۲۳۲۶۱۵
۶۶۰۷
۶۶۰۷
پ

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

پزشک شما ممکن است انواع غربالگری‌ها، آزمایش‌ها و تکنیک‌های تصویربرداری را در طول بارداری شما توصیه کند. این آزمایش‌ها برای ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد سلامت کودک شما طراحی شده‌اند و ممکن است به شما در بهینه سازی مراقبت‌های دوران بارداری و رشد کودک‌تان کمک کنند. با کلیک کردن روی این مقاله می‌توانید با مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری آشنا شوید.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

آزمایشات غربالگری در زنان باردار، معمولاً بین هفته‌های یازدهم تا چهاردهم بارداری، برای ارزیابی خطر ابتلای نوزاد به اختلالات کروموزومی، مانند سندرم داون (تریزومی ۲۱) یا سندرم ادواردز (تریزومی ۱۸) انجام می‌‌شود. به خواندن ادامه دهید تا با مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: غربالگری سه ماهه اول بارداری چگونه است؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • زمان غربالگری اول
  • مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری
  • ریسک بالا در غربالگری سه ماهه اول
  • تفسیر آزمایش غربالگری سه ماه اول
  • غربالگری سه ماه اول و تعیین جنسیت

زمان غربالگری اول

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری می‌توانند به کشف خطر ابتلای نوزاد به نقص‌های مادرزادی خاص کمک کنند و آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی جنین و آزمایش خون برای مادر را شامل می‌شوند.
بهترین زمان برای انجام این آزمایش‌ها در سه ماهه اول بارداری، در هفته‌های اول تا دوازدهم یا سیزدهم است و انجام آن‌ها در زمان مناسب‌شان به شدت توصیه می‌شود.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

بیشتر بخوانید: غربالگری اول بارداری، چه زمانی انجام می‌شود؟

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری عبارتند از:

  • تست اولتراسوند برای شفافیت نوکال جنین (NT): در این آزمایش از سونوگرافی برای مشاهده‌ی پشت گردن جنین استفاده می‌شود تا افزایش مایع یا ضخیم شدن پوست که از نشانه‌های نقص هستند، تحت بررسی قرار بگیرد.
  • آزمایشات خون: آزمایش خون دو ماده‌ی موجود در خون همه‌ی زنان باردار را به نام‌های پروتئین پلاسمای مرتبط با بارداری (PAPP-A) و گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) اندازه‌ گیری می‌کند. این دو ماده در اوایل بارداری توسط جفت ساخته شده و سطوح غیرطبیعی آن‌ها می‌تواند به معنای افزایش خطر نقص کروموزوم باشد.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

بیشتر بخوانید: انجام غربالگری در بارداری، هدف چیست؟

  • غربالگری DNA جنین بدون سلول: با این کار DNA جنین که در خون شما وجود دارد، آزمایش می‌شود و کروموزوم‌های غیرطبیعی خاص تحت بررسی قرار می‌گیرند. این آزمایش می‌تواند نقص در کروموزوم‌های جنسی جنین (X یا Y) را نیز بررسی کند. البته قادر به یافتن نقایص ساختاری مادرزادی، مانند اسپینا بیفیدا یا نقص در دیواره‌ی شکم نیست.

در نهایت، اگر غربالگری سه ماهه اول غیر‌طبیعی باشد، ممکن است برای تشخیص به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشید. این ممکن است شامل نمونه برداری از پرزهای کوریونی، آمنیوسنتز یا سونوگرافی دیگر نیز بشود.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

بیشتر بخوانید: انواع غربالگری در دوران بارداری

ریسک بالا در غربالگری سه ماهه اول

مهمترین آزمایشات غربالگری، سونوگرافی و آزمایش خون را شامل می‌شود.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری، سونوگرافی و آزمایش خون را شامل می‌شود که این‌ها تست‌های کم خطر هستند. اما اگر آزمایشات در زمان مناسب در دوران بارداری انجام نشود، ممکن است نتایج اشتباه باشد. برای مثال، اگر تاریخ سررسید شما اشتباه محاسبه شده باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. متاسفانه این می‌تواند برای شما و همسرتان نگرانی بی مورد ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: رنج NT در غربالگری اول

