جمعه 28 اردیبهشت 1403
Friday, 17 May 2024

۲۰ هزار تن محصول زردآلو از ابرکوه به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد

شنبه 12 تیر 1400 - 08:28
یزد - ایرنا -  سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: کشاورزان این شهرستان ۲۰ هزار تن محصول زردآلوی مرغوب از ۲ هزار هکتار باغ برداشت و روانه بازار مصرف کردند که یک‌هزار تن آن به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر شد.
۲۰ هزار تن محصول زردآلو از ابرکوه به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد

امسال هرکیلوم این محصول به صورت عمده در بازار شهرهای استان یزد بیش از ۶۰ هزار تومان عرضه شد و برداشت آن از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خردادماه ادامه داشت.

علی‌ محمد هوشمند روزشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: محصول زردآلوی ابرکوه در ایران نسبت به دیگر مناطق کشور پیش رس و خوش طعم است  و حدود ۱۹ هزار تن آن علاوه بر بازار داخلی یزد به استان های فارس، اصفهان، تهران و خراسان رضوی نیز عرضه شد.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و کمبود آب بیش از ۹۰درصد باغ ها به روش آبیاری قطره ای تامین شد ، خاطرنشان کرد: امسال برداشت محصول به دلیل سرمازدگی و وقوع توفان در اواخر اسفند پارسال و فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل به نصف کاهش داشت.

هوشمند با بیان اینکه بیشترین میزان تولید محصول زردآلو مربوط به دهستان فراغه بخش مرکزی با متوسط تولید ۱۵ تا ۱۸ تن  در هر هکتار است، اظهارکرد: امسال در این منطقه به دلیل سرمازدگی میزان برداشت به ۱۰ تن در هر هکتار کاهش یافت.

سرپرست جهادکشاورزی ابرکوه  ارقام محصول زردآلوی منطقه را « تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی ، خانی و کتابی » ذکر کرد و ادامه داد: ۶۰ درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود.

وی بدون اشاره به تولید این محصول در ۹ شهرستان دیگر استان یزد خاطرنشان کرد: تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول از جمله ضرورت های این بخش است و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کند.

وی بابیان اینکه این محصول کاملاً ارگانیک و با کیفیت بالا تولید می‌شود، تصریح کرد: در شرایط مناسب آب و هوایی بیشترین میزان تولید محصول مربوط به دهستان فراغه و منطقه علوی بخش مرکزی و دهستان تیجرد است.

هوشمند تصریح کرد: کشاورزان شهرستان در اجرای طرح های آبیاری نوین خیلی خوب کار کردند و هم اکنون بیش از ۹۰ درصد باغ های زردآلوی شهرستان به سیستم های آبیاری قطره ای تجهیز شده است .

وی خاطر نشان کرد: در سال زراعی جاری بر اثر حوادث طبیعی به سه هزار و ۶۰۰ هکتار  باغ های زردآلو ، گوجه‌ سبز و پسته ۴۰ تا ۷۰ درصد خسارت وارد شد و میزان زیان وارده یک هزار و ۳۰ میلیارد تومان برآورد شد که ۷۳۰ میلیارد تومان آن مربوط به محصولات زردآلو و گوجه سبز  است .

سرپرست جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز شهرستان در برابر حوادث طبیعی بیمه شد،  به کشاورزان منطقه توصیه کرد که در فرصت مناسب برای بیمه محصولات خود در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا با مشکل خسارت جدی مواجه نشوند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است.

هشت هزار و ۵۰۰ خانوار،سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی را از ۶۸۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق کشاورزی و همچنین ۱۳ رشته قنات برداشت می کنند.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود و در این شهرستان با توجه به شرایط اقلیمی ۵۰ گونه محصولات کشاورزی با کیفیت مناطق گرمسیری و سردسیری به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در سال تولید می شود.

ابرکوه ۲۰۰ سال قبل ۱۲۰ رشته قنات داشت که به دلیل کاهش بارندگی  و تداوم خشکسالی  در این مدت در ۴۰ سال گذشته این تعداد به ۹۱ رشته کاهش یافت و هم اکنون از این تعداد ۱۳ رشته دایر است.

مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.