شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

پرداخت تمام مطالبات گندمکاران

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:52
صد درصد مطالبات گندمکاران، به میزان ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه به پرسش ها در این زمینه  پاسخ داد.

مجری: همانطور که در خبر‌ها داشتیم، تمام مطالبات گندمکاران بر اساس وعده‌ای که سازمان برنامه و بودجه داده بود امروز پرداخت شد. در برنامه امشب به این موضوع مهم خواهیم پرداخت که منابع پرداخت مطالبات گندمکاران از چه طریق تأمین شده؟ میزان تولید گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران نسبت به سال‌های گذشته و بازه‌های زمانی متفاوت چگونه تغییر داشته و همچنین مهمترین برنامه ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان برنامه و بودجه برای افزایش تولید و همچنین پرداخت به موقع مطالبات در سال زراعی جدید به چه شکل و شیوه‌ای تعریف خواهد شد.

سؤال: آقای مهاجر، آقای شوکتی در گزارششان اعداد و ارقامی را به نقل از سخنگوی اقتصادی دولت؛ آقای دکتر خاندوزی اشاره کردند که روند خرید تضمینی گندم؛ افزایشی بود، جزئیات میزان خرید تضمینی را در سال زراعی که گذشت برای ما نسبت به سال‌ها و بازه‌های زمانی مختلف خودتان مقایسه بفرمایید.
آقای علیرضا مهاجر؛ معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی: ما در سال ۱۴۰۰ در ابتدای دولت، میزان خرید گندممان حدود چهار و نیم میلیون تن بود، در سال گذشته این میزان به هفت و نیم میلیون تن  رسید. خرید ما در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ که الآن وارد سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شدیم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۶۰ هزار تن گذشت. این آماری که دوستان پخش کردند؛ آمار‌هایی بود که به فراخور در یکی دو ماه گذشته دوستان گفتند. ولی آخرین آمار دقیقش این است که ما نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش خرید تضمینی گندم داشتیم و نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۲۸ درصد. ما در سال گذشته حدود ۸۴ هزار میلیارد پرداختی بابت قیمت تضمینی گندم داشتیم، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲، ۲۳ همت بود و امسال حدود ۱۵۶ همت ارزش پول پرداختی بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطالبات کشاورزان را پرداخت کرد.

سؤال: نسبت به سال گذشته؛ ۴۴ درصد افزایش، نسبت به سال ۱۴۰۰؛ ۱۲۸ درصد افزایش. آقای مؤدیان اگر بخواهیم بگوییم که خرید تضمینی، پرداخت به موقع مطالبات و جزئیاتی که در طول گفتگو راجع به آن بحث می‌کنیم چقدر مهم است در افزایش تولید، به کدام موارد اشاره می‌کنیم؟
سید محمد جواد مؤیدیان؛ کارشناس اقتصاد کشاورزی: این که ما نرخ درستی برای خرید تضمینی گندم تولیدی کشورمان بگذاریم، گام اول است که در قانون هم چهار روش برای دسترسی به این نرخ و تعیین این نرخ تعیین شده و الان شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی که دروزارت جهاد است؛ متولی این امر است که حدود یکی دو سال است سعی می‌کند نرخ را به درستی تعیین و ابلاغ کند که تمایل به کشت کشاورزان و تصمیم آن‌ها را برای کشت گندم در بین سایر محصولات زراعی در ابتدای فصل کشت بیشتر شود. بعد از آن، اعلام این نرخ خیلی مهم است. در قانون اشاره شده، قبل از فصل کاشت باید این نرخی که تعیین شده، اعلام شود به کشاورزان که آنها تصمیم درستی داشته باشند و قطعاً آخر مرداد و قبل از شهریور این نرخ باید اعلام شود. زیرا اگر نرخ درست هم تعیین شود، اما به موقع اعلام نشود، در تصمیم کشاورز برای مدیریت کشتش اخلال ایجاد می‌کند. این دو عامل شاید از مهمترین عواملی بود که در ابتدای تصمیم گیری کشاورزان در سال زراعی گذشته منجر به اقدام خوبی برای تولید و کشت محصول گندم شد. در ادامه هم در مرحله داشت محصول حمایت‌های یارانه‌ای نهاده‌ای که بخشی اش کود بود و یک بخشی از آن به صورت بازنگری در نرخ خرید تضمینی که افزایش پیدا کرده بیش از ۱۵ هزار تومان منجر شد که کشاورزان ترغیب شوند برای ادامه کشت محصول و آن بحث حمایت‌های نهاده‌ای منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح شود و این را شاهد هستیم که خدا را شکر به همت کشاورزان، تلاش‌های مسئولین دولتی و غیردولتی و تولید در هم بخش فاریاب، هم بخش دیم کشور منجر شد به اینکه امسال ما گندم مان را در سطح گندم آرد و نان حداقل خودکفا کنیم و به این موفقیت دست پیدا کنیم.

