۱۴۳۰۶۲
۳۷۴۱
۳۷۴۱
پ

درمان نازایی با ivf، تفاوتش با آی‌وی‌ام چیست؟

در مورد باروری با استفاده از تخمدان منجمد چه می دانید؟

در مورد باروری با استفاده از تخمدان منجمد چه می دانید؟ زنانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، در معرض خطر ناباروری هستند. اما روش های جدید کمک می کنند تا زنان توانایی باروری خود را حفظ کنند و از آسیب به این بخش جلوگیری کنند.
برای اکثر دختران، 9سالگی زمان زودی برای برنامه ریزی تشکیل خانواده است. اما خوشبختانه خانواده مزا آلماتروش زود تصمیم گرفتند آنها 15سال پیش، قبل از اینکه دخترشان تحت شیمی درمانی قرار بگیرد تخمدان سمت راست او را بیرون آوردند و آن را فریز نمودند و او توانست اواخر سال گذشته زمانی که 24 ساله بود نوزاد پسر خود را سالم به دنیا آورد.
آلماتروش مبتلا به تالاسمی، یعنی یک نوع بیماری ارثی خونی بود. بنابراین، هنگامی که او ۹ ساله بود با شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان تحت درمان قرار گرفت. پدر و مادر او نگران بودند که شیمی درمانی باعث ناباروری او شود بنابراین آنها تصمیم به انجماد تخمدان او گرفتند.
پزشکان می گویند: شما می توانید با مشورت یک آنکولوژیست قبل از قرار گرفتن در معرض شیمی درمانی تخمدان خود را بیرون آورده تا هنگام باروری دچار مشکل نشوید اما یکی از عوارض این روش یائسگی زود رس است.
اولین نوزاد متولد شده از بافت تخمدان فریز شده در سال ۲۰۰۴ در بلژیک بود. اما هزاران نفر از زنان در شیکاگو بافت تخمدان خود را به امید دستیابی به حاملگی بیرون آوردند که حداقل ۶۰ نوزاد از طریق این روش متولد شده است. با این حال این روش ها برای تمام زنان مناسب نیست؛ زیرا آنها نیاز به استفاده از هورمون تحریک تخمدان برای تولد نوزاد دارند و پیش از بلوغ نمی توان تخمدان را تحریک کرد. ولی اگر درمان سرطان به گونه ای باشد که تخمدان را مورد هدف قرار دهد تنها گزینه انجماد بافت تخمدان است.
تحریک تخمدان ها برای به دست آوردن جنین حدود دو هفته طول می کشد که می تواند درمان سرطان را در زنان دو هفته به تاخیر بیندازد.
پیشرفت های دیگر:
اگر چه بافت تخمدان هنوز هم آزمایشی است. اما از سال 2012 به بعد این آزمایش در حال افزایش است. یکی دیگر از درمان های نا باروری بررسی بلوغ آزمایشگاهی (IVM) است. این روش جایگرینی برای IVF است. با IVF تخمدان با استفاده از هورمون ها در جهت به دست آوردن جنین، تحریک می شود و برای باروری توسط یک اسپرم آماده می شود. نرخ بارداری با IVM پایین تر از IVF بوده است. اما برخی از محققان در حال کار بر روی فاکتورهای رشد بلوغ تخمدان و رسیدن به نتایج بهتر هستند.
از آنجا که تخمک های نارس در طول IVM بازیابی می شوند، دیگر لازم نیست که زنان، تحت درمان با هورمون هایی که در طول IVF مورد نیاز است قرار بگیرند.
IVM روش سریع تری برای زنان جوانی است که فرصت کمی برای درمان دارند. یکی از پزشکان می گوید: در مورد دختران قبل از بلوغ، به جای انجماد تخمدان می توان تخمدان را در آزمایشگاه پرورش داد.
پزشکان درحال کار بر روی راه های دیگر برای کمک به بارور شدن زنان هستند. در سال ۲۰۱۴ یک زن در سوئد یک نوزاد سالم را پس از پیوند رحم به دنیا آورد. هم اکنون دانشمندان در حال مطالعه بر روی سمندرها برای باز سازی تخمدان آنها هستند. شاید روزی این روش به بارداری زنان کمک کند.
پ

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

مشاوره ویدیویی

    • اخبار داغ
    • جدیدترین
    • پربیننده ترین
    • گوناگون
    • مطالب مرتبط

    برای ارسال نظر کلیک کنید

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «نی نی بان» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.