شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

دپوی بیش از ۱۲۰۰ خودروی وارداتی در گمرک شهید باهنر

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:03
معاون ارزیابی و انطباق خدمات و راهوری کیفیت سازمان ملی استاندارد می‌گوید بحث ارزش گذاری کالای وارداتی از جمله خودرو سبب دپوی آنها در گمرک شده است.

دپوی بیش از ۱۲۰۰ خودروی وارداتی در گمرک شهید باهنربه گزارش خبرگزاری صداوسیما، رادیو ایران در برنامه نمودار با دکتر صادق معاون ارزیابی و انطباق خدمات و راهوری کیفیت سازمان ملی استاندارد گفتگو کرد.
سوال: روز‌های گذشته بود که سازمان استاندارد اعلام کرد بیش از ۱۲۰۰ خودروی وارداتی در گمرک شهید با هنر دپو شده و علت دپو هم عنوان شد که اختلاف صاحب کالا با گمرک است. در خصوص ارزش گذاری مقرر شده در صورتی که صاحب کالا و گمرک به توافق نرسند خودرو‌ها به عنوان اموال متروکه اعلام و به مزایده گذاشته شود، آقای دکتر راجع به مختصات این خبر لطفاً برای ما بفرمایید.
صادق: یک مقدار بیان مسئله را به نظر من بهتر است باز کنیم، چون به شیوه‌ای که شما خبر را مطرح فرمودید اصل مسئله نبود همانطور که فرمودید یک تعداد خودرو در گمرکات استان هرمزگان بود که یک مقدار ماندگاری روی مسئله آن وجود داشت سازمان ملی استاندارد در دوره جدید و تحولی اش یک نگاه جدیدی به مقوله ارزیابی انطباق خودرو‌های وارداتی دارد. می‌دانید که سال‌ها مقوله واردات خودرو در کشور انجام نشده بود، ضوابط فنی و رویه‌های واردات خودرو مربوط به سال‌های قبل بود و به روز رسانی انجام نشده بود و بر اساس یک سری روش‌های قبلی بود، خوب به هر حال دنیا در حال تغییر است و تکنولوژی‌های روز خودروسازی دنیا در حال تغییر است، استاندارد‌های روز و نیاز‌های مصرف کننده در حال تغییر است، ما در دوره جدید یک بازنگری بر اساس دانش تخصصی روز در این مقوله انجام دادیم که علاوه بر روش‌های قبلی که برای واردات خودرو بود یک طیف گسترده‌ای از روش‌های ارزیابی انطباق مبتنی بر استاندارد‌های معتبر بین الملل قرار دادیم که این بتواند تسهیل کند مقوله واردات خودرو را که نیاز روز اجتماع است و مردم هم انتظار دارند که از خودرو‌های با کیفیت روز دنیا استفاده کنند، کما این که این باور هم وجود دارد که اگر یک فضای رقابتی مبتنی هم بر تولید داخل و هم واردات خودرو باشد شاید برای تولید کنندگان داخلی ما هم تحرک در آن‌ها اتفاق بیفتد که بتوانند کیفیتی را که هم انتظار مردم و هم انتظار نظام است در مقوله خودرو این را بتوانند بهبود بدهند. بر اساس آن رویه جدیدی که ما بنا گذاشتیم حجم زیادی از خودرو‌هایی که وزارت صمت و مجموعه دولت زحمت کشیده بود و این‌ها را تامین کرده بود از نقاط مختلف توانست ترخیص شود و یک تعدادی از این‌ها در گمرکات استان هرمزگان مانده بود من اینجا تاکید می‌کنم این خودرو‌ها تاییدیه سازمان ملی استاندارد را اخذ کرده بود و فرمایش ریاست محترم سازمان در خصوص ارزش گذاری گمرکی دال بر این بود که این‌ها تاییدیه استاندارد را گرفته‌اند اگر هنوز کار ترخیصشان انجام نمی‌شود به خاطر آن اختلاف نظر در ارزش این خودرو‌ها بین گمرک و صاحب کالا است و ارتباطی به استاندارد ندارد منظورشان از بیان این مسئله این بود، به هر حال می‌دانیم یکی از کار‌هایی که گمرک در تشریفات گمرکی در همه جای دنیا انجام می‌دهد بحث ارزش گذاری آن کالای وارداتی است که هم تعرفه به آن ربط دارد و هم به ضوابط واردات ربط دارد، مثلاً در فلان کشور می‌گویند واردات خودرو تا سقف این مقدار مجاز است و در کشور خودمان هم چنین ضوابطی وجود دارد آن فرمایشی که در جلسه ریاست محترم سازمان ملی استاندارد که همیشه هم تاکید می‌کنند واردات خودرو باید تسهیل شود که مردم بتوانند از خودرو‌هایی با فناوری بالا که حقشان هم است بتوانند استفاده کنند دال بر این مطلب بود که این خودرو‌ها که از سوی یک شرکت وارد کننده آمده این‌ها توانسته‌اند تاییدیه‌های استاندارد را بگیرند.