سؤال: آقای مؤیدیان این دو مطلبی که اشاره کردید با توجه به افزایش تولید و به سبب افزایش خرید تضمینی گندم، ناظر بر حل چه مسائلی در سال‌های گذشته آن است، دو مورد را اشاره کردید که برنامه ریزی‌های وزارت جهاد بود در سال گذشته به جهت تشویق گندمکاران در تولید گندم مورد نیاز کشور و مواردی که مهم است، چه مشکلاتی در سال‌های گذشته مورد رصد، بررسی و حل قرار گرفت که رسیدیم به این جای کار در جمع بندی؟
آقای مؤیدیان: همین دو مورد معمولاً مواردی بود که به صورت ریشه ای، ایجاد مشکل می‌کرد برای گندم و تولید گندم کشور، یعنی در ابتدای فصل کشت معمولاً قیمت به درستی تعیین نمی‌شد، به موقع اعلام نمی‌شد و در خلال فصل کشت با توجه به نوسانات قیمتی یا تورمی، یا هر عامل بیرونی که قیمت گندم را در دنیا و داخل کشور ممکن بود تحت تأثیر قرار دهد، آن قیمت ثابت می‌ماند. در سال‌های قبل یعنی شاید قبل از سال ۹۹ که اصلاً وزارت جهاد کشاورزی تعیین قیمت نمی‌کرد. وزارت جهاد کشاورزی در شورای اقتصاد فقط یک رأی داشت برای این که بگوید آن قیمت تضمینی را که اتفاق افتاده و اعلام شده  با آن موافق است یا نه؟ اما الآن این قیمت داخل وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌شود و این گام خیلی رو به جلویی است. از آن طرف اعلام به موقع، مهم بود که معمولاً قبلاً در کشمکش بین برخی نهاد‌های داخل دولت ممکن بود به تأخیر بیفتد این هماهنگی‌ها و اعلام گاهی اوقات تا آبان ماه ما این تأخیررا داشتیم، در حالی که خیلی از زمین‌ها زیر کشت رفته بود یا زیر کشت محصولات جایگزین رفته بود و یک نکته مهمتر این بود که تا انتهای فصل کشت که ما شاید نیاز داشتیم به بازنگری در قیمت خرید تضمینی، این قیمت نمی‌افتاد و منجر به نشت به اصطلاح گندم از شبکه رسمی خرید حاکمیتی گندم، آرد و نان یا قاچاق آن یا صرف شدن برای مصارف مثل نهاد‌های دام و طیور یا بقیه موارد می‌شد و آن گندمی که باید در چرخه تأمین آرد، نان و قوت غالب مردم ایران می بود از این چرخه خارج می‌شد.

سؤال: آقای مهاجر، چکش کاری‌ها در انتخاب نرخ صحیح، اعلام به موقع نرخ و همچنین اعلام خرید تضمینی مواردی بود که رسید به این جا که مطالبات به کلی پرداخت شود و یک ماحصل مناسب را در چشم انداز حوزه تولید گندم کشور به دنبال داشته باشد.
آقای مهاجر: آقای دکتر مؤیدیان فرمودند، ما باید اول نگاه کنیم که چرا ما به یک چنین توفیقی دست پیدا کردیم. عنایت الهی را که ما داشتیم، ما تمام این سه سال خشکسالی را داشتیم و امسال هم نسبت به سال نرمال، ۲۰ درصد میزان بارندگی کل کشور کمتر بود، حدود شش، هفت استان مان بسیار کمتر بود مثل استان خراسان رضوی ما، منهای حدود ۵۲ درصد در بارش منفی بودیم، گلستان ۴۶ درصد می‌آید تا استان اردبیل که اکثر دیم‌های ما کاملاً از بین رفت حتی امکان چرا دادن هم نبود. ولی در نیمه جنوبی کشور بارندگی خوبی داشتیم، علیرغم این ۲۰ درصد منفی بودن بارندگی به خاطر برنامه ریزی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی و زحمتی که کشاورزان کشیدند و گوش کردند به فرامینی که داده شد.

