۲۲۶۶۰۹
۲۲۳۵۷
۲۲۳۵۷
پ

چه زمانی باید از کاندوم استفاده کرد؟

کاندوم یک لوله نازک و مناسب است که یک مرد در طول رابطه روی دستگاه تناسلی خود می پوشاند و یا کاندوم زنانه که زنان وارد واژن خود می کنند.

کاندوم یک لوله نازک و مناسب است که یک مرد در طول رابطه روی دستگاه تناسلی خود می پوشاند و یا کاندوم زنانه که زنان وارد واژن خود می کنند. کاندوم از بارداری و STD جلوگیری می کند. آنها سدی را ایجاد می کنند که مانع ورود مایع منی و سایر مایعات بدن به واژن ، روده یا دهان می شود.
از کاندوم مرد و زن به طور همزمان استفاده نکنید. یکی می تواند به دیگری بچسبد و آن را از جای خود بکشد یا آن را پاره کند.

کاندوم چقدر موثر است؟
اگر به طور صحیح از آن استفاده کنید کاندوم کارایی زیادی دارد.اما توجه داشته باشید یک زن حتی در صورت استفاده از کاندوم می تواند باردار شود.
در صورت استفاده صحیح ، کاندوم های مردانه تقریباً 98٪ مؤثر هستند. این بدان معنی است که در یک سال ، از هر 100 زن که شرکای آنها همیشه به طور صحیح از کاندوم استفاده می کنند ،فقط دو نفرشان باردار می شوند. از هر 100 زن که شرکای آنها هر بار به طور صحیح از کاندوم استفاده نمی کنند ، 18 مورد باردار می شوند.
کاندومهای زنانه در هنگام استفاده صحیح حدود ۹۵٪ مؤثر هستند.
همچنین کاندوم خطر ابتلا به یک بیماری STD را به دیگری کاهش می دهد. میزان انتقال با توجه به نوع بیماری متفاوت است.
به عنوان مثال ، کاندوم تقریباً ۱۰۰٪ در محافظت در برابر HIV موثر است. اما HPV ، شایع ترین بیماری مقاربتی ، می تواند مناطقی را آلوده کند که کاندوم مردانه نمی تواند آن را پوشش دهد. آنها خطر ابتلا به HPV را کاهش می دهند ، اما نه صد در صدی.

آیا برای رابطه جنسی دهانی یا مقعد باید از کاندوم استفاده کنم؟
بله ، اگر می خواهید در برابر STI محافظت شوید باید حتما از کاندوم استفاده کنید. عفونتهای مقاربتی از جمله HIV ، سفلیس ، تبخال ، سوزاک ، HPV ، تریکومونیازیس و کلامیدیا ، همگی در طول رابطه جنسی دهانی قابل انتقال هستند. به همین دلیل توصیه می شود با استفاده از کاندوم (یا سدهای دندانی) در حین فعالیت جنسی دهان ، از خود و شریک زندگی خود محافظت کنید. کاندوم های طعم دار برای کسانی که از طعم لاتکس لذت نمی برند در دسترس است.
وقتی از کاندوم برای رابطه جنسی مقعد با یک شریک مثبت HIV استفاده می شود ، 70 درصد در جلوگیری از انتقال ویروس موثر عمل می کنند . استفاده از روان کننده شخصی همچنین می تواند رابطه جنسی مقعد را ایمن تر کند. استفاده از روغن سیلیکون یا روان کننده ، احتمال پارگی کاندوم در هنگام داشتن رابطه جنسی مقعدی را کاهش می دهد ، برخلاف روان کننده های مبتنی بر روغن ، بزاق یا اصلاً روان کننده اضافی ، که همگی شانس پاره شدن کاندوم را افزایش می دهد .

آیا در صورت استفاده از قرص باز هم باید از کاندوم استفاده کنم؟ چه می شود اگر من در یک رابطه یکپارچه هستم؟
اگر می خواهید از STI محافظت شوید ، بله باید کاندوم استفاده کنید. این قرص شما یا شریک زندگی تان را از STI محافظت نمی کند ، اما کاندوم نیز انی کار را انجام می دهد. همچنین اگر مصرف قرص را فراموش کرده اید یا به هر دلیلی استفراغ کرده اید (مثلاً بیماری) ، تأثیر قرص کمتر است و هنوز هم می توانید باردار شوید.
یک رابطه یکپارچه شما را به طور خودکار از STI یا بارداری محافظت نمی کند. هر کسی می تواند یک عفونت مقاربتی داشته باشد ، گاهی اوقات حتی بدون علائم قابل توجه. اگرچه برخی از STI ها ترشحات یا علائم قابل مشاهده دیگری را ایجاد می کنند .

