به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، دکتر فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما درباره تزریق واکسن آنفلوانزا تاکید کرد.

سوال: یکی از سوالات پرتکرار در مورد آنفلوانزا و واکسن آن و همه موارد مربوط به آنفلوانزا است. دقیقا به ما بگویید که چه کسانی نیاز است که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند؟
رضایی: بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و از ابتدای زندگی افراد در معرض ابتلای به آن قرار میگیرند به طوری که وقتی کسی به ۹-۱۰ سالگی می رسد احتمالا یک بار این ویروس را مبتلا شده است؛ اما بدن انسان معمولا به اندازه کافی به آن ویروس پاسخ مناسب میدهد و بیماری را کنترل میکند و یک بیماری خفیف سه تا ۵ روزه به طور معمول رخ میدهد. بعضی از افراد سیستم دفاعی بدن شان ممکن است نیاز به یک تقویت بیشتری داشته باشد که باید واکشن را بزند . در واقع برخی اولویتها، اولویتهای یکی که وزارت بهداشت تعیین میکند یکی پرسنلی هستند که با بیماران مختلف مثل پزشکان، پرستاران اینها کسانی هستند که حتما باید در بیمارستان یا مراکز درمانی هستند واکسن خودشان را بزنند یا کارکنانی که در دامپزشکی کار میکنند به دلیل این که ویروسهای آنفلوانزا پرندگان و انواع دیگری هم هست و آنها باید در مورد ویروس انسانی واکسن خودشان را حتما گرفته باشند. اما غیر از شغلیها وقتی بگذریم میرسیم به افرادی که به دلیل شرایط جسمانی خودشان نیاز به یک تقویتی دارند به نام واکسن، مثل افرادی که سالمند هستند، مخصوصا سالمندانی که بیماریهای متعدد زمینهای هم دارند یعنی هم سنش بالای ۶۵ سال است هم دیابت دارد هم سکته مغزی کرده هم مشکلات مختلف ریوی داشته است. کسانی که به دلیل سیستم ایمنی ضعیف خودشان حالا یا سیستم ایمنی شان به طور مادرزادی ضعیف هست یا دارویی دارند میخورند که سیستم ایمنی شان را قرار بوده برای کنترل بیماری دیگری ضعیف کند، الان بهرحال چه با دارو و چه به طور طبیعی بدن شان ضعیف است واکسن به ایشان کمک میکند که در مواجهه با آنفلوانزا یک خاطرهی قبلی داشته باشند و سلولهای دفاعی آنها بهتر به آنفولانزا جواب بدهد، بقیه دیگر افراد کسانی هستند که سیستم ایمنی شان هنوز خوب تکامل پیدا نکرده است مثل کودکان، کودکان مخصوصا کودکان زیر ۵ سال صحبتش هست و در زیر ۵ سالهها به ویژه زیر دو سالهها، اینها توصیه میشود که واکسن آنفلوانزا را بگیرند که اگر مبتلا شدند به نوع شدید آن مبتلا نشوند. بین گروههای سنی و حالتهای بدنی، زنان باردار یک گروه ویژه هستند، خانمهای باردار به دلیل این که سیستم دفاعی بدن شان تغییر میکند که بدن شان پذیرای جنین بعنوان یک مادر باشد اینها بدن شان ضعیفتر میشود در برخورد با آنفلوانزا آسیب پذیر میشوند، لذا واکسیناسیون زنان باردار هم جزو اولویتها است.
سوال: در شرایط بارداری میتوانند که واکسن را تزریق کنند.
رضایی: بله، واکسن میزنند تا دو هفته بعد از بارداری اینها گروههای پرخطر هستند که پزشک شان در مراقبتهای بارداری به ایشان تاکید میکند واکسن تان را بزنید. حالا واکسنهای مختلفی در بازار هست که آنهایی که در بازارداریم همه مورد تایید سازمان غذا و داروی ما هستند، از گروههای دیگری که بخواهیم بگوییم افراد نیاز دارند واکسن بزنند سالمندان جزو اولویتها هستند یعنی دو طیف سنی هم سن بالا، هم سن کودکان و در این وسط زنان باردار و کسانی که یک بیماریهایی دارند مثل دیابت تیپ دو پیشرفته دارند، اینها هم سیستم ایمنی شان، چون ضعیفتر میشود نیاز دارند واکسن بزنند. بعضی از بیماریها ظاهرا به سیستم ایمنی مرتبط نیست، اما در این افراد هم توصیه میشود، مثل کسانی که قطع نخاعی هستند، کسانی که مشکلات حافظهای مثل آنفلوانزا ، مثل منترال ریتارتها یا کسانی که مشکلات هموگلوبین پاتی دارند اختلالات مختلف هموگلوبین، این افراد کسانی هستند که به ایشان توصیه میشود واکسن بزنند و یک طیف وسیعی از بیماریهای زمینهای است، لذا کسانی که بیماری زمینهای طولانی مدت دارند و تحت نظر یک پزشک هستند حتما از پزشک خودشان مشورت بگیرند که ببینند آن بیماری زمینهای شان آیا مشمول واکسن میشود یا نه. ولی هر کسی بالای ۶ ماه، هر کسی میتواند واکسن را بزند این افراد در اولویت هستند و به دردشان بیشتر میخورد.