از طرفی، غربالگری سه ماهه اول به طور کامل دقیق نیست. این فقط یک آزمایش غربالگری است تا ببیند آیا خطر افزایش نقص مادرزادی وجود دارد یا خیر. هم‌چنین به شما کمک می‌کند تا ببینید که آیا در دوران بارداری به آزمایش یا نظارت بیشتری نیاز دارید یا خیر.
نتایج مثبت کاذب می‌تواند در زمانی که جنین واقعاً سالم است، به اشتباه یک مشکل نشان دهد. نتایج منفی کاذب نیز زمانی است که جنین واقعاً مشکل دارد، اما نتایج آزمایش شما طبیعی است.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

بیشتر بخوانید: هزینه غربالگری بارداری، سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱

تفسیر آزمایش غربالگری سه ماه اول

می‌توانید از یک مشاور ژنتیک یا متخصص بالینی برای تفسیر نتایج غربالگری کمک بگیرید.

بعد از انجام مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری می‌توانید از یک مشاور ژنتیک یا متخصص بالینی برای تفسیر نتایج آن‌ها کمک بگیرید.
یک محاسبه‌ی ریاضی با استفاده از نتایج به ‌دست ‌آمده از سونوگرافی PAPP-A، hCG و شفافیت نوکال برای تعیین خطر عددی نقص کروموزومی در جنین استفاده می‌شود. سپس، این خطر با یک برش تعیین شده مقایسه شده و اگر خطر بالاتر از مقدار برش باشد (به عنوان مثال، احتمال ۱ در ۲۳۰ یا بیشتر)، آن‌گاه به عنوان یک غربالگری مثبت در نظر گرفته می‌شود و شما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بچه دار شدن با ناهنجاری‌های کروموزومی باشید.

بیشتر بخوانید: حذف غربالگرایی مادران، نگرانی‌هایی در راه است

البته باید بدانید که آزمایش‌های غربالگری مثبت، تشخیص ناهنجاری‌های جنینی نیستند؛ بلکه فقط میزان ریسک را نشان می‌دهند. در واقع، تنها تعداد بسیار کمی از زنان با غربالگری سه ماهه اول مثبت هستند که جنین آن‌ها واقعاً اختلال کروموزومی دارد.
در نهایت، خوب است این را هم فراموش نکنید که غربالگری نمی‌تواند تمام موارد ناهنجاری‌های جنینی را تشخیص دهد.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

بیشتر بخوانید: غربالگری دوم بارداری، ضروری است؟

غربالگری سه ماه اول و تعیین جنسیت

جنسیت کودک شما در لحظه‌ی لقاح مشخص می‌شود؛ یعنی همان زمانی که اسپرم یک کروموزوم Y می‌سازد که یک پسر ایجاد می‌کند یا یک کروموزوم X که باعث ایجاد یک دختر می‌شود. با این حال، اندام تناسلی پسران و دختران در مسیری رشد می‌کنند که تا حدود ۹ هفته، هیچ علامت ظاهری خاصی که نشان دهنده‌ی جنسیت باشد، در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
در نهایت، یک نشانگر اولتراسونوگرافی می‌تواند جنسیت جنین را در سه ماهه اول بارداری، به خصوص بعد از هفته‌ی دوازدهم تعیین کند.

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری کدامند؟

بیشتر بخوانید: تعیین جنسیت در غربالگری سه ماهه اول

جمع‌بندی

مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری، ترکیبی از آزمایشات PAPP-A، hCG و شفافیت نوکال را شامل می‌شود که برای ارزیابی خطر ابتلای جنین به اختلالات کروموزومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، غربالگری سه ماهه اول یکی از گزینه‌هایی است که ممکن است برای غربالگری سندرم داون، حتی پیش از تولد نیز به شما پیشنهاد شود.
در واقع، یکی از مزیت‌های غربالگری سه ماهه اول این است که به زنان انتظار امکان غربالگری زودتر را می‌دهد. با این حال، این غربالگری خطر نقص لوله‌ی عصبی مانند اسپینا بیفیدا را ارزیابی نمی‌کند.

برای اطلاعات بیشتر از مهمترین آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

پ
منبع: urmcrochester

محتوای حمایت شده

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.