شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

سرانجام شفافیت آرای نمایندگان/ توضیحات خاندوزی درباره FATF/ انتقاد مصباحی‌مقدم از بی‌برنامگی دولت

الف پنج شنبه 10 اردیبهشت 1405 - 23:43
هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

سرانجام شفافیت آرای نمایندگان

به گزارش ایسنا، علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه امروز مجلس را برعهده داشت در جلسه علنی امروز گفت: سامانه شفافیت آرای نمایندگان آماده راه‌اندازی است؛ نمایندگانی که تمایل برای مشارکت در این مرحله دارند، نامه ثبت شده در سامانه را امضا کنند.

در این زمینه باید گفت متاسفانه کم کاری و اهمال هیئت رئیسه مجلس در موضوع شفافیت آرای نمایندگان مشهود است. یک بار ماجرا را از ابتدا مرور کنیم. حدودا در میانه دوره دهم مجلس بود که موضوع شفافیت آرای نمایندگان مطرح شد. اما نمایندگان مجلس دهم چند بار با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند.

مخالفت نمایندگان مجلس دهم با شفافیت آرا باعث انتقاد فعالان رسانه ای  و حتی منبریهای اصولگرا شد. همگان توپ و تشر حجت الاسلام پناهیان به مجلس قبل درباره شفافیت آرا را به خاطر دارند. این اتفاقات باعث شد نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم که عموما توانستند به مجلس راه یابند شعار شفافیت آرا سر دادند.

اما پس از ورود به مجلس طرح شفافیت آرا در فرایند پیچیده و طولانی اصلاح آیین نامه قرار گرفت و در نهایت با چند بار رفت و برگشت به طرح شفافیت قوای سه گانه تبدیل شد. طرحی که از ابتدا صاحب نظران معتقد بودند سنگ بزرگی برای نزدن است. چرا که اولا شفافیت همه دستگاهها با مقاومت همه دستگاهها روبرو می شود و ثانیا مسائلی در این طرح آمده که اساسا از حیطه قانونگذاری مجلس خارج است.

در این میان و در حدود یک سال پیش 162 نماینده مجلس در نامه ای به هیئت رئیسه خواستار این شدند که آرای ایشان داوطلبانه در سامانه شفافیت مجلس منتشر شود. متاسفانه همین درخواست ساده حدود یک سال در هیئت رئیسه مجلس معطل ماند و اکنون تازه بعد از یک سال به شفافیت داوطلبانه آرای نمایندگان تن داده است.

موضوع شفافیت آرای نمایندگان عملا به پاشنه آشیل مجلس یازدهم تبدیل شد و بخش زیادی از این موضوع به عهده هیئت رئیسه مجلس است.

***

توضیحات عین‌اللهی درباره سرانجام پزشکان مهاجر

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آمار منتشر شده درخصوص موج مهاجرت پزشکان به خارج از کشور گفت: به عنوان یک کارشناس، نه به عنوان یک وزیر؛ زیرا من رئیس انجمن آموزش پزشکی کشور هستم و به عنوان یک کارشناس در جلسات مختلف هم در خارج و هم در داخل شرکت کرده‌ام می‌گویم، پزشکان باید به جایی مهاجرت کنند که نیاز وجود داشته باشد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: امروزه در اروپا، آمریکا و کانادا نیاز پزشکی وجود ندارد. از همکاران خود من افرادی بودند که چشم پزشک بودند به کانادا رفتند و در حال حاضر اپتومتر شده‌اند و کار چشم پزشکی به آن‌ها نمی‌دهند. اگر کسی به آمریکا برود مثلا مدرکش پزشکی باشد می‌گویند دوباره باید از انترنی شروع کنی و باید دوباره درس بخوانی و بُرد ما را بگیری و مجوز کار نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: از جامعه پزشکی اگر کسی مهاجرت کند در اروپا، آمریکا، کانادا و انگلیس به او اشتغال نمی‌دهند مگر این‌که کار دیگری انجام دهد، آن کار پزشکی که داخل کشور انجام می‌دهند نمی‌توانند در خارج داشته باشند، البته برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، اشتغال می‌دهند اما آن‌ها هم جمعیت‌شان خیلی کم است حتی به اندازه بعضی از شهرهای ما نیست.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: ما خیلی نگرانی از این قضیه نداریم، کاری که انجام دادیم این بود که آموزش و تربیت را بالا بردیم تا آنقدر نیرو داشته باشیم که تهدید از سر ما برداشته شود. امسال ۲۵ درصد افزایش ظرفیت دستیاری ایجاد کردیم که به طور مثال در سال گذشته ۳ هزار نفر بودند و امسال نزدیک به ۴ هزار دستیار گرفتیم که این‌ها همه متخصص می‌شوند و در کشور مشغول به کار می‌شوند، بنابراین فکر نمی‌کنم نگرانی چندانی وجود داشته باشد.

