۲۲۴۳۲۲
۱۸۱۷۵
۱۸۱۷۵
پ

آیا گذاشتن آی یو دی درد دارد؟

آی یو دی یک دستگاه داخل رحمی است که با اطمینان ۹۹ درصدی؛ می تواند حداکثر ۱۲ سال از حاملگی های ناخواسته جلوگیری کند.

آی یو دی یک دستگاه داخل رحمی است که با اطمینان ۹۹ درصدی؛ می تواند حداکثر ۱۲ سال از حاملگی های ناخواسته جلوگیری کند. متأسفانه، اغلب استفاده از IUD نیز با کرامپ همراه است. چه عواملی باعث گرفتگی ناشی از IUD می شوند، بعد چه مدت زمانی دیگر اثر نمی کنند و چگونه می توان گفت که گرفتگی آی یو دی شما طبیعی است یا خیر؟

مروری بر درد و گرفتگی ناشی از IUD
احساس درد قابل تحمل به هنگام کارگزاریIUD کاملا طبیعی است. این اتفاق زمانی می افتد که پزشک یا پرستار با ابزار ویژه ای دهانه رحم شما را لمس می کند و آن را لغزنده می سازد تا IUD را از طریق دهانه رحم به رحم تان وارد کند. برخی از افراد؛ آن را کمی سخت تر از گرفتگی هایی که ممکن است هنگام پاپ اسمیر احساس کنند، توصیف می کنند.
روند درج IUD تنها چند دقیقه طول می کشد و گرفتگی های ناشی از آن معمولاً طی 15 تا 20 دقیقه بهتر می شوند. برای مدیریت و پیش گیری از درد، می توانید از مسکن های بدون نسخه به عنوان مثال، ایبوپروفن مصرف کنید. همچنین می توانید قبل از انجام عمل از ارائه دهنده خود بخواهید تا از بی حسی موضعی استفاده کند.
برخی از متخصصان ممکن است از سونوگرافی برای نشان دادن طرز صحیح قرارگیری آی یو دی استفاده کنند. این ممکن است نگرانی شما را پیرامون این مسئله برطرف کند. از پزشک خود در مورد روش مورد استفاده آن ها سؤال کنید.
زنانی که زایمان واژینال داشته اند، معمولاً درد کمتری به هنگام درج IUD احساس می کنند. اما برای سایر زنان این امر ممکن است دردناک تر باشد. برخی از پزشکان روش درمانی موضعی را برای نرم شدن دهانه رحم، آسان تر کردن درج آی یو دی و ایجاد ناراحتی کم تر به هنگام درج آن تجویز می کنند. لطفاً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
ممکن است چند روز پس از درجIUD ، لرز یا دردی چون گرفتگی قاعدگی را تجربه کنید. گرفتگی آی یو دی همچون گرفتگی قاعدگی؛ معمولاً با داروهای تسکین دهنده درد یا پد گرمکن قابل کنترل است. با این حال، اگر گرفتگی تان به صورت ناگهانی شدید شد و یا احساس درد شدید در قسمت تحتانی شکم خود داشتید، بهتر است سریعاً با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

گرفتگی در ماه های اول کاربرد آن
IUDهای هورمونی و مسی متفاوت اند. IUD هورمونی می تواند گرفتگی قاعدگی شما را کاهش داده و دوره های شما را ضعیف تر کند. در مقابل، IUD مسی می تواند باعث افزایش گرفتگی قاعدگی و دوره های شدیدتر شود. این علائم معمولاً طی ۳ تا ۶ ماه بهبود می یابند.
اگر گرفتگی ناشی از IUD تان همچنان شما را آزار می دهد و مسکن ها کمک زیادی برایتان نمی کنند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در موارد نادر، علائم می توانند به حدی شدید باشند که مجبور به حذف آی یو دی شوید.

گرفتگی ناشی از IUD
اگر در هر مرحله از کاربرد IUD احساس درد بدی در قسمت تحتانی شکم خود داشتید، ممکن است لازم باشد که پزشک یا پرستار خود را ببینید. IUD های جدید- در صورت درج صحیح- به ندرت باعث ایجاد عوارض می شوند، در ادامه چند علائم هشدار دهنده دیگر آورده شده است:
درد پایین شکم که با پریودهای شما ارتباطی نداشته باشد
درد یا خونریزی در هنگام رابطه جنسی
تب غیر قابل توضیح
ترشحات غیرطبیعی واژن
خونریزی غیرمعمول و شدید واژن
اگر هر یک از این علائم را داشتید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک معالج خود مشورت کنید.
همچنین بررسی رشته های IUD هر از گاهی مهم است. اگر احساس می کنید که کوتاه تر شده اند یا می توانید کف IUD را احساس کنید، به این معنی است که IUD در جای خود نیست و به مراقبت پزشکی نیاز است. اگر IUD شما از محل خود خارج شده باشد، ممکن است از بارداری تان جلوگیری نکند، بنابراین باید از روش پیش گیری از بارداری استفاده کنید.

گرفتگی ناشی از IUD
گرفتگی یک عارضه جانبی رایج در استفاده ازIUD ، به ویژه IUD های مسی است. در بیشتر موارد، گرفتگی ناشی از IUD با داروهای مسکن قابل درمان است و پس از مدتی متوقف می شود. در موارد نادر، ممکن است دچار گرفتگی شدید غیرمعمول به هنگام استفاده از آی یو دی شوید، این نشانه ای است که به موجب آن باید با پزشک خود مشورت کنید.
IUD همچنین دارای چندین مزیت زیر است:
آن یکی از مؤثرترین روش های پیش گیری از بارداری با اطمینان ۹۹ درصدی است.
IUD ها مشخصات ایمنی بسیار خوبی دارند. آن ها خطراتی چون؛ حملات قلبی- عروقی و لخته شدن خون وریدی را ندارند.
این یک روش طولانی مدت است که نوع هورمونی آن ۳ تا ۷ سال و نوع مسی آن حداکثر ۱۲ سال از بارداری ناخواسته پیش گیری می کند.
IUD را می توان به راحتی برداشت، پس از آن خیلی زود می توانید باردار شوید.
IUDهورمونی در واقع می تواند به گرفتگی های پریود شما کمک کند و آن را سبک تر سازد.

پ

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.