شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

اقدام مثبت وزارت راه و شهرسازی به نفع مستاجران

الف چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 14:39
وزارت راه و شهرسازی با اعمال قانون سقف افزایش اجاره‌بها بر قراردادهای جدید و تمدیدی، همزمان با ادامه بحث کارشناسان درباره اثرات مثبت و منفی این سیاست، وارد فاز اجرای گسترده‌تر کنترل بازار اجاره در سال جاری شد.

به گزارش فارس، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد سقف افزایش اجاره‌بها در هر استان بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره تعیین می‌شود. این سقف در برخی استان‌ها مانند تهران تا ۲۷ درصد است.

این در شرایطی است که سال گذشته مشاوران املاک می‌گفتند که «یکی از راه‌های دورزدن این طرح تغییر مستأجر و ثبت قرارداد جدید با قیمت روز است.» اما خبر می‌رسد که امسال این سقف برای قراردادهای تمدیدی و همچنین قراردادهای جدید و تغییر مستأجر نیز اعمال می‌شود.

در حالی که یک کارشناس اقتصادی موسی غنی‌نژاد از منتقدان سرسخت سقف‌گذاری است و می‌گوید که «تعیین سقف اجاره باعث کاهش عرضه و بدتر شدن بازار در بلندمدت می‌شود.»

اما یک کارشناس اقتصادی دیگر حسین راغفر معتقد است که بازار مسکن ایران «بازار رقابتی واقعی نیست» و در چنین شرایطی مداخله دولت و تعیین سقف اجاره می‌تواند به نفع مستأجران باشد.

در برلین آلمان، در سال ۲۰۲۰ سیاست «Mietendeckel» (سقف و فریز اجاره) اجرا شد که طبق یک مطالعه مؤسسه DIW برلین، باعث کاهش قابل‌توجه اجاره‌های آگهی‌شده در دوره اجرا شد و فشار بازار را کم کرد و دولت توانست با افزایش عرضه در بلندمدت نیز قیمت‌ها را کنترل کند و تعارضی بایکدیگر پیدا نکرد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.