***

انتقاد مصباحی‌مقدم از بی‌برنامگی دولت 

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد گفته های رئیسی درباره ترمیم کابینه و سخنان نمایندگان مجلس در مورد استیضاح ها با اشاره به اینکه نگاه استراتریکی در دولت نمی بینند، به خبرآنلاین گفت: آقای رئیسی قبل از انتخابات برنامه اقتصادی مدونی نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه ای ایشان هم بنده چیزی ندیدم؛ حتی از ایشان حضوری هم مطالبه کرده ام اما ایشان چیزی به من ارائه نکرد، ضمن اینکه شخصا پیشنهادهایی را به رئیس جمهور داده ام.

وی با بیان اینکه درحال حاضر به شدت با عضویت ایران در اف ای تی اف مخالف هستم علت این امر را در اختیار قراردادن ابزار برای تحریم های بیشتر توسط آمریکا عنوان کرد و افزود: در صورتی که آمریکا تحریم ها را بردارد، پیوستن ما به اف ای تی اف معنا دارد زیرا مبادلات بانکی مان با دیگران افزایش یافته و راه برای رفت و برگشت سرمایه تسهیل می شود.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که مشکل دولت الان فقدان استراتژی یا فقدان افراد توانمند است، گفت: این موضوع تلفیقی از این دو است، هم نداشتن استراتژی و هم عدم کفایت بعضی از مسئولان. وی ادامه داد: به نوعی متعارض عمل کردن در اقدامات نیز مسبب وضع موجود است؛ یعنی دولت وقتی بودجه را به مجلس می دهد اعلام می کند که این بودجه فاقد کسری است و از طرفی زیر بار تعهداتی می رود که مجلس بعد از همین بودجه برایش بار می کند و تسلیم می شود و به همه آنها عمل می کند.در مجموع اینکه اگر دولت نگاه بلند مدت نداشته باشد دچار روزمرگی می شود و الان دولت دچار روزمرگی شده و این روزمرگی برای ما کلاف سر در گم به وجود می آورد.

سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود با اشتراک‌گذاری لینک «سند تحول دولت» نوشت:

«آقای مصباحی‌مقدم امروز گفته‌اند دولت برنامه مدونی ندارد و آنرا ندیده‌اند. سند تحول دولت اسفندماه سال قبل رسما منتشر شد و رئیس‌جمهور نخبگان را به نقد و ارزیابی کارشناسی آن فراخواند. کاش بجای مصاحبه اول مطالعه و با ارائه نظر تخصصی به دولت کمک می‌کردند.

***

قالیباف: بنا شده دولت برنامه هفتم را تا آخر ماه نهایی کند تا برنامه و بودجه را باهم بررسی کنیم!

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: در این نشست مباحثی درباره اعلام وصول و بررسی لایحه بودجه سال 1402 در مجلس بحث شد و نمایندگان نقطه نظرات خود را در این باره مطرح کردند.

وی افزود: در این جلسه رئیس مجلس عنوان کرد که بناست تا پایان ماه جاری لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس از سوی دولت تقدیم شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای قالیباف گفت که با توجه به این موضوع ما لایحه برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه سال 1402 را به صورت همزمان در مجلس مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فارس درباره این موضوع نوشت: دولت در شرایط کنونی به دلایل مختلف تحت فشار است. اقتصاد کشور روزهای سختی را در سال گذشته و امسال سپری کرده است اما با تلاش تمام مسوولین شاخص های اصلی اقتصادی کشور از جمله تورم، نقدینگی، رشد اقتصادی، بدهی های دولت و ... همه رو به بهبود است.

تاخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست های کلی برنامه توسعه هفتم نیز حتما جای تامل و گله دارد. در این مورد شاید بتوان دولت یا خود مجلس را هم به جهت عدم پیگیری و اصرار جهت تدوین و ابلاغ این سیاست ها مورد سوال قرار داد.

اما به هر حال وضعیت موجود این است: مجمع تشخیص تاخیر داشته، دولت فرصتی برای تدوین برنامه هفتم پیدا نکرده و از طرفی بودجه را هم بدون جداول پیوست به مجلس ارسال کرده و مهم تر از همه اینکه تا پایان سال فرصتی باقی نمانده! مجلس و نمایندگان در چنین شرایطی چه باید بکنند؟ آیا اصرار دولت و مجلس روی حرفشان می تواند گره گشا باشد؟

خوب است سران قوا با تدبیر و حکمت از تمام ظرفیت های قانونی برای از دست نرفتن فرصت باقی مانده تا پایان سال استفاده کنند و بهترین تصمیم را برای سال آینده و برنامه توسعه هفتم اتخاذ کنند. مردم نظاره گر تصمیمات و رفتار تمام مسوولین کشور هستند و در شرایط کنونی انتظار همدلی و تدبیر بیشتری را دارند.»

***

بازداشت چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: « پیرو اطلاعیه‌ اول دی ماه این وزارت‌خانه در خصوص ضربه به چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی - تروریستی موساد، به استحضار ملّت بزرگ ایران می‌رساند که با مجاهدت‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، تعداد تیم‌های شناسایی شده به 6 تیم افزایش یافت. در این شبکه تروریستی همچنین 23 نفر از عناصر عملیاتی و پشتیبانی در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان‌غربی و گلستان، شناسایی و تاکنون 13 نفر که در داخل کشور حضور داشتند، دستگیر و تجهیزات مختلف عملیاتی آن‌ها نیز کشف و ضبط گردید.

