شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

نوشابه رژیمی واقعا سالم‌ تر از نوشابه معمولی است؟

رکنا یکشنبه 31 خرداد 1405 - 16:41
رکنا: نوشابه‌های رژیمی سال‌هاست به‌عنوان جایگزینی کم‌کالری و بدون قند برای نوشابه‌های معمولی تبلیغ می‌شوند، اما آیا این نوشیدنی‌ها واقعاً انتخاب سالم‌تری هستند؟

به گزارش رکنا، نوشابه‌های معمولی مقادیر زیادی قند افزوده دارند؛ موضوعی که با افزایش خطر چاقی، بیماری‌های قلبی، پوسیدگی دندان و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. به همین دلیل، بسیاری از افراد به سراغ نوشابه‌های رژیمی می‌روند.

در مقابل، نوشابه‌های رژیمی به‌جای قند از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و سوکرالوز استفاده می‌کنند تا طعم شیرین را با کالری کمتر فراهم کنند.

با این حال، متخصصان تاکید می‌کنند که نوشابه رژیمی هم نوشیدنی کاملاً بی‌ضرری نیست.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند مصرف مداوم و زیاد این نوشیدنی‌ها ممکن است با تغییرات در میکروبیوم روده، افزایش اشتها و برخی اختلالات متابولیک مرتبط باشد؛ هرچند هنوز درباره شدت و قطعیت این اثرات، اجماع کامل علمی وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد بین نوشابه معمولی و نوشابه رژیمی یکی را انتخاب کنید، نوشابه رژیمی در کوتاه‌مدت گزینه کم‌ضررتری محسوب می‌شود، زیرا فاقد مقادیر بالای قند است.

اما نکته مهم این است که «کم‌ضررتر» لزوماً به معنای «سالم‌تر» نیست.

متخصصان تغذیه همچنان تاکید می‌کنند که بهترین نوشیدنی برای مصرف روزانه، آب است و نوشابه‌های رژیمی نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند، نه اینکه جایگزین دائمی آب شوند.

به‌طور خلاصه، نوشابه رژیمی احتمالاً انتخاب بهتری نسبت به نوشابه معمولی است، اما همچنان نوشیدنی ایده‌آلی برای سلامت بدن به شمار نمی‌رود.

  • قول مدیرعامل سایپا برای تحویل 30 هزار خودرو شاهین پس از 3 سال/ تاخیر در تحویل میراثی که سایپا از مدیران قبلی به ارث برد

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.