شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی با اجرای برنامه‌های پیگیری پس از ترخیص

بهداشت نیوز جمعه 01 خرداد 1405 - 12:41

به گزارش بهداشت نیوز تازه‌ترین داده‌های واحدهای آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد اجرای برنامه‌های پیگیری پس از ترخیص، نقش مؤثری در کاهش بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی داشته است.

بر اساس اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۴ از مجموع ۶۶ هزار و ۱۷۸ بیمار ترخیص‌ شده مبتلا به نارسایی مزمن قلبی (CHF)، تعداد ۴۶ هزار و ۲۱۷ نفر، معادل ۶۹.۸ درصد، تحت پوشش برنامه‌های آموزش و پیگیری پس از ترخیص قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، نرخ بستری مجدد در میان بیماران پیگیری‌ شده تنها ۶.۵ درصد و میزان مراجعات برنامه‌ریزی‌نشده به مراکز درمانی ۵.۹ درصد ثبت شده است. این در حالی است که طبق مطالعات بین‌المللی، نرخ بستری مجدد بیماران نارسایی قلبی معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گزارش می‌شود.

نتایج این برنامه نشان می‌دهد توسعه و تقویت واحدهای آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص، با محوریت مراقبت پرستاری مستمر و آموزش بیمار و خانواده، توانسته است به شکل معناداری در کاهش بستری مجدد، بهبود تداوم مراقبت و ارتقای کیفیت زندگی بیماران مؤثر باشد.

معاونت پرستاری وزارت بهداشت با تأکید بر تداوم و گسترش این برنامه‌ها در سطح کشور، اجرای کامل پیگیری‌های پس از ترخیص را یکی از ارکان مهم مدیریت بیماری‌های مزمن و کاهش بار مراجعات بیمارستانی عنوان کرده است.

منبع: وبدا

منبع خبر "بهداشت نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.