شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

تحقق عدالت اجتماعی و بیمه همگانی

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:54
برای ایجاد عدالت اجتماعی، یکی از گام‌های نخست برقراری عدالت در سلامت است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به همراه معاون سازمان بیمه سلامت ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش ها پاسخ داد.

سوال: آقای رضایی بفرمایید که پوشش بیمه سلامت در دولت سیزدهم به چه میزان بوده است؟
رضایی معاون سازمان بیمه سلامت ایران: برای ایجاد عدالت اجتماعی در سلامت پوشش جمعیت یکی از گام‌های نخست برقراری عدالت در سلامت محسوب می‌شود خوشبختانه ما در طی دو سه سال اخیر قدم‌های خوبی برداشته‌ایم برای ایجاد فراگیری پوشش بیمه‌ای و موفق شده‌ایم که در حال حاضر جمعیت کشور بخشی شاغل هستند و برای شاغلین دغدغه خاصی نداریم، اما برای جمعیت غیر شاغل که در کشور ما در دو حوزه عمدتاً جمعیت روستایی و جمعیت شهری تعریف می‌شوند ما بیش از ۲۰ میلیون جمعیت روستایی داریم که تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

سوال:همشون قرار گرفته‌اند درست است؟
رضایی: اینها الان کاملاً تحت پوشش هستند و حق بیمه این‌ها از طرف دولت در واقع پرداخت می‌شود به صورت کامل در حال حاضر ۱۷ میلیون جمعیت شهری غیر شاغل رسمی داریم که اینها تحت عنوان جمعیت بیمه سلامته همگانی شناخته می‌شوند این‌ها در طی سال‌های اخیر تحت تاثیر سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود در حوزه سلامت گاهاً تحت پوشش قرار می‌گیرند و گاهاً هم از پوشش خارج می‌شدند که ما از آنها به عنوان جمعیت معتبر و یا نامعتبر بیمه یاد می‌کردیم این فراز و نشیب‌ها را ما در طی حداقل دهه اخیر در کشور شاهد بودیم خوشبختانه در سه سال اخیر این اهتمام بیشتر بوده مخصوصاً ما در سال گذشته

سوال: جدا از بحث مجلس جمعاً چند درصد از جمعیت کشور تحت بیمه سلامت هستند حدود ۶۰ درست است؟
رضایی: در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

سوال: کلاً چقدر می‌شود جمعیت اگر حساب کنید؟
رضایی: اگر با جمعیت ۸۵ میلیون حساب کنیم در واقع حول و حوش ۵۵ درصد فکر می‌کنم.

سوال: نه به نفر اگر بگویید؟
رضایی: عرض کردم ۴۵ میلیون نفر

سوال: امسال چند نفر اضافه شده‌اند؟
رضایی: خالص ما در سال گذشته طبق مصوبه مجلس ۶ میلیون نفر به جمعیت که سه دهک نخست بودند را تحت پوشش بیمه قرار دادیم که از این ۶ میلیون نفر جمعیت ۳ میلیون نفر جمعیت جدیدی بودند که به جمعیت بیمه شدگان ما افزوده شده و این در واقع جمعیتی بودند که در طی دو سال اخیر در واقع به جمعیت سازمان ما افزوده شده و ما می‌توانیم این را جز عملکرد‌های دولت سیزدهم تلقی کنیم.

سوال: آقای رضایی باز به این جمعیت اضافه می‌شود؟
رضایی: ما همواره رصد می‌کنیم با این قانونی که الان تصویب شده و خوشبختانه سه دهک به ۵ دهک افزایش پیدا کرده ما تا حدودی می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم دهک‌های پایین جامعه که قادر نیستند یا حداقل سلامت اولویتشان نیست در پرداخت حق بیمه این‌ها ما بر اساس تجربه‌ای که در سازمان بیمه سلامت داریم این‌ها اگر حق بیمه را به عهده خودشان واگذار کنیم تحت پوشش قرار نمی‌گیرند بالای ۹۰ درصد این جمعیت بدون بیمه باقی می‌ماندند با تقبل هزینه توسط دولت که در ۵ دهک بالغ بر ما برای این جمعیت این دهک بالغ بر ۱۹ همت اعتبار نیاز داشتیم برای این کار که تا حدود زیادی این از طرف دولت تامین شده و خوشبختانه این‌ها الان تحت پوشش قرار گرفته‌اند و می‌تواند کمک شایانی باشد.

