۲۲۶۳۸۹
۵۹۶۸
۵۹۶۸
پ

بارداری چقدر طول میکشد؟

بر خلاف آنچه همیشه شنیده اید مدت زمان بارداری یک خانم دقیقاً نه ماه نیست!

برخلاف آنچه همیشه شنیده اید مدت زمان بارداری یک خانم دقیقاً نه ماه نیست!

بارداری چند هفته است؟
گفته می‌شود بارداری ۴۰ هفته است. اما از نظر عملی در دو هفته اول بارداری اصلا باردار نیستید. در واقع چون تعیین تاریخ دقیق بارداری کمی دشوارتر است، آغاز بارداری بر اساس تاریخ آخرین روز قاعدگی (LMP) محاسبه می‌‌شود. زنی که قاعدگی طبیعی دارد به طور معمول ۱۴ روز پس از شروع قاعدگی تخمک گذاری می‌‌کند و این ۱۴ روز در بارداری محاسبه می‌شود.

سه ماهه اول چه مدت طول می ‌کشد؟
سه ماهه اول حدود ۱۳ هفته طول می‌کشد. بر اساس تقویم بارداری هفته به هفته، سه ماهه نخست بارداری از هفته سوم شروع می‌شود و در هفته سیزدهم به پایان می‌رسد.

در سه ماهه نخست چه اتفاقی خواهد افتاد؟
در این سه ماهه باید آزمایش‌‌های غربالگری و تشخیصی را انجام دهید که شامل موارد زیر است:
Beta HcG
PAPP-A
NT
NIPT
CVS
Rh-Factor
پزشک در مورد هر آزمایش و هدف آن‌‌، خطرات و عوارض مرتبط و هرگونه سابقه خانوادگی یا ژنتیکی که نشان ‌دهد چه آزمایش‌‌های خاصی در چه زمانی لازم است‌‌، صحبت می‌کند. برخی از زنان در این سه ماه سونوگرافی هم انجام می‌دهند.

در طول سه ماهه چه بر جنین می ‌گذرد؟
در پایان سه ماهه اول‌‌، جنین حدود سه اینچ طول دارد. اندام‌ها و اعضای اصلی بدن و همچنین سیستم عصبی‌‌، عضلات و اجزای صورت شروع به شکل گیری کرده اند. در دو یا سه هفته آخر سه ماهه اول‌‌، ناخن‌ها و انگشتان پا تشکیل می‌شوند و کلیه‌ها شروع به کار می‌کنند.

سه ماهه دوم چه زمانی شروع می ‌شود؟
سه ماهه دوم پس از گذشت ۱۴ هفته از آخرین روز قاعدگی شروع و در انتهای هفته ۲۷ بارداری به پایان می‌رسد. سه ماهه دوم "ماه عسل" نامیده می‌شود‌‌، زیرا در بسیاری از مادران باردار تهوع صبحگاهی از بین می‌رود و خلق و خو بهبود یافته و میل جنسی برمی‌گردد. مادر می‌تواند اولین لگدهای جنین را احساس کند و جنسیت جنین قابل تشخیص است.

در طول سه ماهه دوم چه باید کنیم؟
در سه ماهه دوم‌‌، انجام آزمایش‌هایی از جمله آزمایش سه گانه‌‌، آمنیوسنتز، سونوگرافی آناتومی و آزمایش خون CBC تجویز می‌شود.این آزمایشات به منظور تشخیص نقص لوله عصبی‌‌، سندرم داون‌‌، اسپینا بیفیدا‌‌، آنانسفالی و ... قابل انجام است. برخی از این آزمایشات مانند سونوگرافی آناتومی تمام مراحل رشد جنین را مورد بررسی قرار داده و جنسیت جنین را نشان می‌دهد. موارد دیگر‌‌، مانند آمنیوسنتز‌‌، خطر و عوارض بسیار بالایی دارند و باید با پزشک در مورد آنها صحبت شود.

