۲۲۶۸۴۴
۸ نظر
۱۶۶۵
۸ نظر
۱۶۶۵
پ

علائم هفته چهارم بارداری چیست؟

زمانی که شما به هفته چهارم بارداری می رسید، معمولاً جواب آزمایش بارداری ادرارتان به وضوح مثبت خواهد شد.

زمانی که شما به هفته چهارم بارداری می رسید، معمولاً جواب آزمایش بارداری ادرارتان به وضوح مثبت خواهد شد. شاید خنده‌دار به‌نظر برسد اما تخمک شما ممکن است فقط در دو هفته اخیر بارور شده باشد. با این حال هنوز هم تاریخ بارداری با شروع آخرین قاعدگی شما آغاز می شود.

تغییرات بدنی تا هفته چهارم بارداری
یکی از اولین علائم بدنی که تجربه می کنید، قطع قاعدگی است. این موضوع نشان می‌دهد که سطح پروژسترون برای حفظ بارداری ، تعادل هورمونی بدن شما را کنترل می‌کند.
به موازات رشد جنین، بدن نیز بیشتر و بیشتر گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) تولید می‌کند. این هورمون بین 7 تا 11 روز پس از بارداری در خون مادر دیده خواهد شد. این ماده از سلول‌هایی به وجود می‌آید که در نهایت به جفت تبدیل می‌شوند. در هفته چهارم بارداری سطح طبیعی این هورمون باید بین 5 تا 426 mIU/mL باشد.

مراحل رشد نوزاد تا هفته چهارم بارداری
کودک شما در حال حاضر مجموعه سلول‌هایی است که بلاستوسیست نامیده می‌شود. تکامل در این هفته سریع است. تقریباً نیمی از این سلول‌ها تا پایان هفته به رویانی به اندازه یک دانه خشخاش تبدیل می‌شوند. نیمی دیگر از سلول‌ها برای ایمن نگه داشتن کودک و تغذیه رشد او کار می‌کنند.
اندازه جثه جنین ممکن است خیلی کوچک به نظر برسد؛ اما چیزی که تعجب‌آورتر است، این است که بسیاری از خصوصیات کودکتان مانند رنگ چشم، رنگ مو، جنسیت و موارد دیگر قبلاً از طریق کروموزوم‌های وی مشخص شده است.

تکامل دوقلو در هفته چهارم بارداری
اگر شما دوقلو باردار باشید، علائم آن را در سه ماهه اول واضح‌تر خواهید دید. از این گذشته شما دو نورسیده خواهید داشت. بنابراین احتمالاً سطح هورمون‌هایتان بالاتر خواهد بود. همچنین ممکن است نسبت به زمانی که یک جنین را باردار باشید، زودتر به بارداریتان مشکوک شوید.
برای اطلاع از این موضوع می‌توانید در این هفته تست بارداری انجام دهید، اما تا زمان اولین ملاقات با پزشک، که معمولاً در حدود هفته هشتم است، از تعداد نوزادان اطلاع نخواهید داشت. در صورتی که درمان باروری انجام داده باشید، اولین ویزیت شما ممکن است زودتر باشد.
اگر برای باردار شدن، از درمان‌های باروری استفاده کرده‌اید، می توانید سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) و پروژسترون خود را با آزمایش خون تأیید کنید. در سونوگرافی هنوز چیزی مشخص نیست، اما بالا بودن سطح hCG و پروژسترون ممکن است نشانه‌هایی از اینکه چندقلو باردار هستید به شما بدهد.
خستگی می‌تواند یکی از علائم هفته چهارم بارداری باشد

علائم بارداری در هفته چهارم
در این مرحله که جزو مراحل اولیه است، ممکن است متوجه اتفاقات زیادی در بدن خود نشوید. در حقیقت برخی از خانم‌ها اگر به دقت چرخه‌های قاعدگی خود را پیگیری نکنند یا چرخه قاعدگی‌شان نامنظم باشد تا هفته‌ها از بارداری خود مطلع نمی‌شوند.
از طرف دیگر، تا هفته چهارم بارداری ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:
حساسیت پستان‌ها
خستگی
تکرر ادرار
حالت تهوع
افزایش حس چشایی یا بویایی
ولع خوردن یا بیزاری از غذا
به‌طور کلی علائم در هفته چهارم بارداری اغلب مشابه علائم طبیعی قبل از قاعدگی شما هستند، به‌طوری که بسیاری از خانم‌ها قسم می خورند که هر لحظه امکان دارد پریودشان شروع شود.
در اینجا برخی از درمان های خانگی برای علائم رایج اوایل بارداری آورده شده است:
برای تسکین درد پستان، در طول روز و اگر به شما کمک می کند در رختخواب، از سوتین حمایتی استفاده کنید.
اگر احساس کرختی و خستگی می‌کنید سعی کنید در زمان عصر یک چرت کوتاه بزنید. کمی تحرک در دوران بارداری نیز می‌تواند انرژی اضافی مورد نیاز شما را تأمین کند.
اگر زیاد به‌دستشویی می‌روید، می‌توانید میزان مصرف مایعات خود را تعدیل کنید. اما آب مصرفی خود را خیلی کاهش ندهید، زیرا اکنون بیش از هر زمان دیگری به هیدراتاسیون احتیاج دارید.
حالت تهوع به این زودی رایج نیست، اما اگر آن را تجربه کردید سعی کنید وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید و از غذاهایی که باعث حالت تهوع می‌شوند خودداری کنید. بسیاری از خانم‌ها هنگام استفاده از کربوهیدرات‌ها و غذاهای ترش در میان وعده‌ها، از این حالت رها می شوند.

