شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

دلارزدایی هند

الف جمعه 11 اردیبهشت 1405 - 21:27
هند اعلام کرد که استفاده از دلار آمریکا را در تجارت فرامرزی کاهش خواهد داد.

به گزارش ایسنا به نقل از ار تی، دولت مرکزی هند از سیاست تجارت خارجی جدید خود رونمایی کرده است و انتظار می‌رود تجارت بیشتر را تسهیل، تولید را تقویت، به دور شدن از دلار آمریکا کمک و روپیه را به یک ارز جهانی تبدیل کند.

تجارت با روپیه به‌عنوان بخشی از سیاست گسترده‌تر دهلی نو با هدف تضمین وضعیت جهانی برای ارز و اجازه استفاده از آن برای تسویه تجارت بین‌المللی، محور برنامه جدید قرار گرفت.

به تازگی، سیاستگذاران هندی در تجارت متقابل با روسیه تحریم‌شده، گام‌های متعددی در جهت تغییر ارزش دلار به روبل و روپیه برداشته‌اند.

مالزی آخرین کشوری است که موافقت کرد تجارت با هند را با استفاده از روپیه حل و فصل کند.

بر اساس سیاست جدید، هند همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ محموله‌های خارجی این کشور را به دو تریلیون دلار افزایش دهد. این طرح شامل طیف گسترده‌ای از مراحلی مانند گسترش مزایای اف تی پی (FTP) برای صادرات تجارت الکترونیک و دو برابر کردن سقف ارزش صادرات از طریق کریدور است.

اف تی پی ۲۰۲۳ همچنین پیشنهاد کرد که  منطقه تعیین شده با یک انبار ایجاد شود تا به جمع‌آوری کنندگان تجارت الکترونیکی در جهت ذخیره‌سازی آسان، ترخیص کالا از گمرک و پردازش برگشت کمک کند.

تجارت هند در سال‌های اخیر به دلیل اختلالات مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا در زنجیره تامین و کندی تجارت جهانی در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی، آسیب دیده است.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.