سؤال: به ما می‌گویید کدام برنامه ریزی‌های وزارت جهاد و آن چیزی که شما به کشاورزان گفتید؟
آقای مهاجر: الآن اشاره می‌کنم؛ لذا با توجه به این برنامه ریزی ها، این توفیق به دست آمد.  این توفیق را متأسفانه هم صدا و سیما کمتر به آن پرداخت و هم خود ما به آن نپرداختیم، این توفیق خیلی بزرگی است، چرا؟ در ابتدای جنگ روسیه و اوکراین که تقریباً انتهای بحث کرونا بود، ما تحریم هم که بودیم و یک شرایط بسیار ویژه‌ای اتفاق افتاد و خیلی از مسئولین نظام نگران این بودند که با توجه به این که میزان تولید و خرید گندم ما خیلی کم بود در سال ۱۴۰۰ بتوانیم یک مقداری را از خارج تأمین کنیم. من به عنوان نماینده دولت رفتم یکی از کشور‌های اروپایی با وزیر کشاورزی شان ملاقات کردم، با معاون رئیس جمهورشان ملاقات کردم، با مشاور ارشدشان ملاقات کردم، دو سه تا از این ملاقات‌ها دو سه روز طول کشید؛ در نهایت آن‌ها توافق کردند که به ما ۴۵ هزار تن گندم بدهند و ۴۵۰۰ تن هم روغن که من واقعاً تعجب کردم، چون میزان مصرف ماهانه ما حداقل یک میلیون تن گندم  و حدود ۱۲۰ هزار تن روغن است. این توفیقی که به دست آمد توفیق بسیار بزرگی بود، باید جشن می‌گرفتیم، باید کسانی که همکاران من هستندو  کشاورزان باید تشویق می‌شدند. ما امیدواریم در برنامه‌ای که در زمستان برای کشاورزان مان می‌گیریم این تشویق صورت بگیرد و برنامه  ویژه‌ای را حتماً ما در کشور انجام می‌دهیم. اما آن کار‌هایی که منجر شد به این خودکفایی؛ یکی اش مصرف بهینه کود‌های پایه که شامل فسفات، پتاس و ازت بود. یعنی ما اگر آمار سال ۹۹ – ۱۴۰۰ را دقت کنیم، میزان مصرف ازت ما حدود ۱۲۰ درصد است، بیست درصد هم بیشتر مصرف شده، اما پتاس ما سه درصد مصرف شده که مهمترین کود برای مقاومت گیاه در برابر خشکسالی، کم آبی، شوری و تنش‌های محیطی است و پتاس ما که عملکرد را افزایش می‌دهد شش درصد مصرف شد. علتش چه بود؟ علتش این بود که ما در سال حدود ۹۸ – ۹۹ قیمت کود پتاس و فسفات را ۴۰۰ درصد افزایش دادیم و کشاورزان استقبال نکردند. یکی از کار‌های خوبی که جا دارد از آقای دکتر ساداتی نژاد تشکر کنم، ایشان دستور دادند که قیمت اصلاح شد و همین باعث شد که استقبال کشاورزان بالا رفت؛ و دومین موضوع؛ مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز بود، به ویژه در استان‌های جنوبی و بالأخص استان خوزستان علاوه بر این که بسیار خوب کود مصرف کردند، مبارزه خیلی خوبی هم انجام دادند. سومین موضوع؛ ما بیشترین مصرف بذر اصلاح شده را در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ داشتیم و الآن هم که ما در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ هستیم، قطعاً ما یک شرایط ویژه‌ای را داریم دنبال می‌کنیم، خوشبختانه بذر به اندازه کافی تأمین شده، کود تا الآن به اندازه کافی تأمین شده، نیاز است که سازمان مدیریت برنامه ریزی کمک کند که بقیه کود هم تحویل کشاورز‌ها شود، اگر چنانچه بهار سال آینده یعنی اردیبهشت ماه هوای نسبتاً مناسبی داشته باشیم، خنک باشد و یک یا دو بارندگی داشته باشیم، ما سال آینده برنامه ریزی مان این است که به خودکفایی مطلق برسیم و هیچ نیازی به واردات نداشته باشیم. جا دارد یک برنامه دیگر هم که خود مقام معظم رهبری پشتیبانی کنند، بحث جهش تولید در دیمزار‌ها است، این موضوع خیلی مهم بود، ما از دو میلیون و حدود ۶۷۰ هزار هکتار شروع کردیم، امسال که به پایان رساندیم، حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار، و سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ ما در دیمزار‌ها را به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار برنامه ریزی کردیم افزایش پیدا کند و من جا دارد که از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام که در کنار ما چه همکاران شان در استان هادی چه در تهران بودند تشکر کنم که این همدلی بین ستاد و پشتیبانی مقام معظم رهبری و همکاری عزیزان ما در وزارت جهاد کشاورزی منجر به این توفیق بزرگ بود که نصیب ملت ایران شد.

