شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

ارائه دستاورد‌های اپیدمیولوژی کشورمان در ۱۰۰ سال گذشته

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:38
امروز دهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی اپیدمیولوژی ایران افتتاح شد که به ارائه دستاورد‌های اپیدمیولوژی کشورمان در ۱۰۰ سال گذشته می‌پردازد.
 
ارائه دستاورد‌های اپیدمیولوژی کشورمان در ۱۰۰ سال گذشته
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر قباد مرادی دبیر علمی انجمن اپیدمیولوژی و عضو کمیته علمی این کنگره گفت: از امروز تا روز جمعه به مدت سه روز دهمین کنگره ملی اپیدمیولوژی ایران توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران همکاران مان در گروه اپیدمیولوژی و دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حمایت انجمن ملی اپیدمیولوژیست‌های ایران برگزار می‌شود.
وی افزود: این سومین کنگره بین المللی اپیدمیولوژی است که مهمانان بین المللی داریم. نزدیک به ۷۰۰ شرکت کننده تا دیروز ثبت نام کردند از همه ۳۱ استان کشور علاوه بر مهمان‌های بین المللی که داریم حدود ۶۰۰ مقاله به این کنگره ارایه شده است.
فبادی گفت: این کنگره ۱۲ تا محور دارد شاید بعضی از بزرگترین محورهایش دستاورد‌های اپیدمیولوژی کشورمان در ۱۰۰ سال گذشته اپیدمیولوژی است که بیماری‌های واگیر و همین طور پاندمی ها، سبک زندگی و پیشگیری از بیماری‌های اپیدمیولوژی بیماری‌های غیرواگیر، اپیدمیولوژی اختلالات روانی، اپیدمیولوژی اعتیاد و بعضی از چیز‌هایی که مرتبط با پژوهش است بطوریکه سعی کردیم همه حیطه‌های روز مربوط به اپیدمیولوژی را در هر صورت بپوشانیم از جمله مدیریت سلامت و هوش مصنوعی. به نظر می‌رسد به خصوص اپیدمیولوژیست‌ها که با دیتا خیلی سر و کار دارند این ماجرای هوش مصنوعی و ورودش خیلی در کارشانتاثیر می‌گذارد و یکی از محورهاست.
مجری: تعریف خیلی کوتاهی از اپیدمیولوژی داشته باشیم که منجر شده به اهداف برگزاری کنگره؟
آقای دکتر مرادی: با زبان خیلی ساده می‌گویم آن زبان ساده هم این می‌تواند باشد که اپیدمیولوژی دنبال این است که ببینید انتشار بیماری‌ها یا همه رخداد‌های سلامت در جامعه به چه ترتیب است در حقیقت و اینکه توزیعش در مکان‌ها و زبان‌های مختلف چه طور است. مثلا کرونا یا کووید ۱۹ که ۴ سال پیش شروع شد فرضا در بزرگسالان بیشتر بود مقطعی در چین خیلی زیاد شد تمرکز بیشتر روی این بود توجه همه دنیا به آن جا جلب شد فکر می‌کردند که اگر آن جا کنترل شود خیلی دنبال این رفتند که ببینند علتش چیست یک ویروس بود از خانواده کرونا بود دنبالش رفتند که شناساییش بکنند و بعد از این که شناسایی کردند سعی کردند که راه‌های کنترل این را پیدا کنند راه‌های کنترلش را هم دیدید که با ماجرای فاصله گذاری، ماسک و بعدش با واکسن دنبال شد. اپیدمیولوژی در حقیقت دنبال این است که ببیند علت بیماری‌ها چیست، هدفش از شناسایی علت بیماری‌ها اجرای مداخلاتی است که منجر به پیشگیری شود.
آقای دکتر مرادی: البته اهداف دیگری هم دارد اگر بخواهم اشاره کنم شما اگر یک سیاست گذار باشید یک جامعه‌ای داشته باشید خیلی دلتون می‌خواهد ببینید در آن جامعه تان مثلا چه بیماری چه رخداد سلامتی ممکن است خیلی شایع باشد و وقتی این را شناسایی کنید مسلما برنامه ریزی می‌کنید تصور کنید افراد بالای ۳۰ سال کشورمان حدود ۳۰ درصدشان مبتلا به فشارخونند مسلما در سطح کلان جامعه دنبال اینند که برنامه ریزی برای این قضیه کنند این بخشیش بود بیشتر اشاره کردم روی این ماجرای مربوط به کرونا که شما گفتید یک مقدار مثالش عینی‌تر باشد اهداف دیگری هم البته اپیدمیولوژی دارد. اپیدمیولوژی دنبال این است که اگر داروی جدیدی کشف می‌شود ارزشیابی و مقایسه اش کند با داروی موجود بهتر است معمولا تا وقتی که آن قواعد و آن شرایط و آن مطالعات را در هر صورت طی نکند اجازه ورود به بازار و تجویز به انسان را در هر صورت ندارد و از نظر اجتماعی هم دنبال این است که بهترین روش ارایه خدمات به منظور افزایش امید به زندگی و داشتن یک زندگی سالم‌تر را در هر صورت توصیه بکند.
آقای دکتر مرادی: یک نکته هم اضافه کنم همیشه می‌گوییم که اپیدمیولوژی تبدیل کردن علم به اعداد و ارقام است صحبت کردن با اعداد و ارقام است معمولا از یک اپیدمیولوژیست بپرسید وضعیت فشارخون در جامعه چیست معمولا این همکار می‌گوید این قدر در این گروه سنی شایع است این جوری است آینده اش این جوری است درمان شود این قدر طول عمر دارد، ولی می‌دانید این خیلی می‌تواند کمک کننده باشد.
مجری: با این توضیحی که بیان کردید که مرتبط با اهداف این کنگره است متخصصین کشورمان باتوجه به این که بعد بین المللی هم دارد کنگره تان متخصصین مان در چه جایگاهی قراردارند از این منظر؟
آقای دکتر مرادی: در کشور‌های منطقه سازمان مدیترانه شرقی که می‌دانید یکی از مناطق سازمان بهداشت جهانی است ۲۲ کشور داریم بیشترین تعداد اپیدمیولوژیست‌های منطقه را داریم نسبت به وضعیت کشور‌های پیشرفته تعداد اپیدمیولوژیست هایمان به کل جمعیت تخمین زده می‌شود معادل نیست یک مقدار کم‌تر است به شرطی که جایگاه‌های مناسب برای این افراد پیدا شود به شرطی که به درستی به کار گمارده شوند هنوز نیاز به تعدادی اپیدمیولوژیست داریم واقعیت این است که از نظر دانش و از نظر بعضی از ویژگی‌های حرفه‌ای علاوه بر این که در سطح منطقه وضعیت خوبی داریم سطح بالایی داریم بعضی از اپیدمیولوژیست‌هایی که در کشورمان بودند کشور‌های دیگر دنیا دارند استاندارد‌های خیلی بالایی دارند اپیدمیولوژیست‌هایی داریم که الان در مناطق مختلف دنیا دارند کار می‌کنند اپیدمیولوژیست‌هایی داریم که در کشورمان اگر بخواهم براساس شاخص و معیار صحبت کنم از جهت آن تعداد پابلیکیشن‌هایی که دارند از جهت آن ارتباطات بین المللی که دارند شاخصند در دنیا و باز هم اگر به عنوان یک معیار بگویم بخشی از اپیدمیولوژیست‌هایی که در این کشورمان درس خوانده اند و به جا‌های دیگر دنیا رفته اند افراد شاخصند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.