سوال: با توجه به نکاتی که فرمودید این را بگویم که ما با توجه به این که واکسیناسیون آنفلوانزا یک واکسیناسیون عمومی نیست و مربوط به تمام جامعه نمیشود، ولی این اولویت بندی که آقای دکتر به آن اشاره کردند با توجه به نیازی هست که این دسته بندی افراد، ممکن است برخیها از گفتار مانده باشند، ولی این نکته را بگویم که اگر که موردی لازم باشد حتما در برنامه صبح بخیر ایران به آن میپردازیم؛ اما نکته دیگری که برای شما مهم بوده این است که من فکر میکنم بعد از ظهور بیماری کووید خیلی هایمان وقتی که اسم شیوه نامه بهداشتی را میشنویم دیگر میدانیم باید چه کار کنیم، احتمالا بهداشت دست و ماسک زدن و رعایت فاصله است. خیلیها میپرسند که فصل آغاز مدارس بوده یک مقدار ممکن است که وسایل نقلیه عمومی شلوغتر باشد آیا ماسک بزنیم یا نه و در کل در مورد شیوه نامههایی که مربوط به پیشگیری از بیماری آنفلوانزا هست بفرمایید.
رضایی: در مورد ماسک، ماسک زدن ابتدا برای کسی که بیمار است توصیه میشود، چون ذرات عفونی که میخواهد بیرون بیاید جلویش را میگیرد و محیط آلوده نمیشود پس اول از همه خود بیمار ماسک میزند اگر که برایش قابل تحمل هست، بیماری خاصی ندارد که مانع ماسک زدن بشود. بعد از آن کسانی که از بیمار مراقبت میکنند پزشکش، پرستارش، مادرش و کسی که به بیمار خیلی نزدیک میشود و به فاصله یک متری میآید آنها هم توصیه میشود واکسن بزنند به طور معمول در جامعه همه واکسن بزنند، ماسک بزنند، توصیه نمیشود مگر شرایط خاصی که سیستم بهداشتی میبیند که ویروس دارد از یک حدی بیشتر پخش میشود آن زمان خود سیستم بهداشت اعلام میکند مثل دوره کرونا، میگوید همه ماسک بزنید، یا یک گروههایی ماسک بزنند، پس به طور کلی برای آنفلوانزا ما ماسک زدن همگانی نداریم، مگر سیستم بهداشتی آن اخطار و شرایط را اعلام بکند، کسانی که ماسک میزنند کسانی هستند که یا مریض هستند باید بزنند یا از بیمار مراقبت میکنند یا به دلایلی مجبورند در فاصله یک متری بیمار قرار بگیرند آن افراد میتوانند ماسک بزنند و از خودشان دفاع کنند بقیهی موارد پیشگیری آنفلوانزا شبیه کرونا است مثل شستن دست، مثل تهویه هوا که بسیار بسیار تهویه هوا مهم است و گرم نگه داشتن فضایی که در آن زندگی میکنند یا کار میکنند و مواد غذایی که میتواند سیستم ایمنی بدن را در فصل پاییز تقویت کند، مثل میوههای قرمز و نارنجی که فصلش هم دیگر میرسد و آرام آرام در بازار پیدایشان میشوند.
سوال: من در رابطه با کووید از شما بپرسم و هم در مورد واکسنهایی که در بازار برای آنفلوانزا است، این که مثلا گفته میشود نمونه فلان کشور و فلان کشور و ایرانی، بعد خیلیها میخواهند انتخاب کنند میگویند کدام بهتر است و شما اشاره فرمودید که اگر مورد تایید باشد میتواند برای هر کشوری باشد و همه مورد تایید است و تفاوتی با هم ندارند توضیح بفرمایید.
رضایی: داروهایی که در داروخانههای کشور میآید مخصوصا داروخانههای بزرگ کشور شما مراجعه کنید تهیه خواهید کرد داروهایی هست که سازمان غذا و داروی کشور تایید میکند وقتی سازمان غذا و دارو یک استانداردی را رعایت میکند آن واکسن چه خارجی و چه ایرانی باید استاندارد را داشته باشد که به داروخانه برسد، پس وقتی به داروخانه میرویم دیگر به آن واکسن اعتماد میکنیم و فرقی بین ایرانی و خارجی اش نیست، چون که واکسنها قرار است یک کاری در بدن انجام بدهند که هم ایرانی و هم خارجی اش انجام میدهد.
پایان