سوال: در واقع ایشان منظورشان این بوده که مشکلی از طرف ما نبود ما تاییدیه را دادیم.
صادق: بله و این ارزش گذاری که حوزه گمرک هم به هر حال ضوابطی دارند خود صاحب کالا اول می‌آید یک اظهاری می‌کند که می‌گوید این کالایی که من می‌آورم ارزشش این مقدار است و آن‌ها یک راستی آزمایی‌هایی دال بر تایید آن ادعا را انجام می‌دهند اینجا ممکن است اختلاف نظری باشد مثلاً صاحب کالا عددی را اظهار می‌کند، آن سیستم ارزش گذاری گمرک عددی دیگر را داشته باشد این باید بین آن‌ها حل شود.
ریاست محترم سازمان ملی استاندارد نظرشان این بود که این موضوع ارتباطی به استاندارد ندارد و در فرایند‌های گمرکی است که انشالله برطرف هم خواهد شد، ولی ما در گمرکات دیگر و در گمرکات غرب تهران خود همین استان هرمزگان از گمرک بندر شهید باهنر و شهید رجایی تعداد زیاد و متعددی از خودرو‌ها را تائیدهایش را دادیم و دارد وارد می‌شود با همان تغییر رویه و به روز رسانی فرایندی که سال‌ها به روز رسانی نشده بود و رویکرد ما هم این است که مردم ما حق دارند از خودروی با کیفیت و با تکنولوژی بالا استفاده کنند، اعتقاد هم داریم این فضای رقابتی ایجاد می‌کند و یک محرکی هم برای تولید کنندگان داخلی ما است که به این سمت بیایند که سطح کیفیت خودروهایشان را ارتقا بدهند.
سوال: چندی پیش مسئله‌ای در رابطه با برنامه هفتم مطرح شده و آن جا عنوان شده بود در بحث واردات خودرو ظاهراً نیازی به تایید سازمان ملی استاندارد و محیط زیست نیست و این یک مقدار نگرانی ایجاد کرده بود برای خیلی از افراد که نکند خودرو‌های بی‌کیفیت وارد کشور شود، اگر که بخواهد این نظارت سازمان ملی استاندارد حذف شود.
 صادق: معمولا در برنامه‌های قانونی این چنینی جا‌هایی که می‌گوید نیازی به مجوز‌های وارداتی نیست منظور مجوز‌های وارداتی است که اجازه واردات می‌دهد و مقوله مربوط به ایمنی و سلامت جامعه و مسئول محیط زیستی معمولاً در آن حوزه قرار نمی‌دهند کما این که موضوع خاصی که شما می‌فرمایید مجوز‌های مربوط به واردات مراد قانونگذار است و در هر جامعه‌ای که حاکمیت می‌خواهد از ایمنی و سلامت مردم محافظت کند مطمئناً آن بخشش وجود دارد و آن بخشش هم اگر به هر حال کالای با کیفیت، چون خودرو، مشمول استاندارد اجباری است، چون کالای خودرو مشمول استاندارد اجباری است به استناد مصوبه شورای ملی استاندارد و واردات و و همچنین تولید داخل آن، نظارت یک سازمان حاکمیتی به نام سازمان ملی استاندارد است که به نمایندگی از حاکمیت و مردم از ایمنی مردم صیانت می‌کند و زمانی هم که می‌گویند بدون نیاز به مجوز واردات منظور مباحث مربوط به نظارت ایمنی مد نظر نیست یعنی اجازه‌های واردات آن کالا مد نظر است، ولی کالا که به ما اظهار می‌شود و ما طبق وظایف قانونی مان با استفاده از استاندارد‌ها و ابزار‌های آزمونی کار خودمان را انجام می‌دهیم، سازمان ملی استاندارد، سازمان مردم است و قانون می‌گوید، این سازمان مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می‌کند سازمان رئیس جمهور است و در بالاترین سطح اداری قرار گرفته و ما خودمان را در دوره جدید وکیل مردم می‌دانیم در احقاق حقوق ملی‌شان و به نمایندگی از مردم، مردم مطمئن باشند که ما محکم ایستاده‌ایم و آنجا که نیاز به ورود حتی قهریه هم دارد، ورود می‌کنیم و آن جا که نیاز به تسهیل گری دارد و ضوابط دست و پاگیر را کنار بگذاریم و از علم و تکنولوژی استفاده کنیم که دست مردم به کالای با کیفیت برسد آن جا هم این فرآیند را انشاالله انجام دهیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.