۲۳۳۷۵۴
۱۵۹۲
۱۵۹۲
پ

کدام بیماری‌های زنان می‌توانند خطرناک باشند؟

تقریبا هر زنی در مقطعی از زندگی خود از مشکلات زنانه رنج می‌برد. مشکلات زنانه ممکن است دردناک باشند، اما درد آن‌ها معمولا بعد از عبور از دوره قاعدگی ناپدید می‌شوند. در اغلب بیماری‌های زنان، درد در دوران قاعدگی ظاهر می‌شود.

کدام بیماری‌های زنان می‌توانند خطرناک باشند؟

علائم بیماری‌های زنان معمولا در ناحیه لگن رخ می‌دهند. بنابراین، می‌توانند با علائم سایر اختلالات اشتباه گرفته شوند. برخی بیماری‌هایی که علائم آن‌ها مشابه مشکلات زنان هستند، به شرح زیر هستند:
• یبوست
• آبسه پری رکتوم بالا
• سیستیت بینابینی
• سنگ کلیه
• کشش‌های ماهیچه‌های شکمی
بیماری‌های زنان را می‌توان با توجه به مدت و فراوانی درد از این اختلالات تشخیص داد. بیماری‌های مختلف زنان می‌توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند، برای مثال:
خونریزی نامنظم یا شدید
لکه بینی
خونریزی پس از مقاربت (PCB)
درد لگن
کمر درد
در صورتی که شما یک زن هستید و علائم بالا را در خود مشاهده می‌کنید، یعنی اینکه احتمالا به یک بیماری زنانه مبتلا هستید و وقت آن است که به یک متخصص زنان مراجعه نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا شایع‌ترین اختلالات و بیماری‌هایی که زنان را درگیر می‌کنند را بررسی کنیم.

اختلال زنان چیست و شامل چه بیماری‌هایی است؟

اختلال زنان و زایمان وضعیتی است که بر عملکرد طبیعی اندام‌های تناسلی زنانه از جمله سینه‌ها و اندام‌های ناحیه شکم و لگن، یعنی رحم، تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، واژن و فرج تأثیر می‌گذارد.
بیماری‌های متعددی می‌توانند بر نواحی زنانه تاثیر بگذارند. برخی از این بیماری‌ها به شرح زیر هستند:

تومورهای آدنکسال

تومورهای آدنکس که به توده‌های آدنکس نیز معروف هستند، تومورهای نزدیک رحم هستند. این توده‌ها در تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ تشکیل می‌شوند و همچنین می‌توانند در بافت‌های همبند ایجاد شوند. انواع زیادی از تومورهای آدنکس وجود دارند که بر اساس محل قرارگیری آنها (تخمدانی یا غیر تخمدانی) و سرطانی بودن یا نبودن آنها (خوش خیم یا بدخیم) طبقه بندی می‌شوند. علائم این بیماری به ندرت رخ می‌دهد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• درد در ناحیه لگن
• پریودهای نامنظم در زنانی که پیش از یائسگی را تجربه می‌کنند
• خونریزی در محل توده
• مشکل در دفع ادرار
• تکرر ادرار
• یبوست
• اختلالات دستگاه گوارش

بیماری زنانه کیست بارتولین

غدد بارتولین بین واژن و فرج قرار دارند. آنها مسئول تولید مایع برای تامین روانکاری در طول رابطه جنسی هستند. یکی از علائم کیست بارتولین ممکن است شامل یک توده خفیف در لابیا (لب‌های کوچک واژن) باشد. کیست بارتولین توده‌هایی هستند که معمولاً وقتی کوچک هستند دردی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر کیست بزرگ شود، ممکن است باعث ناراحتی و درد در ناحیه فرج شود، به‌ویژه در هنگام مقاربت، نشستن یا راه رفتن.

دیسپلازی دهانه رحم دیسپلازی

دهانه رحم یک بیماری زنانه است که در آن سلول‌های سالم دهانه رحم، که در قسمت پایین رحم قرار دارند و به واژن منتهی می‌شوند، دچار تغییرات غیرطبیعی ناشی از یک ویروس مقاربتی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‎شوند. این سلول‌های غیرطبیعی اغلب سرطانی نیستند اما اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشوند می‌توانند سرطانی شوند. شما می‌توانید خطر ابتلا به دیسپلازی دهانه رحم را از طریق واکسن HPV کاهش دهید. علائم خاصی برای کسانی که مبتلا به دیسپلازی دهانه رحم تشخیص داده شده‌اند، وجود ندارد، اما گاهی اوقات ممکن است خونریزی غیرطبیعی در واژن این افراد رخ دهد.