سؤال: آقای خالصی ما خبر پرداخت مطالبات گندمکاران را اعلام کردیم .جزئیاتش و این که آیا به طور کامل پرداخت شده و هیچ مطالبه‌ای از سوی گندمکاران وجود ندارد؟
آقای مرتضی خالصی؛ رئیس امور صنعت، معدن، بازرگانی و ارتباطات سازمان برنامه و بودجه کشور: ۱۰۰ درصد مطالباتی که گندمکاران داشتند، بر اساس گزارشی که امروز شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی و مسئول خرید و پرداخت مطالبات اعلام کرده، ۱۰۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده، به میزان ۱۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان.

سؤال: آقای خالصی همیشه منابع خرید تضمینی، چون خرید تضمینی از ابتدای سال انجام می‌شود، این منابع معمولاً به مرداد و در بازه‌های زمانی مختلف تعمیم می‌شود و باعث تأخیر در پرداخت‌ها می‌شود، یکی از چالش‌ها و موضوعاتی که در تشویق گندمکاران حائز اهمیت و ضروری است، پرداخت به موقع مطالبات آنهاست که با این منابع شاید دچار تأخیر شود. برای سال زراعی جدید چه فکری کردید برای این که این مطالبات پرداخت شود و تأخیر نداشته باشد.
آقای خالصی: من ابتدا اجازه می‌خواهم که دلایل این را که این اتفاق امسال افتاد بگویم؛ دو عامل وجود دارد؛ یکی بحث برآورد میزان برداشت تولید گندم و یکی؛ قیمتی که شورای قیمت گذاری آن را تعیین می‌کند.  در سال گذشته شورای قیمت گذاری در تاریخ ۱۹ شهریور قیمت هر کیلو گندم را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نقدی و ۱۵۰۰ تومان حمایت غیرقیمتی اعلام کرده و از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی هم میزان برداشت را بر اساس اطلاعاتی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد؛ هشت میلیون یورو و بر این مبنا، در لایحه بودجه ۱۴۰۲دولت  ۱۰۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی منابع از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه نمودیم که بخشی از این رقم در مجلس شورای اسلامی؛ تعدیل شود و عملاً ۹۳ هزار میلیارد تومان آن هست‌و مجوز قانونی برای یارانه گندم داده شد.

سؤال: آقای خالصی این تجربه امسال است، برای این که سال آینده حتی تأخیری که امسال وجود داشت، وجود نداشته باشد، پرداخت مطالبات به موقع انجام شود و آن چیزی که اشاره می‌کنید به صورت منابع در ردیف بودجه به موقع و با عدد مناسب دیده شود، کدام موارد است، تدبیر چیست؟
آقای خالصی:  اول سال مصوبه شورای قیمت گذاری اصلاح شد یعنی از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت، خوشبختانه میزان برداشت گندم هم از هشت میلیون تن به ۱۰ و چهار دهم میلیون تن افزایش پیدا کرد. این دو عامل باعث شد که میزان اعتبار لازم برای پرداخت به کشاورزان حدود ۸۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند. قطعاً بدانید این موضوع را می‌باید سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبارات و اجازاتی که قانوناً در اختیارش است پرداخت کند که خوشبختانه با هماهنگی و اجازه‌ای که از شورای عالی هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، موفق شدیم ما ۱۵۶ همت را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهیم، برای سال آینده باز همین دو فاکتور مهم است؛ یعنی این که ما یک براورد دقیقی از میزان تولید یا میزانی که می‌توانیم...

