۲۱۲۱۷۳
۱۳۴۴
۱۳۴۴
پ

شیشه شیر نوزاد، راهنمای خرید

نوزادان در شش ماه اول زندگی خود فقط و فقط با شیر تغذیه می شوند.

نوزادان در شش ماه اول زندگی خود فقط و فقط با شیر تغذیه می شوند. پس انتخاب شیر، بطری یا شیشه شیر و البته حفظ نظافت بطری از نکات مهم شش ماه اول زندگی آنها محسوب می شود. شیشه شیرها به سه دسته تقسیم می شوند: استیل، شیشه ای و پلاستیکی.

بطری شیر پلاستیکی
بطرهای پلاستیکی با تمام مزایای چشمگیری که دارند ولی شستشو و حفظ بهداشت آنها دشوارتر از انواع دیگر است. جنس پلاستیک بوی نامطبوع را به سرعت جذب می کند همچنین دمای شیر در این بطری ها قابل کنترل نیست و به سرعت سرد می شوند. شستن بطری های پلاستیکی باید حتماً با فرچه های مخصوص شیشه شور انجام بگیرید زیرا شیر به راحتی روی دیواره های بطری خشک می شود.
اگر بطری انتخاب شده دارای لوله یا اجزایی برای کم کردن هوای قابل انتقال به معده کودک است مادر باید زمان بیشتری را صرف شستن بطری کند. همچنین احتمال دارد بطری پلاستیکی در زمان شستشو خراشیده شود و در خراش ها باکتری نفوذ کند. پس باید زود این شیشه ها را عوض کرد.
مزایای شیشه شیر پلاستیکی
وزن سبک
قیمت مناسب
شفاف بودن ظرف
نبودن احتمال شکستگی و خطر برای نوزاد
معایب شیشه شیر پلاستیکی
بو گرفتن
خراشیده شدن
دوام کمتر
خراب شدن اجزا در دمای بالا

بطری شیر استیل
این نوع بطری ها کاربرد کمتری دارند، برای توصیف آنها می توان یک فلاسک استیل را با سری شیشه شیر تصور کرد. این نوع بطری ها خاصیت عایقی بی نظیری دارند، دمای آب یا شیر را در مقایسه با بطری های شیشه ای و پلاستیکی زمان طولانی تری گرم یا سرد نگه می دارند. از نظر دوام، خراشیدگی و شکستگی این بطری ها نسبت به انواع دیگر مقاوم تر هستند. همچنین شستشوی این بطری به دلیل داشتن جنس استیل بسیار راحت است و با آسان ترین روش، تمام اثرات شیر تمیز می شود و هم بوی نامطبوع به خود نمی گیرد اما ساخت این نوع بطری ها زمانبر و هزینه بر است در نتیجه با قیمت بالاتری نسبت با انواع خود در بازار عرضه می شوند.
در کنار تمام این مزایا اگر قیمت بالای آن را در نظر نگیریم عیب دیگر این محصول شفاف نبودن آن است. در این بطری ها متوجه نمی شویم چه مقدار از شیر در بطری باقی مانده است.
مزایای شیشه شیر استیل
شستشوی آسان
دوام بالا
معایب شیشه شیر استیل
شفاف نبودن بطری
قیمت بالای آن

بطری شیر شیشه ای
جنس شیشه با سطحی صاف قابلیت پاک شدن چربی ها را در زمان کمی برای مادر فراهم می کند. حسن دیگر این جنس بطری این است که خبری از ترکیبات ناسالم و غیر بهداشتی نیست. بطری شیشه ای فقط در صورت شکستن خراب می شود. نوزادان معمولاً پس از سه ماهگی بطری را با دستان خود نگه می دارند و هر قدر دستان شان قوی تر می شود دیگر تمایلی به نگه داشتن شیشه شیر از سوی مادر را ندارند در نهایت خیلی مستقل عمل می کنند که این خصلت از کودکان باعث می شود در انتخاب بطری شیر شیشه ای تردید ایجاد شود، از طرفی بطری های شیشه ای در صورت شکستن، خراب و بلا استفاده می شوند.
شکستگی این وسیله می تواند خطرناک باشد که بسیار به نوزاد نزدیک است. به همین دلیل کودکانی که به مهد کودک می روند معمولاً اجازه استفاده از بطری شیشه ای را ندارند زیرا احتمال آسیب رسانی بسیار بالاتر از بطری های پلاستیکی است.
مزایای بطری شیر شیشه ای
شستن آسان
دوام زیاد
بدون مواد شیمیایی
معایب بطری شیر شیشه ای
وزن سنگین تر نسبت به بطری های پلاستیکی
نپذیرفتن استفاده از آن در بعضی مهد کودک ها
قیمت بالاتر آن نسبت به بطری های پلاستیکی

چگونه بهترین شیشه شیر را انتخاب کنیم؟
شیشه باید دارای درجه بندی واضح و خوانا باشد زیرا فرمول درست کردن شیر خشک کاملاً با در نظر گرفتن درجه بندی شیشه ارتباط دارد، این خطوط با میلی لیتر مشخص می شوند.
در زمان نوزادی کودک می تواند از شیشه شیرهایی با گنجایش کم استفاده کند (مثلاً با گنجایش ۱۲۰ یا ۱۳۰ میلی لیتر) و البته همزمان با بزرگ شدن نوزاد مقدار مصرف شیر هم بیشتر می شود و مسلماً به شیشه شیر بزرگتر نیاز است.
توصیه می شود پس از خرید بطری شیر قبل از مصرف به مدت ۵ دقیقه آن را در آب بجوشانید تا کامل برای استفاده استریل باشد.

پ
منبع: you can

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.