شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

چرا بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه فروش ارز داد؟

صدا و سیما چهارشنبه 16 اردیبهشت 1405 - 15:57
متقاضیان ارز از امروز می‌توانند تا سقف ۱۰۰۰ دلار در شعب منتخب بانک‌های تجارت، ملت و صادرات، ارز دریافت کنند.

چرا بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه فروش ارز داد؟***

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بانک مرکزی در اقدام سیاستی جدید، شبکه بانکی را هم به جمع توزیع‌کنندگان ارز اضافه کرد. این اقدام که با هدف تمرکززدایی از تقاضا و تنوع‌بخشی به مبادی عرضه انجام شده، دسترسی مردم به نیاز‌های ارزی خرد را تسهیل می‌کند. بر اساس این طرح، هر شهروند می‌تواند با کد ملی خود تا سقف ۱۰۰۰ دلار ارز تحت سرفصل «نیاز‌های ضروری» را از شعب بانک‌های منتخب دریافت کند.

نقطه قوت این سیاست، واقع‌گرایی قیمتی است؛ چراکه نرخ فروش دلار در این طرح، هم‌تراز با نرخ بازار آزاد تعیین شده است. این نزدیکی قیمت، عملاً رانت اختلاف قیمت را که پیش از این موجب شکل‌گیری صف‌های کاذب و فساد می‌شد، از بین برده است. با حذف سود بادآورده برای خریداران صوری، حالا تنها متقاضیان واقعی راهی بانک‌ها می‌شوند.

کارشناسان معتقدند این حرکت، گامی بلند به سوی شفافیت و هدایت تقاضا‌های خرد از بازار غیررسمی به کانال‌های رسمی و امن است. با این مدل، علاوه بر تضمین اصالت ارز، امنیت معاملات مردم نیز تأمین شده و بازار از فشار تقاضا‌های هیجانی تخلیه می‌شود.

شرایط دریافت ۱۰۰۰ دلار در شعب بانک‌ها

متقاضیان برای دریافت ارز ابتدا باید به شعب ارزی سه بانک ملت، تجارت و صادرات مراجعه کنند و معادل ریالی ارز درخواستی را در حساب خود واریز کنند. پس از آن کارت ملی افراد دریافت و اطلاعات آنها در سامانه ثبت می‌شود.

یکی از شروط اصلی دریافت ارز این است که متقاضی در یک سال گذشته از شبکه بانکی ارز سهمیه‌ای دریافت نکرده باشد. همچنین کد ملی فرد باید در سامانه ثنا ثبت شده باشد؛ به این معنا که محدودیتی برای دریافت ارز نداشته باشد و سپس در صورت تایید این موارد، فرآیند ثبت نهایی انجام و مبلغ ریالی از حساب فرد برداشت می‌شود.

پس از تکمیل مراحل، اسکناس ارزی که از سوی بانک مرکزی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته، به متقاضی تحویل داده خواهد شد. هم‌زمان یک اپلیکیشن نیز به مشتری معرفی می‌شود که در آن مشخصات فرد و حتی شماره سریال اسکناس‌های تحویلی ثبت می‌شود که در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان پیگیری وجود داشته باشد.

در حال حاضر ارز پرداختی صرفا دلار است و امکان دریافت ارز‌های دیگر در شعب بانکی وجود ندارد. متقاضیان می‌توانند از حداقل ۱۰۰ دلار تا سقف ۱۰۰۰ دلار دریافت کنند که این سهمیه تنها یک‌بار در سال به هر فرد تعلق می‌گیرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.