سؤال: خرید تضمینی از ابتدای سال انجام می‌شود، این اعتباری که اشاره می‌کنید در قالب مجوز‌ها و اجازه‌ها معمولاً به ماه مرداد می‌رسد، برای این که برنامه زمان بندی به گونه‌ای باشد که مرتب‌تر با زمان بندی دقیق‌تر و آن تأخیری که ما در فواصل زمانی مختلف شاهد هستیم، نباشد برای سال زراعی جدید  راه حل چیست؟ تدبیر کدام است؟
آقای خالصی: مهمترینش این است که ما یک ثباتی داشته باشیم.‌ ما لایحه بودجه را از آبان ماه در دو مرحله و آذر ماه تقدیم مجلس می‌کنیم، اگر دوستان یک قیمت و میزان تولید را در سال جدید اعلام کنند و آن را در قانون بودجه ما بتوانیم پیش بینی کنیم و اجازه اش را از مجلس بگیریم قطعاً بدانید سال آینده دچار چنین مشکلی نخواهیم شد، چون به همان میزانی که نیاز است ما در لایحه پیش بینی و تقدیم مجلس خواهیم کرد. در غیر این صورت، اگر قرار باشد در فصل برداشت، مجدداً قیمت یا میزان تغییر کند، قطعاً دچار مشکلاتی مثل امسال خواهیم شد که مجبوریم یا لایحه تقدیم مجلس کنیم که برای امسال این اتفاق افتاد، متأسفانه مورد فوریتش به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و دولت مجبور شد برود و اجازه را از شورای عالی هماهنگی اقتصادی بگیرد برای تأمین منابعی که تا پایان مهر ماه تقدیم گندمکاران شد.

سؤال: آقای مهاجری جدای از این که میزان تولید برای ما مهم است، منبع تأمین پایدار هم برای ما بسیار حائز اهمیت است برای پرداخت مطالبات گندمکاران و آن ابزار‌های تشویقی، الآن فکر می‌کنید آن چیزی که آقای خالصی اشاره کردند می‌تواند ابزار تشویق گندمکاران برای سال آینده باشد؟
آقای مهاجر: از آقای خالصی تشکر می‌کنم بابت این چند روز زحمت زیادی کشیدند برای پرداخت مطالبات کشاورزان و جا دارد از همه کشاورزان من عذرخواهی کنم از طرف دولت، سازمان مدیریت، از طرف همه همکارانم که مطالبات شان دیر پرداخت شد، ولی امیدوارم که شرایطی را الآن ایجاد کنیم که سال آینده این اتفاق نیفتد.

سؤال: تدبیر شده آقای مهاجر؟
آقای مهاجر: از آن جهت که آقای خالصی خیالش راحت شود، می‌گویم ما برای یازده و نیم میلیون تن گندم برای سال آینده برنامه ریزی کردیم، یعنی کاملاً خودکفا شویم نیازی به واردات نباشد.

سؤال: پس این آمار تولیدی که الآن در برنامه سازمان برنامه و بودجه بود؟
آقای مهاجر: حالا یک احتمال وجود دارد که یک اتفاقات جوی به وجود بیاید یک مقدار کم و زیاد، ولی ما برای یازده و نیم میلیون تن برنامه ریزی کردیم، حالا این که به چه عددی توفیق پیدا کنیم، این در طول سال کاملاً مشخص می‌شود، دوم این که مصرف ما کاملاً مشخص است، ما حدوداً یازده و نیم میلیون تن تا ۱۲ میلیون تن گاهی بستگی دارد به شرایط کشور، میزان مصرف گندم مان است، اگر در داخل تولید نکنیم باید از خارج وارد کنیم، پس باید برای این هم تدبیر بیندیشیم. اگر خداوند این توفیق را نصیب ملت ایران کرد ما به این خودکفایی نسبی دست پیدا کردیم، پس باید همه دست اندرکاران در کنار هم قرار بگیریم که کشاورزان را منتظر دریافت نکنیم. ما که کارمند هستیم اگر بیست و نهم و سی ام حقوق مان را ندهند، ما یک کم  همه معترض می‌شویم، ولی کشاورزان هزینه کردند، یعنی کشاورز یک سال هزینه می‌کند. دومین مشکل ما در بخش کشاورزی؛ کوچک بودن اراضی است،  ۷۰ درصد اراضی ما زیر پنج هکتار است، یعنی این کشاورز گذران زندگی اش را نمی‌تواند کند، لذا همه ما موظفیم شرایط را طوری فراهم کنیم که این اتفاق که امسال افتاد در سال آینده پیش نیاید.

