۲۳۲۸۴۵
۵۹۶۶
۵۹۶۶
پ

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

هفته دوم بارداری مانند هفته اول، هنوز شروع سفر چهل هفتگی شما محسوب می‌شود. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز در مورد هفته دوم بارداری آشنا شوید.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

در هفته دوم بارداری، قاعدگی شما باید تمام شده باشد و ممکن است در چند روز آینده شروع به تخمک گذاری کنید. بنابراین در این هفته شما واقعاً باردار نیستید، اما ممکن است نزدیک باشید! به خواندن ادامه دهید تا تمام اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم هفته ی چندم بارداری هستیم؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • هفته دوم بارداری چه علائمی دارد؟
  • آیا در هفته دوم بارداری بی بی چک نشان می دهد؟
  • اندازه جنین در هفته دوم بارداری
  • سقط جنین در هفته دوم بارداری
  • مراقبت‌های هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری چه علائمی دارد؟

انتظار مشاهده‌ی علائم بارداری در هفته دوم بعد از لقاح کمی عجولانه است. در واقع، علائم این هفته مربوط به بارداری نیستند، اما ممکن است نشانه‌هایی از تخمک گذاری باشند. با در نظر داشتن این مسئله، علائم هفته دوم بارداری عبارتند از:

تغییرات دهانه رحم

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، دهانه رحم بلند، نرم و کمی باز می‌شود. مخاط دهانه رحم که غلیظ، چسبناک یا کرمی بود نیز شروع به رقیق شدن می‌کند و شفاف و آبکی یا مانند سفیده‌ی تخم مرغ خام، بسیار کش دار می‌شود. این تغییر در مخاط دهانه رحم به اسپرم اجازه می‌دهد تا زنده بماند و به سمت تخمک که به زودی آزاد می‌شود، شنا کند.

بیشتر بخوانید: هفته اول بارداری، به علائم خود توجه کنید

افزایش میل جنسی

تغییرات هورمونی که منجر به تخمک گذاری می‌شوند، می‌توانند میل جنسی شما را نیز در بارورترین روزهای چرخه قاعدگیتان افزایش دهند.
در واقع، اگر کمی بیشتر از حد معمول میل به رابطه جنسی دارید، احتمالاً به این معنا است که در حال نزدیک شدن به دوران تخمک گذاری خود هستید.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

بزاق بارور

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، هورمون استروژن افزایش می‌یابد. افزایش استروژن باعث تغییراتی در بزاق می‌شود. وقتی زیر میکروسکوپ به آن نگاه می‌کنید، بزاق خشک شده‌ی غیربارور مانند نقاط و خطوط به نظر می‌رسد. در حالی که بزاق بارور خشک دارای الگوی سرخسی است که شبیه شاخه‌های گیاه سرخس یا برگ خرما است.

بیشتر بخوانید: در هفته سوم بارداری چه اتفاقی می‌افتد؟

شکم درد

یک درد مبهم و دردناک یا ناگهانی و تیز در یک سمت پایین شکم در وسط چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد که معمولاً طولانی نیست و با تخمک گذاری همراه است.
البته همه‌ی افرادی که سیکل‌های قاعدگی دارند، درد تخمک گذاری را تجربه نمی‌کنند و حتی کسانی که این درد برایشان ایجاد می‌شود نیز ممکن است هر ماه آن را احساس نکنند. به علاوه، بعضی از بیماری‌ها یا شرایط دیگر نیز می‌توانند باعث شکم درد، نفخ یا ناراحتی معده شوند. در نتیجه، امکان این که چنین دردی با هفته دوم بارداری و درد زیر شکم آن اشتباه گرفته شود، زیاد است.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

بیشتر بخوانید: علائم هفته چهارم بارداری چیست؟

آیا در هفته دوم بارداری بی بی چک نشان می دهد؟

هیچ اشکالی ندارد که بخواهید یکی دو هفته پس از اولین پریود از دست رفته‌ی خود آزمایش بارداری بدهید. با این حال، در هفته دوم بارداری احتمال این‌که جواب تست شما منفی درآید، زیاد است.
پس اگر واقعاً مشکوک به بارداری هستید، اما در ابتدا نتیجه‌ی منفی می‌گیرید، ممکن است بخواهید کمی صبر کنید و چند روز بعد دوباره تست بدهید.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

بیشتر بخوانید: هفته پنجم بارداری

اندازه جنین در هفته دوم بارداری

اندازه و رشد جنین در هفته دوم معنای خاصی ندارد.