در طول سه ماهه دوم چه بر جنین می ‌گذرد؟
در پایان سه ماهه دوم‌‌، جنین می‌تواند بشنود‌‌، دستگاه گوارشش مشغول به کار است و سیستم عصبی در حال تکامل است.

سه ماهه سوم چه زمانی شروع می ‌شود؟
در مورد زمان شروع سه ماهه سوم سردرگمی‌هایی وجود دارد. برخی از متخصصان بر اساس سونوگرافی حساب می‌کنند که سه ماهه سوم از هفته ۲۷ شروع می‌شود. برخی دیگر هفته ۲۸ را آغاز سه ماهه سوم می‌دانند.

در سه ماهه سوم چه اتفاقی می ‌افتد؟
انجام برخی آزمایشات نظیر آزمایش تحمل گلوکز برای بررسی دیابت بارداری، بررسی ضربان قلب جنین‌‌، B Strep (GBS) و سونوگرافی توصیه می‌شود.

ماه های بارداری چند هفته است؟
هر ماه بارداری چند هفته است همان چهار هفته است اما برای سهولت در مطالعه آن را به سه، سه ماهه تقسیم می کنیم و مدت زمان هر سه ماهه، به جای ۱۲ هفته، ۱۳ هفته در نظر گرفته می شود.

مدت بارداری چند هفته است؟ پایان بارداری چند هفته است؟
معمولا هفته چهلم را پایان بارداری درنظر می گیرند اما تمامی جنین ها در یک هفته مشخص به دنیا نمی آیند. درحقیقت، هر زمانی بین هفته ۳۸ تا ۴۲ ممکن است زایمان رخ دهد و جنین بدون مشکل متولد شود.

زایمان در کدامین هفته طبیعی است؟
"از هر ۱۰۰ زن حدود ۶۰ نفر در تاریخ موعد مقرر یا قبل از آن، ۳۵ خانم دو هفته پیش از تاریخ موعد و ۵ نفر بعد از تاریخ تعیین شده زایمان می‌کنند.با قطعیت نمی‌توان به این سوال که بارداری چه مدت طول می‌کشد پاسخ داد اما به جنینی که بین ۳۷ هفته تا ۳۸ هفته و ۶ روز متولد شده باشد زودرس‌‌، در صورتی که بین ۳۹ هفته تا ۴۰ هفته و ۶ روز متولد شده باشد رسیده، اگر در هفته چهل و یکم بارداری متولد شود‌‌، دیررس و اگر بعد از این تاریخ متولد شود، پس از موعد می‌گویند.
در 37 هفتگی زایمان دیگر ایمن است. جنین کاملاً شکل گرفته و برای تولد به سمت پایین لگن شروع به حرکت می‌کند. در صورتی که زایمان به صورت سزارین باشد باید حداقل تا پایان 37 هفتگی صبر کرد. تحقیقات نشان داده است خطر بروز عوارضی مانند مشکلات تنفسی در نوزادانی که در 37 هفتگی متولد می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که دو هفته بعد متولد می‌شوند بیشتر است.

بارداری چند هفته است؟ چه عواملی در طول بارداری تأثیرگذار است؟
مدت زمان بارداری از یک مادر به مادر دیگر و حتی از یک بارداری به بارداری متفاوت است. عوامل زیر از جمله مسایل در طول مدت بارداری است:
سابقه خانوادگی و تجربه داشتن زایمان‌‌های پیش از موقع یا زایمان‌‌های دیررس
تجربه اولین بارداری
سن مادر
سطح تحصیلات
افزایش وزن بیشتر در دوران بارداری
مدت زمان بین تخمک گذاری و لانه گزین
داشتن پسر
کم وزنی جنین در هفته‌‌های ۱۰ تا ۲۴ در سونوگرافی
عوامل استرس‌زای محیطی در طول چند هفته آخر بارداری

