۲۲۳۰۸۹
۲ نظر
۱۱۱۰۴
۲ نظر
۱۱۱۰۴
پ

ضخامت آندومتر برای بارداری باید چند باشد؟

برای باردار شدن، عوامل زیادی باید در زمان مناسب اتفاق بیفتد تا بارداری با موفقیت انجام شود.

برای باردار شدن، عوامل زیادی باید در زمان مناسب اتفاق بیفتد تا بارداری با موفقیت انجام شود. درست است که برای بارداری قدرت باروری زن و مرد بسیار مهم است اما شرایط دیگری نیز مانند وضعیت رحم، چرخه قاعدگی و امنیت مکانی تخمک و ... حائز اهمیت است. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در باروری ضخامت رحم و پوشش آن است که در علم پزشکی به نام آندومتر شناخته می شود.

آندومتر (پوشش رحم) چیست؟
رحم در دیواره داخلی خود، پوششی دارد که از غشاهای مخاطی تشکیل شده است. به این پوشش در مجموع اندومتر یا پوشش رحم گفته می شود. به طور کلی پوشش رحمی دارای دو لایه است که بسیار کاربردی است، که در طول هر دوره پریودی فرو می ریزد و لایه دیگر پایه است که همیشه به طور ثابت در رحم باقی می ماند. بسته به زمان سیکل قاعدگی، ضخامت آندومتر تغییر می کند.

ضخامت طبیعی آندومتر برای بارداری چقدر است؟
در کل باید بدانید، لایه آندومتر بسیار نازک است. در انتهای چرخه قاعدگی، هنگامی که لقاح انجام نمی شود و از بارداری خبری نیست لایه بالایی به طور کامل می ریزد و همراه با خونریزی از واژن خارج می شود و ضخامت لایه ای که باقی می ماند به ۱ میلی متر می رسد. با شروع چرخه تخمک گذاری بعدی، سلول ها دوباره شروع به ایجاد لایه کاربردی جدید در روی لایه ثابت می کنند تا در صورت بارداری برای کاشت تخمک و اسپرم و رشد جنین آماده باشد.

این لایه معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما ضخامت طبیعی اندومتر برای باردار شدن معمولا حدود ۸ میلی متر است، که باید تا حدود ۱۵ میلی متر تا روز لانه گزینی افزایش یابد تا بتواند تخمک بارور را به طور ایمن نگهداری کند.

چه چیزی باعث نازک شدن آندومتر می شود؟
اندومتر نازک به چند دلیل ایجاد می شود:

۱. جریان خون ضعیف
اگر رحم به قدر کافی خون دریافت نکند، در ایجاد اندومتر دچار مشکل می شود و نمی تواند اندومتر ضخیم و مناسبی را برای بارداری ایجاد کند. عدم جریان خون مناسب ممکن است به دلیل رحم کج، فیبروئید رحم و یا حتی یک شیوه زندگی بی تحرک باشد. بنابراین در برخی موارد قابل حل است و در برخی موارد نمی توان کاری برای بهبود آن انجام داد.

2. سرعت اشتباه رشد اندومتر
به طور کلی، مشاهده شده است که ضخامت کمتر از ۶ میلی متر مانع از بارداری موفق می شود. با این حال اگر سرعت رشد اندومتر درست نباشد در ضخامت ۸ میلی متر نیز امکان شکست بارداری وجود دارد.

۳. مسائل مربوط به استروژن
سطوح استروژن کمتر از مقدار طبیعی نیز از رشد سلولی و ضخیم شدن لایه آندومتر جلوگیری می کند.

4. عملکرد نامناسب پروژسترون
عملکرد نامناسب هورمون های پروژسترون ( هورمون های بارداری) باعث نازک شدن اندومتر می شود.

۵. اثر جانبی داروهای باروری
ممکن است عوارض جانبی داروهای خاصی که برای افزایش باروری و تخمک گذاری استفاده می شوند، باعث نازک شدن لایه آندومتر شوند (قرص لتروزول و بارداری).

6. روش زندگی استرس زا
عدم استراحت و خواب کافی می تواند منجر به استرس شود که از رشد مطلوب لایه آندومتر جلوگیری می کند.


راه هایی برای افزایش ضخامت اندومتر برای باردار شدن
در اینجا راه هایی کع امکان افزایش ضخامت اندومتر است به شما معرفی می کنیم:

۱. رژیم غذایی خوب
داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی بر سطح استروژن اثر می گذارد، تعادل هورمون ها را حفظ می کند و باعث افزایش جریان خون می شود. همه این عوامل در کمک به رشد ضخامت آندومتر مناسب برای بارداری مهم هستند.

