شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

تغییر در محاسبه حقوق دولتی معادن

دنیای اقتصاد دوشنبه 01 تیر 1405 - 00:04
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، از اصلاح شیوه محاسبه حقوق دولتی معادن خبر داد و گفت: از این پس حقوق دولتی متناسب با شرایط واقعی هر معدن تعیین خواهد شد. به گفته وجیه‌الله جعفری، عواملی مانند میزان باطله‌برداری، کیفیت ذخیره، هزینه‌های استخراج و شرایط اقتصادی معدن در تعیین نرخ حقوق دولتی لحاظ می‌شود و حتی معادن مجاور نیز ممکن است نرخ‌های متفاوتی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  معاون وزیر صمت هدف از این اقدام را افزایش عدالت و واقعی‌سازی حقوق دولتی عنوان کرد و افزود: پس از بررسی اعتراضات احتمالی بهره‌برداران، این مبنا برای دوره‌های چندساله مورد استفاده قرار خواهد گرفت. جعفری همچنین از برنامه‌های جدید برای تامین مالی بخش معدن خبر داد و اظهار کرد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و بانک تخصصی صنعت توافقات تازه‌ای را برای حمایت مالی از طرح‌های معدنی و صنایع معدنی اجرایی خواهند کرد.

وی  با تاکید بر اهمیت معدن در اقتصاد کشور گفت: اکتشافات جدید در شرق، شمال شرق و برخی مناطق غربی کشور چشم‌انداز ذخایر معدنی ایران را بهبود بخشیده است و می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید شود. جعفری توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی و اکتشافی را از اولویت‌های وزارت صمت دانست و افزود: تکمیل داده‌های زمین‌شناسی، توسعه نقشه‌های اکتشافی و اجرای نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد. به گفته جعفری، توسعه بخش معدن بدون حضور فعال بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست و تقویت همکاری میان تشکل‌های معدنی و دولت از برنامه‌های اصلی وزارتخانه محسوب می‌شود.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.