سوال: یعنی آینده‌تان برای چند نفر است یک خبر اگر بدهید برای آینده برای ۶ ماه برای یک سال آینده چند میلیون نفر دیگر تحت پوشش همین بیمه سلامت قرار می‌گیرند؟
رضایی: ما تا ۵ دهک که نیاز به حمایت داشتند دولت حمایت کرده از دهک ۵ به بعد یعنی ۶ تا ۱۰ به نسبت هر دهکی یعنی دهک ششم می‌شود ۲۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کند دهک ۷، ۳۰ درصد دهک ۸، ۴۰ درصد به صورت تدریجی حق بیمه‌شان افزایش پیدا می‌کند یعنی آن‌ها هم از تخفیف برخوردار هستند و آن بر اساس دهک‌بندی‌شان است ما فکر می‌کنیم با آن درصد مشارکت حداقلی همه تحت پوشش قرار می‌گیرند و بالقوه همه می‌شود گفت تحت پوشش بیمه هستند و نگرانی از این بابت وجود ندارد و بر اساس رصد‌هایی که سازمان انجام می‌دهد اگر نیاز باشد به حمایت‌های بیشتر این اطلاع رسانی به دولت و مجلس محترم انجام می‌شود ما بر اساس رصد‌هایی که انجام دادیم سال گذشته تا امسال دو دهک به جمعیت رایگان افزوده شده یعنی قبلاً در سال گذشته سه دهک رایگان بودند در سال جاری دولت محترم قبول کرده دو دهک اضافه کرده که حق بیمه‌شان را راسا پرداخت کند بنابراین بر اساس برآورد‌های ما جمعیتی نیست که بر اساس توانایی در پرداخت حق بیمه از بیمه محروم باشد بنابراین از نظر ما جمعیت قابل قبولی از کشور الان تحت پوشش هستند و آن‌هایی که تمکن دارند و پرداخت نمی‌کنند تمهیداتش در برنامه هفتم دیده شده و الزام به داشتن بیمه خوشبختانه در قانون هفتم آمده و اگر همه افراد موظف به داشتن بیمه هستند حق بیمه‌هایی که افراد پرداخت نکنند با مکانیزم‌هایی که در قانون هفتم دیده شده از حساب افراد یا آنهایی که احیاناً یارانه می‌گیرند از محل یارانه سازمان بیمه سلامت می‌تواند برداشت کند تا افراد حتماً و الزاماً دارای بیمه پایه باشند.

سوال: آقای باقرزاده مجلس چه قوانینی در راستای این بیمه همگانی یا همان عدالت در توسعه سلامت در نظر گرفته و در پیش دارد که بخواهد این کار را انجام بدهد؟
باقرزاده نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: مجلس در این دوره در طی این ۳ سالی که گذشت اهتمام ویژه‌ای در جهت تحقق پوشش بیمه همگانی و یا عدالت در سلامت داشت بر مبنای اجرای اصل ۲۹ قانون اساسی که در این اصل پوشش بیمه و خدمات پزشکی برای آحاد ملت برای یکایک ایرانیان در نظر گرفته شده، اما متاسفانه سال‌ها مغفول واقع شده بود در طی این دوره با همکاری خوبی که مجلس یازدهم با دولت محترم داشت اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده و مجموعه قوانین زیادی را در جهت اجرای این مورد بسیار مهم که مطالبه به حق مردم ایران است برداشته که یک موردش را برادرمان فرمودند تمام سعی مان این است هم در برنامه هفتم و هم در طی این دو سه سال در قانون بودجه سنواتی که ما داشته‌ایم سعی بر این است که بتوانیم همه ایرانیان را پوشش بیمه داشته باشیم و در برنامه هفتم هم با توجه به قانونی که تصویب شد دولت مکلف شد در طی ۵ سال برنامه بتواند همه ایرانیان را با مکانیزم‌هایی که البته تعریف شده به عنوان مثال ما تمام افرادی که عضو کمیته امداد یا مددجوی سازمان بهزیستی یا رزمندگان یا زنان سرپرست خانوار هستند گفتیم همه باید رایگان یعنی دیگر فرانشیزی نباید پرداخت کنند این خوب یک گام بسیار بزرگی بود برای این افراد که قاعدتاً ما مشکلات زیادی داشتیم با این افراد مددجو

