شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

وام اشتغال 200 میلیونی مددجویان برای طرح‌ها کافی نیست

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 27 خرداد 1405 - 16:40
عضو کمیسیون صنایع گفت: 200 میلیون تومان وام اشتغال مددجویان با شرایط تورمی فعلی برای طرح‌های اشتغال کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد حسینی‌کیا نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت پرداخت وام اشتغال گفت: وام اشتغال مددجویان یکی از انواع حمایت‌های مهم حاکمیت از اقشار ضعیف جامعه با هدف ایجاد درآمد پایدار و مستقل برای این افراد است که متاسفانه با صف چند صد هزار نفری و عدم پرداخت این وام توسط شبکه بانکی روبرو شده است. یکی از موضوعاتی که هر ساله این وام با آن روبرو است و منجر شده است که پرداخت این وام‌های حمایتی در نیمه نخست هر سال و حتی تا 10 ماه از شروع سال هم پرداختی جدی‌ای نداشته باشد و سهمیه هر بانک و همچنین اعتبارات لازم به شبکه بانکی ابلاغ نمی‌شود.

حسینی‌کیا در ادامه با اشاره به اینکه باید بانک مرکزی علاوه بر تعیین سهمیه هر بانک از منابع کلی وام اشتغال، اعتبارات بانکی لازم جهت آغاز پرداخت وام اشتغال مددجویان مربوط به قانون بودجه 1405 را نیز به شبکه بانکی تخصیص دهد؛ گفت: بانک مرکزی باید به سرعت تعیین سهمیه بانک‌ها برای پرداخت وام اشتغال را انجام دهد. همچنین تأمین اعتبار نیز باید سریعاً صورت بگیرد. به نحوی که زمینه برای پرداخت به موقع وام اشتغال به مردم و به ویژه مددجویان فراهم شود. 

وی در رابطه با مبلغ فردی وام اشتغال و عدم تناسب آن با واقعیت‌های جامعه با توجه به تورم بالای حاکم در اقتصاد ادامه داد: در کنار تعیین سهمیه بانک‌ها و تأمین اعتبار برای پرداخت وام اشتغال، باید افزایش این تسهیلات متناسب با تورم در دستور کار باشد. در همین راستا، افزایش مبلغ وام اشتغال از 200 به 300 یا 350 میلیون تومان ضرورت دارد. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه عملا 200 میلیون تومان وام اشتغال کارکردی در جهت تحقق طرح‌های اشتغال‌زایی ندارد؛ خاطرنشان کرد: مبلغ 200 میلیون تومان وام اشتغال مددجویان با شرایط تورمی فعلی اصلاً مبلغ مناسبی برای طرح‌های اشتغال این بخش نیست. زیرا عملاً امکان راه‌اندازی یک کسب و کار با این مبلغ وجود ندارد و حتی امکان خرید تجهیزات نیروگاه خورشیدی نیز عملا با این مبلغ امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس، نیاز است افزایش مبلغ فردی وام اشتغال به 350 میلیون تومان در دستور کار باشد. 

حسینی‌کیا گفت: هدف از اعطای وام اشتغال فقط این نیست که یک کار ظاهری صورت بگیرد، بلکه هدف این است که در واقعیت توانمندسازی مددجویان انجام شود. به نحوی که نیازی به کمک‌های دولتی نداشته باشند. به این ترتیب، از یک طرف مددجویان حمایت و توانمند می‌شوند و از طرف دیگر، از بار مالی دولت کاسته می‌شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پرداخت وام اشتغال مددجویان باید با در نظر گرفتن شرایط خاصی صورت بگیرد. اولاً باید مبالغ به موقع اعطا شوند، ثانیاً باید مبلغ وام اشتغال متناسب با تورم باشد تا بتواند عملاً باعث اشتغال‌زایی و توانمند شدن مددجویان شود.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.