سر پل این شبکه با نام مستعار "سیروس" در یکی از کشورهای اروپایی اقامت داشته و از طریق شبکه‌های اجتماعی "اینستگرام" و "واتس‌آپ" اقدام به شناسایی و برقراری ارتباط اولیّه با عناصر عملیاتی داخل کشور می‌نمود.

طبق آخرین یافته‌ها، سازمان جاسوسی - تروریستی موساد با هدف بهره‌گیری از فضای اغتشاشات اخیر در برخی نقاط کشور، در صدد ترور یک مقام نظامی و انجام چندین عملیات خرابکاری در شهرهای بزرگ کشور و نیز انتقال مواد منفجره در مقیاس بالا از مرزهای دریایی جنوب کشور بود که بحمدالله کلیه عناصر عملیاتی و پشتیبانی، پیش از هر اقدامی شناسایی و مورد ضربه قرار گرفتند.»

***

دستور دادستانی کل کشور به پلیس برای برخورد با «کشف حجاب»!

به گزارش ایسنا، عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور در یادداشتی اعلام کرد:

 جرم «کشف حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون آئین دادرسی کیفری مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی نمایند. اخیراً طی بخشنامه‌ای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با جرم کشف حجاب برخورد کند.

در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور نیز اعلام شده است که در اجرای ماده ۳۲ قانون آئین دادرسی بر اقدامات ضابطان در زمینه برخورد با جرم کشف حجاب نظارت کرده و در اجرای ماده ۱۱ و بند (پ) ماده ۲۳۵ قانون مذکور از رؤسای دادگاه‌ها بخواهند علاوه بر جزای نقدی مرتکبان جرم کشف حجاب را به مجازات‌های تکمیلی و تبعی نیز محکوم کنند و به رؤسای کل دادگستری سراسر کشور نیز اعلام شده است به قید فوریت برنامه ریزی لازم را برای برخورد جدی و بازدارنده با جرم کشف حجاب به عمل آورند.

مجازات اصلی جرم کشف حجاب به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، ده روز تا دو ماه حبس است. اما از آنجا که در اجرای سایر مقررات، مجازات حبس کمتر از سه ماه الزاماً باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود، با در نظر گرفتن مواد ۲۳، ۲۶، ۶۵ و ۸۷ قانون مجازات اسلامی دادگاه‌ها می‌توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می‌شوند علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌های تبعی و تکمیلی مانند تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت شش ماه محکوم کند.

***

میانگین سن بازنشستگی باید افزایش یابد

به گزارش مهر، ولی اسماعیلی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی با اشاره به اینکه مشکل اصلی صندوق‌های بازنشستگی به مدیریت صندوق‌ها و چگونگی کسری منابع مالی آنها بازمی گردد، گفت: باید به صندوق‌های بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه توجه اساسی شود و اگر این اتفاق نیفتد، قطعاً مشکلات صندوق‌های بازنشستگی ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما میانگین بازنشستگی را هر سال ۶ ماه افزایش ندهیم، صندوق‌های بازنشستگی با چالش جدی مواجه خواهند شد. همچنین یکسری شرکت‌ها ذیل صندوق‌های بازنشستگی فعالیت می‌کنند که باید شفاف شوند.

***

توضیحات خاندوزی درباره بررسی پیوستن ایران به FATF

سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح برخی ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده کل کشور، حداقل حقوق کارکنان دولت را در این لایحه ۷ میلیون تومان، متوسط افزایش حقوق را ۲۰ درصد به صورت پلکانی و رقم درنظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی را ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران با ارایه آماری از آخرین وضعیت شاخص های کلان اقتصادی کشور و با بیان اینکه تشکیل سرمایه ثابت در مجموع ۸ سال دولت قبل منفی ۳۰ درصد بود، گفت: این سرمایه ثابت در تابستان امسال به مثبت ۷.۳ و در ۶ ماهه اول به مثبت ۳.۹ درصد رسید.

خاندوزی بیان کرد که بنابراین کسری بودجه امسال تا پایان ۹ ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه گردان خزانه نیز برای نخستین بار صفر شده و تا پایان سال هم کسری بودجه صفر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع وزارت اقتصاد در پیوستن ایران به گروه اقدام مالی (FATF) اظهار داشت: وزارت اقتصاد مکلف شده است با همکاری سایر دستگاه ها از جمله وزارت امور خارجه و دستگاه های اقتصادی و امنیتی این موضوع را بررسی کند؛ تصمیم گیری در این زمینه پس از اخذ نظرات تمام نهادهای مسئول، توسط مراجع عالی نظارتی تصمیم گیری خواهد شد. اعلام موضعی از سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص صورت نگرفته است.

 
 

 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.