سوال: یعنی تا الان بیمه نشده‌اند این افراد؟
باقرزاده: بعضی‌ها بودند بعضی‌ها نبودند نخیر این قانون الان آمده در برنامه هفتم و بسیاری از این افراد عضو کمیته امداد هستند و عضو بهزیستی هستند نخیر می‌روند فقط در کمیته امداد نامه می‌گیرند و یا بعداً پول‌هایشان را می‌دهند اینکه بیایند در بیمارستان‌های دولتی و در همان جا فرانشیز رایگان باشد و بیمه شوند به آن صورت نبوده هدایت‌هایی می‌شد در درمانی که کمیته امداد انجام می‌داد و بعد اسناد را می‌بردند کمیته امداد کمک می‌کرد، ولی این قانون این است که در خود بیمارستان‌ها دیگر این افراد دیگر فرانشیز ندهند یعنی بدون دغدغه و همان فرمایش مقام معظم رهبری دیگر این عزیزان دغدغه‌ای جز دغدغه بیماری خودشان نداشته باشند دغدغه‌های دیگری نداشته باشند این یک گام بسیار بزرگ است و برای

سوال: بعد از این افراد دیگر چه افرادی هستند؟
باقرزاده: این افراد که کامل برای بعضی از افراد هستند که عضو این چهار گروه که من عرض کردم نیستند، ولی تا ۵ دهک اول هستند آن‌ها هم همین طور هست و دو دهک هم اخیرا با همکاری خوبی که مجلس و دولت داشت اضافه شدند تا دهک ۷ با دستور ریاست محترم جمهوری این اتفاق خوب افتاده این یک گام بزرگی است، در برنامه هفتم باز ما داریم که بتوانند دوستان پوشش بیمه همگانی 

سوال: اسم این دهک‌ها را نام می‌برید که شامل چه چیز‌هایی می‌شود چه افرادی می‌شود؟
باقرزاده: افرادی که بر اساس قانون وسیع است دیگر یعنی بر اساس سامانه رفاه ایرانیان مشخص می‌کند بر اساس ارزیابی‌هایی که از افراد دارد خوب این افراد که مددجو هستند مشخص است برای افرادی که جز این چهار گروه نیستند بر اساس آن سامانه‌ای است که در رفاه ایرانیان است و در وزارت رفاه است و در آنجا بر اساس میزان درآمد‌ها و شاخص‌هایی که دارند مشخص می‌شود این یک گام بسیار بزرگی است که در این مجلس برداشته شده با کمک دولت ما می‌توانیم این را اجرایی کنیم، اما اتفاقاتی که افتاد اتفاقات دیگری است که مجلس شورای اسلامی با افزایش بودجه سنواتی که مثلاً یک کار دیگری که ما در همین قانون داشتیم گفتیم که باید دولت صد درصد سرانه بیمه پایه را باید بدهد به سازمان بیمه تا الان این اتفاق نمی‌افتاد این باعث می‌شد که دوستان ما نتوانند دستگاه‌های خدمتی را به صورت کامل بدهند و یا سعی می‌کردند هزینه‌ها را بزنند تا بتوانند به بعضی از موارد بدهند به بعضی از بیماری‌ها هم قاعدتاً نمی‌دادند و این هم دولت مکلف شد در تحقق همین مورد که بتوانیم همه مردم بتوانند آن خدمات با کیفیت را داشته باشند، اما چه اتفاقات خوبی افتاد که این‌ها به صورت موردی مثلاً یکی از اقدامات خوب ایجاد صندوق بیماران صعب العلاج بود شما ببینید در سال قبل با ۵۰۰۰ میلیارد و امسال با ۷۰۰۰ میلیارد این یک گام بزرگی است.