آیا در دوره پریودی نیاز به استفاده از کاندوم دارم؟
درست این است که در دوره ی پریودی هیچ رابطه ی جنسی ای صورت نگیرد اما اگر رابطه برقرار شد حتما از کاندوم استفاده کنید.باردار شدن در پریودی شما امکان پذیر است ، اگرچه خطر متغیر است و به چرخه ، سن و سلامت شما بستگی دارد. استفاده از کاندوم ها در زمان قاعدگی مهم است زیرا میزان انتقال STI در دوران قاعدگی بیشتر است. استفاده از کاندوم برای رابطه جنسی دوره ای می تواند از بارداری جلوگیری کرده و در برابر انتقال STI محافظت کند.

چرا در حین شیردهی حتما باید از کاندوم استفاده کرد؟
اگر شما پریودی بعد از زایمان نداشته اید ، به خصوص اگر شیرده هستید ، در واقع بعید نیست که بتوانید باردار شوید. در حین شیردهی ، هورمون ، استروژن ، که مسئولیت پریود شدن هر ماه را دارد ، سرکوب می شود.علاوه بر این ، هورمون تحریک کننده تولید شیر مادر ، پرولاکتین ، همچنین از بروز تخمک گذاری جلوگیری می کند زیرا این هورمون FSH را که باعث رشد تخمدان های شما و رشد تخمک ها می شود ، مهار می کند. بدون یک دوره ، شما به طور مرتب تخمک گذاری نخواهید کرد ، بنابراین احتمالاً احتمالاً غیرممکن نیست که باردار شوید.پس بهتر است حین رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید.

در سن بالا نیاز به کاندوم نیست؟
در حالی که ما با حدود ۱-۲ میلیون تخم متولد می شویم ، با گذشت دوره اول خود و حدود ۲۵۰۰۰ تا زمانی که در اواخر دهه ۳۰ هستیم ، فقط حدود ۳۰۰۰۰۰ باقی مانده است. این بدان معنی است که شانس یک زن در اوایل دهه ۴۰ باردار شدن بسیار ناچیز است ، اگرچه به هیچ وجه غیرممکن نیست. زنان بالای ۴۴ سال هر ماه کمتر از ۵ درصد احتمال بارداری دارند. باروری در زنان بین ۴۰ تا ۴۵ سال به میزان ۹۵ درصد کاهش می یابد اما احتمال آن صفر نیست پس بهتر از از کاندوم استفاده شود.

انواع کاندوم
انواع مختلفی از کاندوم های مردانه وجود دارد ، از جمله:
لاتکس ، پلاستیک و کاندوم های طبیعی .
بیشتر مردان از کاندوم ساخته شده از لاتکس استفاده می کنند. اگر نسبت به آن ماده حساسیت دارید ، می توانید از پلاستیک ساخته شده استفاده کنید: پلی اورتان یا پلی اورتان. کاندوم های لاتکس و پلاستیک می توانند شما را در برابر هر نوع جنسی - واژینال ، دهانی و مقعدی محافظت کنند. کاندوم طبیعی یا بره از مواد ساخته شده از روده بره ساخته می شود. آنها از بارداری جلوگیری می کنند ، اما مانند پوست انسان ، دهانه های ریز دارند. این بدان معناست که آنها شما را از بیماریهای ضد عفونی کننده محافظت نمی کنند.
روغن کاری شده
روغن کاری ، یا lubrication ، یک پوشش نازک از مایع روی کاندوم است. این می تواند از درد و سوزش در هنگام رابطه جنسی جلوگیری کند و می تواند به جلوگیری از شکستن کاندوم کمک کند. اگر کالایی خریداری کنید که قبلاً آن را حباب نکند ، احتمالاً می خواهید مقداری مکعب اضافه کنید تا رابطه جنسی راحت تر شود.
اسپرم کشی
این مدل کاندوم اسپرم را می کشد. برخی از کاندوم ها با آن از قبل پوشیده شده اند. این می تواند خطر حاملگی را کاهش دهد ، اما مقدار اسپرم کش که با کاندوم همراه است احتمالاً برای ایجاد تغییر کافی نیست. اگر می خواهید حفاظت بیشتری داشته باشید ، یک محصول اسپرم کش جداگانه تهیه کنید.