بیماری زنان آندومتریوز

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافت پوشاننده رحم، یعنی آندومتر، در سایر قسمت‌هایی که نباید رشد (خارج از رحم) کند، رشد می‌کند. شایع‌ترین رشد در تخمدان‌ها، پشت رحم، در روده‌ها یا مثانه رخ می‌دهد. این بافت می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن نیز رشد کند، اما شیوع آن بسیار کمتر است. اندومتریوز باعث درد شکم، کمر یا لگن، ناباروری و پریودهای سنگین می‌شود.

ناکارآمدی دهانه رحم

دهانه رحم ناکارآمد زمانی است که دهانه رحم در طی سه ماه بارداری بدون درد یا انقباضات گشاد شود. علت ناتوانی دهانه رحم اغلب ناشناخته است، اما می‌تواند ناشی از ضعف مادرزادی دهانه رحم باشد. برخی از شرایط دیگر می‌توانند خطر ابتلا به دهانه رحم ناتوان را افزایش دهند، از جمله قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES)، اختلال بافت همبند زمینه‌ای، ختم بارداری قبل از سه ماهه دوم و سابقه اقدامات دهانه رحم (به عنوان مثال، روش برداشت الکتریکی حلقه، بیوپسی مخروطی). علائم این بیماری زنانه ممکن است شامل درد لگن باشد.

کیست‌های تخمدان

تخمدان‌ها در قسمت پایین شکم و در دو طرف رحم قرار دارند. بسیاری از زنان حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار کیست در تخمدان خود می‌شوند. اکثر کیست ها بدون درد هستند و علائمی از خود نشان نمی دهند. کیست‌ها انواع مختلفی دارند. رایج‌ترین آنها عبارتند از:
کیست فولیکولی: این کیست زمانی رخ می‌دهد که یک فولیکول در جایی که تخمک رشد می‌کند، باز نمی‌شود. مایع داخل فولیکول باعث تشکیل کیست می‌شود.
کیست جسم زرد: این کیست زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول پس از آزاد کردن تخمک حل نمی‌شود و درزهای باز، بسته می‌شوند. در این صورت ممکن است مایع در داخل فولیکول جمع شود و باعث تشکیل کیست شود.
برخی از زنان ممکن است به تعداد زیادی کیست به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دچار شوند. این بیماری زنانه ممکن است تخمدان‌ها را بزرگ کند و در صورت عدم درمان باعث ناباروری شود. علائم کیست تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• نفخ یا تورم شکم
• حرکات دردناک روده
• درد لگن قبل یا در طول سیکل قاعدگی
• مقاربت دردناک
• درد در ناحیه کمر یا ران‌ها
• حساسیت سینه
• تهوع و استفراغ
اگر درد شدید یا تیز لگن، تب، سرگیجه یا تنفس سریع را تجربه کردید، ممکن است نشان دهنده پارگی کیست یا پیچ خوردگی تخمدان باشد. اگر در شرایط اضطراری هستید، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید. مراجعه مداوم به متخصص زنان برای رفع بیماری زنانه سندروم تخمدان پلی کیستیک، بسیار حیاتی است.

گواتر تخمدانی

گواتر تخمدانی وضعیتی است که در آن یک تومور از جنسب بافت‌های تیروئید، روی تخمدان تشکیل شده باشد. بیشتر این تومورها خوش خیم هستند و معمولاً بعد از 50 سالگی ظاهر می‌شوند. علائم ممکن است شامل درد یک طرفه لگن و همچنین ممکن است شامل علائم پرکاری تیروئید، عدم بزرگ شدن غده تیروئید، افزایش سطح تیروگلوبولین و جذب کم ید رادیواکتیو تیروئید باشد.

بیماری زنان فیبروم رحمی

فیبروم‌های رحمی که لیومیوم یا میوم نیز نامیده می‌شوند، توده‌های خوش خیمی هستند که از بافت ماهیچه‌ای رحم ایجاد می‌شوند. آنها ممکن است در داخل، در قسمت بیرونی و در داخل دیواره‌های رحم قرار داشته باشند یا ممکن است در ساختاری ساقه مانند به رحم متصل شوند. این رشدها ممکن است برای مدت طولانی رشد نکنند، سپس به سرعت رشد کنند یا در طول سالها به کندی رشد کنند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• تغییرات در قاعدگی
• درد شکم، کمر یا درد در حین مقاربت
• فشار در شکم، مشکل در ادرار یا افزایش تکرر ادرار، حرکات مشکل روده یا گرفتگی شکم
• حس پری در شکم یا بزرگ شدن شکم

نتیجه گیری

بسیاری از مشکلات زنانی که در طول این مقاله معرفی شدند، به سادگی قابل درمان هستند، فقط باید فرد در مراحل اولیه به متخصص زنان مراجعه نماید. بنابراین اگر احساس می‌کنید هر یک از علائم بیماری‌های زنان را تجربه می‌کنید، بهتر است در اولین فرصت به متخصص زنان مراجعه نمایید.

پ

محتوای حمایت شده

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.