سوال: این ۷۰۰۰ میلیارد تومان را داده‌اند به بیمه سلامت آقای رضایی داده‌اند یا نه؟
رضایی: این جز اعتباراتی است که سازمان به ماه‌هایی که از سال گذشته تخصیصش را از سازمان برنامه و بودجه اخذ کرده و به هزینه گرفته و یا به تعهد در آن است یعنی به تامین منابع با مشکلی خوشبختانه مواجه نیستیم یعنی بخشی از این اعتبارات هزینه شده بخشی هم در تعهد سازمان به مراکز ارائه دهنده خدمت بر عهده سازمان گذاشته است.

سوال: آقای باقرزاده پیرو صحبت‌های شما الان در لایحه هفتم به لحاظ این پوشش حمایتی به لحاظ بودجه‌ای چه مبلغی را در نظر گرفته‌اید؟
باقرزاده: در برنامه هفتم بودجه سنواتی که نیست ما مبلغ را بر اساس میزان سرانه بیمه پایه که عزیزان برآورد می‌کنند دولت مکلف است.

سوال: چقدر است؟
باقرزاده: هر عددی در هر سال متفاوت است.

رضایی: طبق قانون ۷ درصد حقوق برای شاغلین مبنای حق بیمه است برای غیر شاغلین که جمعیتی که دولت مکلف به پرداخت حقشان است حداقل حقوق مبنای حق بیمه است.

سوال: آقای باقرزاده شما کاری که مجلس می‌خواهد انجام بدهد چقدر آن عدالتی که ما داریم راجع به آن صحبت می‌کنیم محقق می‌شود چند درصد؟
باقرزاده: اول باید مجلس با آن بعد نظارتی که دارد باید منابع مالی که در قانون تعریف می‌شود باید آن پرداخت شود ببینید یکی از اتفاقات بزرگی که الان شاهد آن هستیم و یک حرکت خوبی در بحث سلامت ایجاد شده این بود که مثلاً دو تا قانون کلی ما داشتیم که به عنوان تامین منابع مالی پایدار سلامت است البته موارد زیاد است دو تا رقم درشتش یکی یک درصد ارزش افزوده است مالیات بر ارزش افزوده است و یکی هم ۱۰ درصد هدفمندی که متاسفانه دولت در سال‌های قبل این را پرداخت نمی‌کرد، ولی ما با ابزار‌های نظارتی که داشتیم با اعمال ماده ۲۳۴ که روی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و یا همان سازمان برنامه بودجه داشتیم این اتفاق افتاده البته ۱۰ درصد هدفمندی همچنان ما دچار مشکلی ما  از سازمان برنامه بودجه گله‌مند هستیم.

سوال: چرا دچار مشکل هستید؟
باقرزاده: بالاخره دولت می‌گوید من اول باید بروم یارانه‌های دیگری که باید بدهم مثلاً پول گندم یا جا‌های دیگر و یا یارانه نقدی که دارد می‌دهد.