به صورت روزانه وعده های غذایی مناسبی برای حفظ سطح انسولین و کورتیزول مصرف کنید. فیبر و مواد غذایی که دارای کوآنزیم Q10 هستند را در رژیم خود جای دهید. این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث کاهش استرس های مرتبط با بافت های داخلی بدن می شود و به ضخیم شدن اندومتر کمک می کند.

موادی مانند سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، تخم مرغ، هویج، ماهی و ... حاوی تمام ویتامین های مهم مانند ویتامین C و ویتامین E همراه با گروه B پیچیده است که برای گردش خون سالم ضروری هستند. مصرف بیش از حد مواد غذایی ترش و کافئین را کاهش دهید تا به بهبود سلامتی خود کمک کنید.

2. استراحت کافی
استراحت خوب و خواب عمیق به توازن هورمون ها کمک می کند و بر روند ضخیم شدن آندومتر تاثیر می گذارد. خواب عمیق حداقل ۷-۸ ساعت در شبانه روز برای بدن ضروری است. خواب کافی منجر به رشد مطلوب بافت ها می شود. سعی کنید هر روز در زمان مناسب بخوابید و بیدار شوید و از بیدار ماندن های طولانی و تا آخر شب بپرهیزید.

۳. ورزش منظم
راه طبیعی برای افزایش گردش خون انجام ورزش منظم است. افزایش میزان خون رسانی به رحم در رشد سلول های اندومتر کمک می کند که باعث افزایش ضخامت آن ها می شود. ورزش شدید نیاز نیست. روزانه حدود نیم ساعت ورزش سبک مثل پیاده روی نیز کافی است. اگر می توانید ورزش های مختلف انجام دهید تا خسته و کسل نشوید و تعادل در فعالیت ها حفظ شود. ورزش همچنین به خواب عمیق در شب کمک می کند.

4. ماساژ سرخرگ ران
یک روش اثبات شده برای افزایش میزان خون رسانی به رحم و ناحیه لگن تحریک سرخرگ ران است. برای انجام این کار با استفاده از انگشتان دست به آرامی سرخرگ را فشار دهید. چند ثانیه ماساژ به افزایش جریان خون کمک می کند. این امر باید پس از پایان دوره پریودی تا تخمک گذاری انجام شود. با تکرار این کار بر روی هر دو پا، رشد اندومتر افزایش می یابد. توجه داشته باشید در صورت استفاده از روش آی وی اف برای بارداری یا نشانه های فشار خون بالا، نباید از ماساژ سرخرگ استفاده کنید.

۵. طب سوزنی
درمان جایگزین طب سوزنی برای کمک به زنان باردار بسیار موثر است. همچنین این درمان در بازسازی جریان خون درون بدن تاثیر مثبتی دارد که باعث افزایش باروری می شود.

6. روغن کرچک
اسید ریسیولینیک یک ماده شیمیایی است که برای افزایش جریان خون و افزایش بهبودی و تشکیل بافت شناخته شده است. این اسید به طور خاص بر تخمدانها و رحم تاثیر می گذارد و به طور خاص در روغن کرچک یافت می شود. بنابراین استفاده از آن می تواند بسیار مفید باشد.

ضخامت زیاد آندومتر چقدر است؟
همانطور که اندومتر نازک مشکل آفرین است، لایه اندومتر خیلی ضخیم نیز مشکل ساز است. هیپرپلازی آندومتر، اصطلاح پزشکی برای تعریف این بیماری است که معمولا به علت سطوح استروژن بسیار بالا رخ می دهد. در این حالت ضخامت اندومتر بالاتر از ۱۰-۱۵ میلی متر است.

آیا با اندومتر 5 میلی متری نیز بارداری رخ می دهد؟
ضخامت ۵ میلی متر برای بارداری بسیار نازک است. در این حالت القاء تخمک همراه با مکمل پروژسترون مورد نیاز است. ضخامت آندومتر مناسب برای بارداری جزئی ضروری در کل فرایند باردار شدن و ادامه حاملگی است. انتخاب شیوه زندگی سالم و اتخاذ شیوه های مناسب درمان برای درمان بیماری، می تواند بدن شما را به یک مکان عالی برای جنین تبدیل کند.

پ

محتوای حمایت شده

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    نظر کاربران

    • بدون نام
      درباره ضخامت آندومتر برای بارداری باید چند باشد؟

      ایا اندومتر ۸میلی متر در روز ۱۲پربودی برای بارداری کم نیست وفولیکول روی۱۱میلی متر کم نیست؟

      پاسخ ها

      • مدیر پایگاه

        همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید
        https://clinic.niniban.com

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.