۱۱ نکته برای استفاده صحیح از کاندوم مردانه
در هر زمان قبل یا در طول رابطه جنسی می توانید کاندوم مردانه قرار دهید.
مطمئن شوید که هنگام باز کردن بسته ، کاندوم را پاره نمی کنید.
اگر شکننده ، سفت ، چسبنده یا منقضی شده است ، آن را بیرون بیندازید.
آن را بعد از سفت شدن آلت تناسلی خود و قبل از لمس هر قسمت از شریک زندگی خود قرار دهید.
آن را در تمام مدت از ابتدا تا انتها نگه دارید.
هر بار از یک مورد جدید استفاده کنید. یعنی برای هر نعوظ.
اگر کاندوم نوک مخزن ندارد ، انتهای آن را بچسبانید تا حدود نیم اینچ از فضای خود را برای جمع آوری مایع منی در هنگام انزال ایجاد کند.
به محض نگه داشتن نوک (اگر مخزن موجود نیست) ، از دست دیگر خود استفاده کنید تا کاندوم را تا تمام طول به پایین پایه آلت تناسلی خود بکشید.
اگر احساس می کنید که در طول رابطه جنسی دچار پارگی شده است ، فوراً رابطه را متوقف کنید ، بیرون بکشید و کاندوم جدید بگذارید.
بعد از انزال و قبل از از بین رفتن نعوظ ، با دقت بیرون بکشید ، تا مطمئن شوید کاندوم روشن است.
وقتی آن را خارج کردید ، اطمینان حاصل کنید که مایع منی روی شریک ریخته نمی شود.

روش صحیح قرار دادن کاندوم چیست؟
تاریخ انقضاء چاپ شده بر روی بسته بندی یا جعبه را بررسی کنید و مطمئن شوید که از تاریخ انقضا آن گذشته نیست.
بسته را با دقت باز کنید - از استفاده از دندان یا قیچی خودداری کنید. به کاندوم نگاهی بیندازید تا بررسی شود که ، خشک نشده یا آسیب دیده نیست.
به کاندوم نگاه کنید تا مطمئن شوید که آن را به روش "صحیح" در می آورید. حاشیه کاندوم باید دایره ای اطراف گنبد را تشکیل دهد. اگر لبه در قسمت داخلی گنبد باشد ، کاندوم داخل آن خواهد بود و به درستی خم نمی شود. اگر به طور اتفاقی کاندوم اشتباهی قرار دادید آن را دور بی اندازید و یکی دیگر باز کنید.
کاندوم را قبل از هرگونه تماس با دهان یا ناحیه دستگاه تناسلی (واژن ، مقعد ، باسن و رانهای فوقانی) قرار دهید. اسپرم ممکن است در مایع پیش از انزال وجود داشته باشد.
روان کننده (lube) باعث می شود که رابطه جنسی بهتر شود و به جلوگیری از پارگی کاندوم کمک می کند. می توانید چند قطره روان کننده بر پایه آب یا سیلیکون را درون نوک کاندوم بگذارید تا قبل از اینکه آن را بپیچانید.
نوک کاندوم را بچسبانید و آن را روی یک آلت تناسلی درست (سخت) بچسبانید ، کمی فضای در قسمت بالا بگذارید تا مایع منی جمع شود. کاندوم را تا زیر پایه آلت تناسلی بپیچانید.
کاندوم را تمام وقت رابطه جنسی بپوشید.
کاندوم را در زباله ها دور بیندازید - آن را به توالت نریزید.
کاندوم قابل استفاده مجدد نیست. هر بار که رابطه جنسی واژینال ، دهانی یا مقعد دارید ، کاندوم جدید استفاده کنید.

آیا بهتر است به جای یکی از دو کاندوم استفاده کنید؟
یک کاندوم به اندازه کافی ایمن هست تا بتواند به طور کامل از بارداری و انتقال بیماری ها محافظت کند. اگر دو کاندوم را به طور همزمان قرار دهید ، احتمال پاره شدن کاندوم بیشتر است.

آیا اگر به لاتکس حساسیت دارم می توانم از کاندوم استفاده کنم؟
آره. حساسیت به لاتکس به این معنا نیست که شما باید رابطه جنسی را متوقف کنید یا اینکه تنها گزینه رابطه جنسی محافظت نشده است. بسیاری از کاندوم های غیر لاتکس مختلف در دسترس هستند: ساخته شده از لامبسکین ، پلی اورتان و پلی ایزوپرن ، رزین مصنوعی AT-۱۰ یا لاستیک نیتریل مصنوعی.

در صورت خراب شدن کاندوم چه کاری باید انجام دهم؟
اگر در حین فعالیت جنسی شکاف کاندوم را در هر نقطه احساس کردید ، فوراً متوقف شوید ، آن را خارج کنید ، کاندوم پاره شده را برداشته و کاندوم جدیدی را قرار دهید. اگر کاندوم خراب شد و شما از هیچ روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی کنید ، در اسرع وقت به یک کلینیک ، داروساز یا پزشک مراجعه کرده و در مورد پیشگیری از بارداری اضطراری سؤال کنید. همچنین ممکن است لازم باشد که شما برای STI ها آزمایش شوید.

پ

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.