بارداری چند هفته است؟ خطرات مربوط به زایمان بعد از هفته ۴۲ بارداری
با رسیدن به هفته ۴۲ بارداری‌‌، احتمال بروز برخی عوارض و خطرات افزایش می‌یابد و ممکن است دکتر تصمیم به القا زایمان بگیرند. عوارض احتمالی زایمان پس از هفته ۴۲ بارداری شامل موارد زیر است:
کندی رشد یا توقف رشد جنین
ضرورت سزارین به دلیل سایز بالای جنین
کاهش سطح مایع آمنیوتیک و محافظت کمتر از جنین
کند شدن ضربان قلب یا مشکلات تنفسی
آسپیراسیون مکونیوم
مرده زایی

اولین بارداری چند هفته است؟
بر اساس مطالعات انجام شده در بارداری نخست مدت زمان بارداری طولانی تر بوده و در ۱۵ تا ۱۶ درصد موارد احتمال دیر متولد شدن جنین وجود دارد. این احتمال برای جنین‌‌های بعدی ۹ یا ۱۰ درصد است. با این حال‌‌، بر اساس همین تحقیقات احتمال تولد نوزادان اول در هفته ۳۷ بارداری یا قبل از آن هم بالاست.

اگر بارداری از تاریخ مقرر زایمان گذشت چه کنم؟
این موضوع نگران کننده است اما به خود استرس اضافی تحمیل نکنید. مراقبت و تأییدهای مربوط به زایمان را انجام دهید و اگر سوالی دارید با ماما یا پزشک تماس بگیرید.
حال که می دانید دقیقا بارداری چند هفته است، برای انجام زایمان عجله نکنید و اجازه دهید جنین هر زمانی که خودش برای زندگی کردن در محیط خارج از رحم آمادگی داشت به دنیا بیاید.

سه ماهه اول بارداری چه مدت طول می‌ کشد؟
سه ماهه اول حدود ۱۳ هفته طول می‌کشد. بر اساس تقویم بارداری هفته به هفته، سه ماهه نخست بارداری از هفته سوم شروع می‌شود و در هفته سیزدهم به پایان می‌رسد.

بارداری چند هفته است؟
گفته می‌شود بارداری ۴۰ هفته است. اما از نظر عملی در دو هفته اول بارداری اصلا باردار نیستید. در واقع چون تعیین تاریخ دقیق بارداری کمی دشوارتر است، آغاز بارداری بر اساس تاریخ آخرین روز قاعدگی (LMP) محاسبه می‌‌شود. زنی که قاعدگی طبیعی دارد به طور معمول ۱۴ روز پس از شروع قاعدگی تخمک گذاری می‌‌کند و این ۱۴ روز در بارداری محاسبه می‌شود.

سه ماهه دوم چه زمانی شروع می‌ شود؟
سه ماهه دوم پس از گذشت ۱۴ هفته از آخرین روز قاعدگی شروع و در انتهای هفته ۲۷ بارداری به پایان می‌رسد. سه ماهه دوم ماه عسل نامیده می‌شود‌‌، زیرا در بسیاری از مادران باردار تهوع صبحگاهی از بین می‌رود و خلق و خو بهبود یافته و میل جنسی برمی‌گردد. مادر می‌تواند اولین لگدهای جنین را احساس کند و جنسیت جنین قابل تشخیص است.

زایمان در کدامین هفته طبیعی است؟
از هر ۱۰۰ زن حدود ۶۰ نفر در تاریخ موعد مقرر یا قبل از آن، ۳۵ خانم دو هفته پیش از تاریخ موعد و ۵ نفر بعد از تاریخ تعیین شده زایمان می‌کنند. با قطعیت نمی‌توان به این سئوال که بارداری چه مدت طول می‌کشد پاسخ داد اما به جنینی که بین ۳۷ هفته تا ۳۸ هفته و ۶ روز متولد شده باشد زودرس‌‌، در صورتی که بین ۳۹ هفته تا ۴۰ هفته و ۶ روز متولد شده باشد رسیده، اگر در هفته چهل و یکم بارداری متولد شود‌‌، دیررس و اگر بعد از این تاریخ متولد شود، پس از موعد می‌گویند.

پ

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.