کارهایی که باید در این هفته برای بارداری سالم انجام دهید
وقتی تست بارداری شما مثبت می‌شود، ممکن است بخواهید با دکتر یا ماما تماس گرفته و اولین قرار ویزیت قبل از بارداری را بگذارید. از این بابت که تاریخ اولین ملاقاتتان در آینده دور است نگران نباشید. بیشتر زنان برای اولین‌بار در حدود هفته هشتم ویزیت می‌شوند.
بسته به پروتکل ارائه دهنده خدمات بهداشتی‌تان، همچنین ممکن است لازم باشد که برای انجام کارهای مقدماتی و آزمایش خون به مطب پزشک بروید. پزشک متخصص، بارداری‌تان را تأیید کرده، هورمون‌هایتان را چک می‌کند و یک آزمایش، hCG از شما می‌گیرد. عدد نتیجه آزمایش می‌تواند هر 48 تا 72 ساعت دو برابر شود. آزمایش دیگری سطح پروژسترون شما را چک می‌کند. هر دو آزمایش حداقل یک بار تکرار می‌شوند تا میزان افزایش مقادیر هورمونی بررسی شود.
حتی در هفته چهارم بارداری نیز برای شروع عادات سالم دیر نیست. سعی کنید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری نمایید و اگر هنوز از ویتامین‌های پره ناتال استفاده نمی‌کنید، مصرف آنها را شروع کنید.
خوب است به این نکته هم توجه داشته باشید که ورزش‌های سبک در دوران بارداری نیز راه بسیار خوبی برای تسکین علائم بارداری و سالم نگه داشتن بدن خود و جنینتان است. به طور معمول انجام هر فعالیتی که قبل از بارداری انجام می‌دادید در طول بارداری نیز ایمن است. در مورد ورزش‌های شدید ممکن است نیاز باشد با پزشکتان درباره تغییراتی که باید در آنها بدهید صحبت کنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیریم؟
اگرچه نباید نگران باشید اما باید بدانید میزان سقط در اوایل بارداری زیاد است. محققان تخمین می‌زنند که حدود ۲۰ درصد از منجر به سقط جنین می‌شوند که بسیاری از آنها حدوداً زمانی اتفاق می‌افتند که خانم منتظر شروع قاعدگی اش است.
در هفته چهارم بارداری ، به سقط جنین، بارداری شیمیایی می‌گویند؛ چراکه رویان را نمی‌توان در سونوگرافی دید و بارداری فقط با آزمایش خون و ادرار مشخص می‌شود. علائم سقط جنین شامل گرفتگی عضلات، لکه‌بینی و خونریزی شدید است. اگر این علائم را تجربه کردید، لزوما از بدترین حالت نترسید. از آنجا که بلاستوسیست بیشتر در لایه مخاطی شما فرو رفته است، ممکن است دچار لکه‌بینی و ناراحتی شوید. به عبارت دیگر، هر خونریزی نشان‌دهنده این نیست که سقط جنین قریب الوقوع است.
بهترین راه برای ارزیابی آنچه اتفاق می‌افتد این است که مراقب خود باشید و درمورد علائمی که دارید با پزشک صحبت کنید.
روزهای اول ممکن است مانند بازی انتظار سختی به نظر برسند. مقایسه یادداشت‌هایتان با دوستان و خانواده آسان است. بخاطر داشته باشید که بارداری و بدن هر زن منحصر به‌فرد است. آنچه برای شخص دیگری کارساز یا مشکل‌ساز بوده باشد ممکن است در شرایط شما کاربرد نداشته باشد.
اگر هرگونه سوال یا نگرانی در طی بارداری داشتید، اولین مرجع شما باید ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی به شما باشند. آنها به تماس‌های مکرر و حتی سوالات پیش‌پاافتاده عادت کرده‌اند، پس از آنها سوال کنید!

پ

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • زهرا یوسف زاده
      درباره علائم هفته چهارم بارداری چیست؟

      سلام وقتتون بخیر من چند بار پشت سر هم اقدام ب بارداری کردم و از زمان پریودیم۱۷روز میگزره لکه های قهوه ای رنگ دارم بدن درد دارم حس بویاییم خیلی قوی شده و چشاییم ضعیف شده علاقه ب شوری دارم و بستنی و کمر دارد دارم خستم همش و بیحوصله و زود گریم میگیره
      ب نظرتون من باردارم

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

      • کاربرناشناس

        ان شاءالله

      • فاطمه

        اره منم همینجور هستم کمر دزد خستگی دل درد

    • حانیه
      درباره علائم هفته چهارم بارداری چیست؟

      من دواز ده روزه که انتقال جنین دادم و وقت پریودم خیلی درد داشتم اما نشدم به نظرتو این درد طبیعه ممکنه ادم داشته باشه یا این که من پریودم دیر کرده

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    • ۳اطمه
      درباره علائم هفته چهارم بارداری چیست؟

      ۱۱ روزه پریودیم عقب افتاده
      بی بی چکم بعد ۲۰ دقیقه هاله افتاد
      درد پریودی دارم ولی پریود نمیشم
      ترشح شیری رنگ دارم

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.