سوال: پول گندم هم که کلی با تاخیر بود حالا؟
باقرزاده: ولی آن‌ باید باشد ما اصلاً، ولی یک موضوعی است مالیات ارزش افزوده بود که عدد بسیار بالایی است و ۴۹ هزار میلیارد ۴۹ همت است مثلاً این در حالی بود که در سال‌های قبل ما ۱۰ همت هم پرداخت نمی‌شد من یادم از سال اول که بنده توفیق داشتم عضو تلفیق باشم، چون در طی این سه سال عضو تلفیق هستم این روند را من کاملاً در جریان هستم، ولی ما امروز می‌بینیم برج بعد باید ارزش افزوده ماه قبل واریز شود و این کمک بزرگی کرد به دوستان که بتوانند این از بحث‌های نظارتی است که مجلس برای تحقق و باید سعی کنیم برای منابع مالی که در صندوق دیده شده مثل همین ۱۰۰ درصد سهمی که برای سرانه یک بیمه است باید پرداخت شود البته قوانین دیگری هم در ازای آن سوالی که فرمودید فراوان است .

سوال: آقای دکتر باقرزاده صحبت اینجاست که تمام این صحبت‌هایی که کردید آن عدالتی که ما دنبالش هستیم تحققش در همان لایحه هفتم و قوانین مجلس چقدر اگر این‌ها خوب اجرا شود محقق می‌شود چند درصد؟
باقرزاده: ببینید قانون اگر واقعاً به نحو احسن اجرا شود من فکر می‌کنم بیش از ۹۵ درصد عدالت رعایت می‌شود اگر به صورت کامل اجرا شود قانون آن چیزی نیست که ما خودمان بالاخره با پژوهشکده‌ها با سلامتکده‌ها آمدیم نشستیم و این موارد را درآوردیم مثلاً الان اگر بخواهم قوانین و اگر فرصت شود قوانین بسیار خوبی نوشته‌ایم مثلاً یک قانونی که ما آمدیم چه گفتیم گفتیم که مثلاً شاخص سهم پرداختی از جیب مردم باید در طول برنامه هفتم به چقدر به ۳۰ درصد برسد در حالی که امروز متاسفانه ۵۵ درصد است قانون قانون خوبی است راهکارهایش هم خوب است اینکه چگونه باید اجرا شود که ما هم بتوانیم پرداختی از جیب مردم کم شود این خوب مهم است که بحث زیاد است در این مسئله

سوال: آقای دکتر بیمه، با مردم هم صحبت می‌کنیم در بیمارستان‌ها می‌رویم و گاهاً هم بیمارانی هستند که با ما تماس می‌گیرند و مشکلاتشان را مطرح می‌کنند به طور نمونه حالا این یک نمونه هم نبوده موارد بوده حالا آن بنده خدا به من دسترسی داشت تماس گرفت یک مریضی داشت این بنده خدا کلی خرج کرده بود همین بیمه سلامت هم بود این بنده خدا آنقدر رفت آمد رفت آمد بعد از چند ماه پولش را پرداخت کردند شخصی بود محترم و نیازمند هم بود یعنی وضع مالیش واقعاً خوب هم نبود مانده بود چه کار کند من می‌خواهم بگویم که این حالا به من دسترسی داشت که ما منتقل کردیم به دوستان سازمان بیمه سلامت مشابه همین هم می‌گفت مریض‌های دیگری هم هستند چرا در پرداختی‌ها به قول آقای باقرزاده قوانین واقعاً خوبی داریم در اجرا مشکل داریم در همین پرداخت بیمه سلامت می‌روید بیمارستان شاید برخی از بیمارستان‌ها حالا خصوصی نه دولتی می‌برید بیمه سلامت دارم آقا قبول نمی‌کنم یا اگر قبول هم کند یک مبلغی می‌دهد بقیه نمی‌دهند این قبول می‌کند آن یکی قبول نمی‌کند این را باید از داروخانه بگیرید بقیه را باید از آزاد بگیرید مگر در قانون این‌ها صراحتاً قید نشده آقای دکتر
رنجبران معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران: اگر اجازه بفرمایید در ارتباط با آن بیماران صعب العلاج

سوال: آقای دکتر اگر این سوال را جواب بدهید بعد برویم سراغ آن علت چیست چرا این مشکلات دیده می‌شود؟
رنجبران: ببینید ما در بیمه پایه این مشکلی که اشاره فرمودید بیمارانی که بستری هستند سرپایی هستند به صورت آنلاین بر خط در حقیقت پرداختی صورت می‌گیرد.

