به گزارش همشهری آنلاین، سیدمرتضی موسوی، کارشناس مسائل منطقه در گفتوگو با تلویزیون اینترنتی همشهری:
-تنگه هرمز مربوط به خط ساحلی ایران است و برخلاف ادعای رئیسجمهور آمریکا و وزیرخارجه بیسواد آن هیچ ربطی به آبهای بینالمللی ندارد.
-به تازگی ایران یک کشتی اماراتی هم به دلیل بیتوجهی به هشدارهای ایران مورد هدف قرار داد.
-دیدگاه ایران در قبال مدیریت تنگه هرمز کاملا مبتنی بر موازین و حقوق بینالملل است، منتها آمریکاییها قصد دارند با روایتسازیهای جعلی خود فضا را به سمت و سویی ببرند که نتیجه آن جلوگیری از حاکمیت ایران بر تنگه هرمز و اهرمسازی از آن شود.
-دولت عمان پذیرای مدیریت ایران بر تنگه هرمز است و در سفر اخیر آقای عراقچی و سردار قالیباف به مسقط این موضوع کاملا از سوی سران مسقط مورد پذیرش قرار گرفته است.
-اساسا قرار شده ایران و عمان به تنهایی این تنگه را مدیریت کنند و عمان هم در اینجا بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.
-اما آمریکا و انگلیس سعی دارند به شکل عیان و نهان انواع فشارها را به دولت عمان وارد نمایند که تن به این موضوع ندهد و با ایران همکاری نکند.
-برخی مسائل مانند شراکت کشورهای حاشیه خلیج فارس در مدیریت تنگه هم مطرح شده که با توجه به خباثت این دولتها این موضوع در کوتاه مدت مطلوب نیست.




