شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

سهم فرانشیز بستری مددجویان و رزمندگان معسر رایگان شد

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:52
نمایندگان مجلس سهم بیمه‌گذار در موارد بستری برای مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار را با تأیید نهاد‌های مربوطه رایگان اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم با بند الحاقی (۱) ماده ۷۳ این لایحه با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
 
براساس بندالحاقی (۱) ماده ۷۳ لایحه مذکور؛ سهم بیمه‌گذار (فرانشیز) در موارد بستری برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر با تأیید نهاد‌های مربوط به صورت رایگان و برای سایر گروه‌های دهک‌های اول تا پنجم دو درصد (%۲) و سایر دهک‌ها ده درصد (%۱۰) تعیین می‌گردد.
سهم فرانشیز بستری مددجویان و رزمندگان معسر رایگان شد
در جریان بررسی این ماده، بر اساس پیشنهاد علی اصغر عنابستانی اعاده بند (ت) حذف شده توسط کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم به لایحه دولت مورد بررسی قرار گرفت که با موافقت نمایندگان همراه نشد، همچنین نمایندگان بند (ث) ماده ۷۳ این لایحه را نیز مورد بررسی قرار دادند، اما بر اساس نظر عبدالرضا مصری که ریاست جلسه را برعهده داشت این بند از لایحه به دلیل وجود ابهاماتی جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.
 
نایب رئیس مجلس متذکر شد که در بررسی این بند از لایحه لازم است مواردی رفع ابهام شود از جمله اینکه تعرفه سرانه برخورداری باید مشخص شود چرا که یک سرانه بیمه و یک تعرفه وجود دارد، اما در هیچ قانونی سرانه برخورداری وجود ندارد که لازم است تعریف شود.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر این بند برای سه دهک پایین لحاظ شده است و در آن آمده است که پس از احراز شرایط پس از آزمون وسع محقق شود، اگر گفته شود همه شرایط تعریف شده است یعنی بخشی از آن‌ها که مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند جزء دهک‌های اول تا سوم یعنی ضعیف‌ترین اقشار هستند بنابراین شرایط آن‌ها محرز شده است.
 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یادآور شد: موضوع دیگری که باید رفع ابهام شود مربوط به خرید خدمات از دولتی و بخش غیردولتی به قیمت غیردولتی است که دارای ابهام است چرا که سرانه برای بیمه پایه در بخش دولتی اخذ می‌شود چرا که هزینه‌های بخش دولتی اعم از تملک دارایی‌ها، تجهیزات، امکانات، حقوق و دستمزد را دولت پرداخت می‌کند و اگر قرار است سرانه یکی باشد، باید اعتبارات هم یکی باشد.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در بند (ث) نیز بخشی از سرانه آمده است که دارای ابهام است چرا که باید بخشی از هزینه‌ها را سه دهک پایین بپردازند که هیچ درآمدی جز یارانه و مستمری نهاد‌های حمایتی ندارند یعنی صفرالکفا هستند به این معنا که به غیر از یارانه و مستمری، درآمد دیگری ندارند.
 
نایب رئیس مجلس تأکید کرد: موضوع دیگری که باید رفع ابهام شود مربوط به تصرفی است که ما از طریق تصویب این بند مجوز آن را می‌دهیم تا هزینه‌ای این بخش از یارانه برداشته شود و، چون مال دیگری است نمی‌توانیم تصرف کنیم و این موضوعی است که شورای نگهبان ابهامی را بر آن وارد می‌داند بنابراین باید در کمیسیون رفع ابهام شود.
 
بر اساس بند (ث) ارجاعی؛ دهک‌های پایین درآمدی (حداقل سه دهک) به صورت اختیاری و پس از احراز شرایط مبتنی بر آزمون وسع، مشمول برنامه حمایتی با رعایت نظام ارجاع براساس ضوابط زیر هستند:
 
۱- سرانه برخورداری از برنامه حمایتی معادل حداکثر دو برابر حق بیمه پایه براساس حداقل حقوق و دستمزد است.
 
۲- خرید خدمات برای مشمولین از طریق بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات درمانی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی که استاندارد‌های تعیین شده از جمله بسته خدمتی و تعرفه را رعایت می‌نمایند، در سقف تعرفه عمومی غیردولتی صورت می‌گیرد.
 
۳- بخشی از سرانه موضوع جزء (۱) این بند توسط دولت در سقف بودجه عمومی و یا از محل یارانه نقدی با درخواست فرد به صورت اقساط قابل تأمین است.
 
۴- حمایت‌های موضوع این بند با خدمات بیمه پایه، تجمیع و سهم بیمه‌گذار (فرانشیز) در قالب تسهیلات، پرداخت و تسویه می‌شود.
 
بانک مرکزی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مکلف است سازوکار پرداخت سهم بیمه‌گذار (فرانشیز) یا هزینه خدمات درمانی افراد مشمول را در قالب تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با امکان تضمین در قالب کسر حقوق یا کسر از حساب‌های بیمه شده نزد بانک‌های عامل از جمله حساب دریافت یارانه نقدی فراهم نماید.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.