اندازه و رشد جنین در هفته دوم معنای خاصی ندارد. زیرا در واقع بدن شما تازه دارد برای آمدن جنین آماده می‌شود. در این زمان، یک تخمک در تخمدان شما در حال بالغ و آماده سازی برای آزاد شدن است.
در همین حال، پوشش داخلی رحم شما نیز در حال رشد است و ضخیم‌تر می‌شود تا زندگی جدیدی را بپذیرد و برای آن غذا مهیا کند. سرانجام در پایان هفته، تخمک گذاری رخ می‌دهد و تخمدان شما تخمک را در لوله‌های فالوپ آزاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: هفته ششم بارداری

تخمک می‌تواند از ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری زنده بماند.

تخمک می‌تواند از ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری زنده بماند، اما لازم نیست که شما دقیقاً در روز تخمک گذاری خود رابطه جنسی داشته باشید. در واقع، از آن جایی که اسپرم می‌تواند تا ۵ روز در مخاط دهانه‌ی رحم زنده بماند، می‌توانید در هفته دوم، یک روز در میان یا یکی دو روز قبل از تخمک ‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید تا اسپرم در جای خود قرار بگیرد، آماده شود و منتظر تخمک بماند.
از میلیون‌ها اسپرمی که سفر به تخمک را آغاز می‌کنند، تنها کسری از سالم‌ترین و قوی‌ترین اسپرم‌ها به لوله فالوپ می‌رسند. پس از رسیدن نیز تنها یکی از آن‌ها وارد تخمک شده و عمل لقاح رخ می‌دهد.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

بیشتر بخوانید: هفته هفتم بارداری

سقط جنین در هفته دوم بارداری

سقط جنین زودرس در ۱۲ هفته اول بارداری اتفاق می‌افتد.

سقط جنین زودرس در ۱۲ هفته اول بارداری اتفاق می‌افتد. در واقع، بیشتر زنان در همین مدت است که دچار سقط جنین می‌شوند. حتی ممکن است بسیاری از زنان قبل از این‌که اصلاً بدانند باردار هستند، سقط جنین کنند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است شبیه به یک ق اعدگی دیررس همراه با خونریزی شدید باشد.
می‌توان گفت که شایع‌ترین علائم سقط جنین زودرس، گرفتگی و خونریزی است. با این حال، لکه بینی یا خونریزی خفیف در اوایل بارداری همیشه نشانه‌ی سقط جنین نیست و شما باید دنبال علائم غیرعادی دیگر نیز در خود باشید.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

بیشتر بخوانید: هفته هشتم بارداری

مراقبت‌های هفته دوم بارداری

تلاش برای بچه دار شدن می‌تواند هیجان انگیز باشد، اما استرس‌زا نیز هست. بنابراین در هر هفته از بارداری، مخصوصاً از سلامت جسمی و روحی خود مراقبت کنید:

  • مراقب خودتان باشید: خوب غذا خوردن، ورزش منظم و خواب کافی می‌تواند به شما کمک کند تا احساس خوبی داشته باشید و با استرس مبارزه کنید. هم‌چنین می‌تواند شما را در یک مسیر درست برای حفظ وزن سالم و رعایت دستورالعمل‌های توصیه شده برای افزایش وزن در بارداری قرار دهد.
  • ویتامین‌های خود را مصرف کنید: مصرف اسید فولیک یا یک ویتامین دوران بارداری را شروع کرده یا ادامه دهید تا تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن در دوران بارداری را دریافت کرده و به جلوگیری از بیماری در خود و فرزند آینده‌تان کمک کنید.
  • سعی کنید استرس خود را کاهش دهید: استرس معمولی روزمره به احتمال زیاد در باردار شدن یا باردار ماندن اختلالی ایجاد نمی‌کند، اما سطوح بالای استرس و فشار ناشی از تلاش برای باردار شدن ممکن است بر باروری شما تأثیر منفی بگذارد.

هفته دوم بارداری، تمام آنچه باید بدانید

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته

جمع‌بندی

هفته دوم بارداری می‌تواند یک بارداری واقعی نباشد! در واقع، در این هفته ممکن است شما هنوز در حال تخمک گذاری و انتظار برای بارداری باشید که البته به همان اندازه مهم است و باید به آن توجه شود.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

پ

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.