سوال: آقای دکتر در عمل نیست برخی موارد دیده شده نیست واقعاً؟
رنجبران: سوالتان درباره بیمه تکمیلی است؟

سوال: نه همین بیمه سلامت بود؟
رنجبران: در هر صورت زمانی که فرد بیمار بستری است در بیمارستان آن خسارت متفرقه اگر مد نظر حضرت عالی است خسارت متفرقه را ما تا هفته قبل را تسویه کرده‌ایم یعنی ریالی از بحث خسارت متفرقه وجود ندارد تا هفته گذشته تسویه کامل صورت گرفته بنابراین کسی از این منظر مشکل نخواهد داشت عرض شود به حضور شما

سوال: این متفرقه هم نبود آقای دکتر من این را به صراحت مدارکش هم هست خود آقای دکتر ناصحی هم می‌داند مشاورشان هم این یک مورد بود مورد‌های دیگر هم من می‌گویم چرا قانون بیمه سلامت کامل اجرا نمی‌شود بیمار می‌رود به بیمارستان باز یک پیچ دیگر یک مشکل دیگر گیر می‌کند؟
رنجبران: بیمار که بستری می‌شود در بیمارستان ما مکلف هستیم ۹۰ درصد اگر بیمه روستایی داشته باشد تا ۹۵ درصد اگر تحت پوشش ارگان‌های حمایتی باشد ۹۵ درصد هزینه‌اش را ما پرداخت می‌کنیم بیمارستان دیگر از بیمار دریافت نمی‌کند اگر سرپایی باشد سرپایی هم تا ۷۰ الی ۸۰ درصد را در حقیقت ما پرداخت می‌کنیم این هم به صورت بر خط انجام می‌شود ممکن است موارد خسارات متفرقه باشد که اشاره می‌فرمایید.

سوال: خسارت متفرقه نبود آقای دکتر صحبت اینجا بود که می‌دوانند شاید این پول را بخواهند بدهند، ولی چند ماه طول می‌کشد تا طرف آن پولش را بگیرد یعنی کامل انجام نمی‌شود حالا بگویید اگر
رنجبران: بیمارستان طرف قرارداد ما هستند مریض که بستری می‌شود ما همان سر تخت بیمار افراد در حقیقت بیمه هستند و اگر هم بیمه نداشته باشند همان جا بیمه می‌شوند و کسانی هم که

سوال: الان صحبت ما این است که کسانی که بیمه بودند و نبودن نیست طرف می‌گوید بیمه است؟
رنجبران: ۹۰ درصد پرداختش را ما انجام می‌دهیم این امکان ندارد.

سوال: آقای دکتر اگر شخصی بیماری بیمار بیمه سلامت مثلاً دهک‌های پایین این موارد را مشاهده کرد شما سیستم مکانیزمی دارید که پاسخگویی باشد؟
رنجبران: بله سامانه داریم ۱۶۶۶ عزیزان اگر بگویند راهنمایی می‌کنیم من این را به صراحت دارم خدمتتان عرض می‌کنم عزیزانی که در بیمارستان بستری می‌شوند یا خدمات سرپایی می‌گیرند این‌ها به صورت آنلاین در حقیقت آن حق بیمه سهم خودمان که ۹۰ درصد است در بستری پرداخت می‌کنیم سرپایی را که خدمتتان عرض کردم کف ۷۰ درصد است.

