شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

افزایش وام مسکن برای خانواده‌های دارای فرزند

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 09:01
عضو هیئت مدیره و معاون امور اعتباری بانک مسکن گفت: در چهار چوب اجرای قانون جوانی جمعیت ، سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال و حداکثر تا چهار فرزند افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای محسن فاضلیان ، عضو هیئت مدیره و معاون امور اعتباری بانک مسکن در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن برای خانواده های دارای فرزند توضیحاتی داد. به گفته او به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و چهار فرزند زیر ۲۰ سال سن ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می شود.

سوال : دیروز خبری منتشر شد با این عنوان که سقف تسهیلات خرید و جعاله مسکن که مربوط می شود به تامین مسکن از محل اوراق ممتاز برای خانواده هایی که دارای فرزند هستند ، افزایش یافته است ، جزئیات این خبر را از آقای دکتر محسن فاضلیان عضو هیات مدیره و معاون امور اعتباری بانک مسکن می پرسیم .

فاضلیان : مختصر این که در چارچوب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ماده ۹ سقف تسهیلات خرید و جعاله همانطور که اشاره شد که الان در شهرهای بزرگ زوجین ۸۰۰ است ، یک میلیارد و ۶۰۰ و جعاله به ۳۲۰ میلیون که در مجموع به یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان از محل اوراق حق تقدم افزایش پیدا کرد و تکلیف قانونی بود که باید ابلاغ می شد و ابلاغ شد .

سوال : در خصوص موضوع جعاله و این اوراق ممتاز که مردم چگونه می توانند این را تهیه کنند ، توضیح بفرمائید .

فاضلیان : هر اوراقی نماینده ۵۰۰ هزار تومان وام است که کد سجام از سازمان بورس دریافت می کنند و این اوراق را می توانند خریداری کنند و از وامشان استفاده کنند یعنی راهکارش دقیقا مثل خرید سهام است،  هر مشتری که نیازمند استفاده از این تسهیلات است با مراجعه به سامانه سجام ، کد سهامداری اش دریافت می شود و بعد می تواند از طریق تمام کارگذاری ها نسبت به خرید اوراق حق تقدم یک بار اقدام کند و تسهیلات را دریافت کند . در چارچوب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هم بحث سررسید وام افزایش پیدا کرده به ازای هر فرزند دو سال و تسهیلات خرید ما معمولا دوازده سال سررسید است. بنابراین اگر فرض بر ۵ فرزند باشد تا ۲۲ سال این اقساط می تواند سررسیدش باشد ، یعنی به ازای هر فرزند دو سال اضافه شده ، به طور طبیعی تسهیلات خرید ما ۱۲ ساله است اما چون قانون در ماده ۹ اشاره می کند که برای هر فرزند دو سال، بنابراین تا ۵ فرزند ، ده سال می تواند سررسید وام افزایش یابد.  به بالای بیست سال و حدود ۲۲ سال اما سقف وام که الان در شهرهای بزرگ ما ۸۰۰ میلیون زوجین خرید است و ۱۶۰ میلیون جعاله است،  به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، در شهرهایی که نرخ باروری بالاتر از دو و نیم نباشد به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال ، ۲۵ درصد و تا سقف چهار فرزند که عملا می شود ۱۰۰ درصد که اگر ۱۰۰ درصد را شما اعمال کنید در ۸۰۰ میلیون ، به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون و جعاله همه که ۱۶۰ است به ۳۲۰ میلیون که در مجموعه یک میلیارد و  ۹۲۰ میلیون تومان بالغ خواهد شد. این عدد وامی است که در اختیار همه مشتریان محترم بانک مسکن قرار خواهد گرفت .

سوال : اشاره ای هم به کارمزدی که این تسهیلات قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد بفرمائید .

