جمعه 28 اردیبهشت 1403
Friday, 17 May 2024

انجام ۱۴ هزار مورد بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی زنجان

شنبه 12 تیر 1400 - 08:52
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت: در سه ماهه اول امسال، ۱۴ هزار و ۱۳۵ مورد بازدید و سرکشی از آثار تاریخی و فرهنگی در شهرستان‌ها و واحدهای تابعه انجام شد.
انجام ۱۴ هزار مورد بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی زنجان

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سرهنگ حسنعلی فضلی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ مورد حفاری، ۷ مورد کشف دستگاه فلزیاب، دستگیری ۲۶ متهم، ۳۷ مورد اسکورت، تشکیل ۱۴ پرونده، ۵۱ مورد تعاملات، ۱۰۸ مورد اخبار دریافتی و نیز تعداد ۱۶۴ قلم شیء تاریخی از حفاران غیرمجاز کشف و ضبط‌شده و مأموران یگان حفاظت این اداره‌کل در سه‌ ماهه اول امسال، ۱۴ هزار و ۱۳۵ مورد بازدید و سرکشی از آثار تاریخی و فرهنگی در شهرستان‌ها و واحدهای تابعه داشته‌اند.

وی تصریح کرد: در استان زنجان ۱۶ اثر تاریخی و فرهنگی پایگاه ثابت دارند که به‌ صورت ۲۴ ساعته حفاظت و نگهبانی شده و روزانه آمار آن به مرکز فرماندهی توسط کارشناسان یگان حفاظت ارسال می‌شود.

این مسئول در خصوص پیگیری‌های یگان حفاظت در راستای هم‌افزایی و تسریع در روند حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: جلساتی با پلیس فتا، روسای کلانتری‌ها، پلیس آگاهی و فعالان اجتماعی داشته‌ و روند برخورد سریع با حفاران و جلوگیری از خرید و فروش اشیای عتیقه را در دستور کار جلسات قرارداده‌ایم که نتایج خوبی داشته است.

فضلی ادامه داد: در بحث آموزش نیروها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور به‌ صورت غیرحضوری اقداماتی صورت پذیرفته که در آینده با ایجاد زیرساخت لازم این کلاس‌ها با سرعت و دقت بیشتری پیگیری خواهد شد، زیرا معتقدیم عملکرد مناسب هر بخشی از مسیر آموزش صحیح می‌گذرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد: از همه مردم فرهنگ‌دوست درخواست می‌شود در راستای حراست از میراث‌فرهنگی کشور، در صورت مشاهده حفاری غیرمجاز در محوطه‌های تاریخی و فرهنگی، مراتب را به اطلاع نیروهای یگان حفاظت برسانند تا از تخریب و سرقت آثاری که متعلق به همه مردم است، جلوگیری شود.

فضلی یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، حفاری و کاوش در مکان‌هایی که آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد، ممنوع بوده و خاطیان طبق قانون مجازات خواهند شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی مردم، حراست و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی بهتر و بیشتر شود تا این آثار برای نسل‌های متمادی پابرجا بماند و همه از این آثار بهره‌مند شوند، زیرا تاریخ درس عبرت است و با پندگیری از تاریخ می‌توان در راه اعتلای نام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهتر و بیشتر کوشید.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.