سوال: آقای دکتر اینها درست برخی مواقع این صحبت من به همه بیمه سلامت نیست برخی از بیماران که واقعاً ما را می‌بینند من همین دیروز پریروز بیمارستان بودم برای گزارش همین بحث بیمه سلامت هم مطرح شد. صحبت من این است که این بحث بیمه سلامت را که می‌برند جان کلام برخی بیمارستان‌ها دنبال اسم بیمارستان نباشید می‌گویم این سیستم را باید درست کنید برخی از بیمارستان‌ها خوب تحویل نمی‌گیرند آن بیمه سلامت را یعنی می آیند یک قسمت را به فرض آزمایشگاه را قبول می‌کند می‌رود برای دارو دارو می‌گوید من قبول نمی‌کنم اینجا قبول است آن قسمت قبول نیست یعنی این مشکل دیده می‌شود؟
رنجبران: ما دو قسمت کرده‌ایم این ۹۵۰ بیمارستانی که عرض کردم یک بخش سرپایی داریم یک بخش بستری ما بستری را مشخص است درصدی را که پرداخت می‌کنیم که عمده پرداخت هم به عهده ماست این سرگردانی برای بیمار وجود ندارد بیمارستان امام هم که حضرت عالی اشاره فرمودید

سوال: آقای دکتر من بیمارستان امام یک سوء تفاهم نشود من نمی‌خواستم اسم ببرم من نمی‌گویم در بیمارستان امام یک چنین اتفاقی افتاده من دارم می‌گویم که مریض‌ها می‌گویند که بیمارستان‌های مختلف یعنی مریض‌های خارج از بیمارستان روز‌های قبل ماه‌های قبل چنین چیز‌هایی ما مشاهده کرده‌ایم برخی از بیمارستان‌هایتان این بیمه سلامت را خوب تحویل نمی‌گیرند یعنی می‌برید بیمه تکمیلی به فرض یک سری بیمارستان‌ها روی سرشان می‌گیرند این بیمه سلامت را که می‌برید اصلاً شاید یک جایی حالا با رایزنی با بیمارستان رئیس بیمارستان قبول می‌کنند خدماتی نمی‌دهند؟
رنجبران: عرض کنم ما با توجه به اینکه پرداختمان را منظم کردیم به روز کرده‌ایم و به ماه کرده‌ایم و تاخیری در پرداخت نداریم موسسات ما همه راغب هستند که در حقیقت با بیمه سلامت کار کنند هم دولتی دانشگاهی و هم غیردولتی دانشگاهی و این در ۲۰ سال گذشته این بی‌سابقه است ارتباطی که الحمدلله ایجاد شد عزیزانی اگر موردی مشکلی است من خواهشی که از محضر شما دارم در قالب ۱۶۶۶ به این سامانه تماس بگیرند ۲۴ ساعته هم هست تماس بگیرند مشکل را مطرح کنند حتماً ما در خدمتشان هستیم و حتماً رفع مشکل می‌شود شک نکنید.

سوال: آماری دارید در این دو ماه اخیر چقدر تماس گرفته‌اند و چقدر رسیدگی کرده‌اید؟
رنجبران: بله مرکز ۱۶۶۶، چون مسئولش بنده نیستم حالا عزیزان باید پاسخ بدهند فقط در مورد صعب العلاج، چون سوال حضرت عالی بود در سال ۱۴۰۲ ما اختصاص ۳۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کرد تا هفت ماه اول سال تا به حال هم ما در حقیقت از این ۳۵۰۰ میلیارد ۳۷۰۰ میلیارد هم ما هزینه کرده‌ایم که ۳۷۰۰ میلیارد در بیماران صعب العلاج و بیماران خاص ۱۷۰۰ میلیارد بابت ارز ترجیحی بود و ۲۰۰۰ میلیارد هم بدون ارز ترجیحی این هم خواستم، چون در فرمایشات شما بود خواستم توضیح بدم.