سؤال: ما در روز‌های گذشته، چون کشت کلزا و دانه‌های روغنی داشتیم، سطح زیر کشت مان الآن چقدر تغییر کرده، چقدر کشت شده، چه تغییراتی دارد؟
آقای مهاجر: ما کلزا را برای پایداری تولید گندم می‌کاریم. ما سالانه حدود شش میلیون هکتار گندم می‌کاریم، همه گندم بعد از گندم است، پس از مدتی این زمین پس می‌زند، علف‌های هرز زیاد می‌شود، آفت می‌زند، میزان عملکرد‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند. تنها راهی که در دنیا در این شرایط هست؛ بحث تناوب با کلزا است. چرا؟ چون کلزا پهن برگ است و ریشه عمیقی دارد، برعکس گندم که نازک برگ و ریشه افشانی دارد، به همین خاطر تنها محصولی که الآن ما می‌توانیم در پاییز در تناوب با گندم بکاریم؛ کلزا است. خوشبختانه کلزا هم روغن خوبی دارد و هم کنجاله که یکی از مشکلات دام و طیور ماست، کلزا می‌تواند تأمین کند. پس ما باید کشاورزان را تشویق کنیم کلزا را در تناوب گندمشان بکارند، به همین خاطر باید پول کلزاکاران را هم به موقع پرداخت کنیم که امیدوارم آقای خالصی کمک کنند این دو سه روز پرداخت شود.

سؤال: آقای خالصی وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران به کجا رسیده و در چه مرحله‌ای است؟
آقای خالصی: بر اساس اطلاعاتی که شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده است، تا حالا ۱۱۰ هزار تن کلزا خریداری شده به ارزش سه هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان که ۲۳۰۰ میلیارد تومان آن حدود ۷۳ درصدش پرداخت شده، البته من بگویم کلزا و بقیه دانه‌های روغنی که شرکت بازرگانی دولتی رأساً و بر اساس مصوبات شورای قیمت گذاری وارد خرید تضمینی می‌کند، جزو تعهدات سازمان برنامه و بودجه نیست. ما صرفاً تعهداتی که داریم در خصوص خرید تضمینی گندم است آن هم به خاطر زنجیره آرد و نان  که ما می‌باید آن را تأمین کنیم.

سؤال: پس الآن با مساعدت و نظر حمایتی شما فکر می‌کنیم کی این مطالبه کلزاکاران پرداخت شود؟
آقای خالصی: عرض کردم مطالبات کلزاکاران از...

سؤال: اگر بخواهیم یک زمان به ما دهید، آقای مهاجر اشاره کردند دو سه روز آینده، در واقع توپ را انداختند زمین شما، ما بپرسیم کی پرداخت می‌شود؟
آقای خالصی: نکته اش این است؛ در خصوص کلزاکاران، سازمان شرکت بازرگانی دولتی متعهد است؛ یعنی وزارت جهاد کشاورزی متعهد است، سازمان برنامه و بودجه متعهد در این زمینه نیست.

مجری: آقای خالصی بودجه باید تأمین شود، بودجه که دست سازمان برنامه و بودجه و شماست.
آقای خالصی: نه شرکت بازرگانی دولت به خاطر این که در بازار دخالت دارد و از طریق فروش چه گندم، چه کلزا بخشی از منابعش برگشت می‌کند به داخل شرکت، به همین خاطر از محل منابع داخلی خود این مطالبات را پرداخت خواهد کرد.

سؤال: یک جمع بندی کنیم نقش و تأثیرش را در کنار تعیین و مواردی که اشاره کردید آن چیزی که موجب رونق سال زراعی جدید می‌شود.
آقای مؤیدیان: اگر بخواهم پیشنهادی بدهم برای موضوع دیرکرد، موضوعی که آقای خالصی فرمودند در مورد پیش بینی به موقع حجم تولید، درست است، اما شرط لازم و کافی نیست، ما باید منبع تأمین مالی برای خرید تضمینی را تغییر دهیم و از، اما و اگر‌هایی که به تبصره ۱۸ وصل می‌شود یا به موارد دیگر، سوئیچ کنیم روی درآمد‌های مالیاتی یا خلق اعتباری که به عنوان نمونه سال ۹۹ انجام دادیم و کمترین زمان پرداخت مطالبات را داشتیم در این پنج شش سال گذشته و تا زمانی که ما بند مستقلی در بودجه نداشته باشیم برای تأمین قیمت خرید تضمینی گندم، هر سال این تأخیر را خواهیم داشت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.