سوال: آقای دکتر باقرزاده، چون وقت ما کم است و مباحث دیگر هم مانده در همین بحث بیمه سلامت خود شما هم که نماینده مجلس هستید مردم شاید مراجعه کرده باشند همین نکاتی که گفتم حالا دیگر تکرار نمی‌کنم چه مکانیزم نظارتی دارد مجلس برای این قضیه؟
باقرزاده: مکانیزم نظارتی که همان بالاخره همین بر اساس گزارشات مردمی است و ما هم پیگیری‌های لازم را داشته‌ایم.

سوال: به خود شما همچنین مواردی اشاره کرده‌اند؟
باقرزاده: بله دوستان ما در کمیسیون فراخوانده می‌شوند صحبت‌هایشان البته در طی این دو سال اتفاقات خیلی خوبی افتاد من تشکر می‌کنم.

سوال: مردم را می‌گویم.
باقرزاده: مردم بله دارند البته مشکلاتشان بحث بیمه‌های تکمیلی است.

سوال: خود بیمه سلامت را خوب تحویل نمی‌گیرند برخی بیمارستان‌ها یک قسمتش قبول می‌کنند یک قسمتش قبول ندارد؟
باقرزاده: من همین را می‌گویم یکی از اتفاقات خوبی که ما در قانون گذاشته‌ایم و دوستان با اجرای صحیح این قانون همین است مثلاً یکی از اتفاقات مثلاً خدمات توانبخشی است ما تکلیف کرده‌ایم به دولت به همین بیمه شما می‌دانید خدمات توانبخشی یکی از گران‌ترین خدمات سلامت است مثل بینایی سنجی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی موضوعات اختلالات حرکتی بیماری‌های همین اعصاب و روان که همین امروز بالاخره یکی از مورد‌هایی بود که خبرش ایجاد شد این‌ها از مورد‌هایی است که گران قیمت است این‌ها مثلاً این‌ها آمده هزینه و بودجه‌اش هم دیده شده و دوستان مکلف هستند که این را ببینند.

سوال: یعنی آن پا‌های پنجه‌ای که ما داریم بعضی‌ها ۴۰ تا ۵۰ میلیون می‌دهند که می‌گویند بیمه نیست تحت پوشش قرار می‌گیرد؟
باقرزاده: بله بله به تدریج مثلاً از اوتیسم شروع کرده‌اند عزیزان بیماری اوتیسم یک بیماری بسیار سختی است و هزینه زیادی دارد تا الان ما داریم تقریبا ۵۹ خدمت توانبخشی مثل فیزیوتراپی و این‌هایی که نام بردم حالا فراوان است فرصت کم است این را آوردیم این ممکن است کمک بکند و حالا مواردی که مثل همین ناباروری شما ببینید قبلاً بعضی‌ها مشکل داشتند در بحث قانون جوانی جمعیت یکی از تکلیف‌های قانونی مجلس به دولت است تا قبلش چطور بود فقط میگفتند مراکز دولتی ۹۰ درصد خدمات ناباروری را می‌دهد، ولی امروز دوستان خوب ما تا ۹۰ درصد تعرفه خدمات عمومی غیردولتی را حتی اگر در بیمارستان‌های دیگر بروند می‌دهد این باعث می‌شود رضایتمندی برود بالا

سوال: آقای دکتر رضایی بحث ناباروری بود در این زمینه چه اقداماتی شده یک خبری در این زمینه بدهید؟
رضایی: خوشبختانه در خدمات ناباروری قدم‌های خیلی خوبی برداشته شده ما الان در ناباروری بیش از ۶۳ قلم داروی تخصصی ۲۸ قلم لوازم تجهیزات پزشکی ۵۶ قلم آزمایش‌های تخصصی و ۷ خدمت تصویربرداری و بیش از ۲۰ کد خدمت جراحی را با تعرفه‌های دولتی در مراکز دولتی و در سایر مالکیت‌ها با تعرفه عمومی غیر دولتی تحت پوشش قرار گرفته‌اند و در شش ماه نخست ما بیش از ۳۷۵ میلیارد تومان برای خدمات ناباروری هزینه کرده‌ایم.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.