فاضلیان :من فکر می کنم مقصود شما در رابطه با کارمزد، نرخ سود است،  در رابطه با نرخ سود استحضار دارید که سیاست گذار پولی هم نرخ سود سپرده ها و هم نرخ سود تسهیلات را ابلاغ به سیستم بانکی می کند و بانک ها مجاز نیستند که هیچ گونه تخطی از نرخ سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات داشته باشند ، بانک مسکن هم در طول حدود ۸۵ سال فعالیت خودش به شهادت صورت های مالی اش ، بانکی بوده که در خدمت مردم عزیز بوده و همواره بیش از ۷ میلیون واحد مسکونی ، طرح های بزرگ ملی مسکن مثل مسکن مهر ، الان نهضت ملی همواره تمام سعی بر این بوده که واحد مسکونی را با سهل ترین شرایط در اختیار مردم قرار دهد اما بحث کارمزد که می فرمائید ، نرخ سود تسهیلات نرخ سودی است که بانک مرکزی ابلاغ کرده و ۲۳ درصد است ، این جا می خواهم توضیح دهم ، ببینید ما در بانک مسکن به دنبال سودآوری نیستیم بلکه همان نرخ سود سپرده ای که ما به سپرده گذاران محترم پرداخت می کنیم بدون حداقلی از هزینه های عملیاتی بانک را هم در نظر بگیریم با همان نرخ حدودا سود سپرده یعنی ۲۳ درصد این نرخ تسهیلات در نظر گرفته می شود و آن هزینه یک باره ای که متقاضیان برای اوراق حق تقدم پرداخت می کنند که آن هم متعلق به بانک مسکن نیست بلکه متعلق به آن هایی است که در بانک سپرده افتتاح کردند و امتیاز وامی به آن ها تعلق گرفته و نمی خواهند از وام استفاده کنند ، این کلیت موضوع است بنابراین بانک در تعیین نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات صرفا مجری قانون است و ابلاغ دستورالعمل های بانک مرکزی را انجام می دهد .

سوال : اگر ما بخواهیم مقداری مصداقی تر به این موضوع بپردازیم به عنوان مثال شخصی که یک فرزند زیر بیست سال دارد اگر بخواهد از این تسهیلات استفاده کند باید ماهانه چقدر اقساط پرداخت کند؟

فاضلیان : شاید چالشی که مردم به آن اشاره می کنند این است که آیا اقساط پرداختی این وام ها متناسب با درآمد سرانه خانوارها است یا خیر ، این سوال خیلی سوال مهم و اساسی است به هر ترتیب این عددی که اعلام شده حدود یک میلیارد و  ۹۲۰ میلیون تومان تسهیلات با اقساط ماهی فرضا ۳۵ میلیون در حالت دو برابر شدن تسهیلات است با فرض ۴ فرزند یا مثلا اگر ۲۵ درصد ما افزایش دهیم ، ۲۵ درصد افزایش مثلا می شود حدود یک میلیارد تومان تسهیلات مثلا اقساطش می رسد به عدد ماهانه بیست میلیون تومان ، این جا عرض می کنم نرخ سودی که در نظر گرفته و اقساطی که مردم عزیز دارند پرداخت می کنند دقیقا معادل همان سود سپرده ای است که ما به سپرده گذاران پرداخت می کنیم ، این نکته اول و دوم این که ما در فکر این موضوع هستیم و این ایده را داریم که انشاالله متناسب با شرایط خانوارها بتوانیم نحوه پرداخت اقساط را به صورت تصاعدی یا همان پلکانی که معروف است البته به صورت دیگری که بتواند متناسب باشد با قدرت درآمدی خانوار در دستور کار خودمان قرار دهیم .

سوال : این سوال را از این بابت پرسیدم که وقتی قانون گذار نرخ تسهیلات را افزایش می دهد باید به فکر شخصی که می آید و تسهیلات را دریافت می کند و به فکر بازپرداخت آن هم باشد با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد ، شما فرمودید حدود ۳۵ میلیون تومان با توجه به دریافتی هایی که وجود دارد و می دانید که رقم کمی نیست ، فکر می کنم اگر شرایط به این صورت باشد خیلی از این طرح استقبال نخواهد شد با توجه به این که مردم توان بازپرداخت ندارند .

فاضلیان : منطقی است که قدرت درآمد خانوار ارتباط مستقیم با پرداخت اقساط دارد شکی در این موضوع نیست اما وظیفه ابلاغ قانون هم بر عهده سیستم بانکی است و ما هم باید این وظیفه را انجام دهیم ، در این بین باید تدبیری شود که برنامه پرداخت اقساط تناسبی با وضعیت درآمدی خانوار داشته باشد که تا الان این بحث پرداخت پلکانی و تدریجی افزایشی اقساط در دستور کار باشد و مردم بتوانند از این طرح استفاده کنند ، ما صرفا در چارچوب قانون ، این برنامه جدید افزایش سقف تسهیلات خرید و جعاله را ابلاغ کردیم و فکر می کنیم با در نظر داشتن تورم ، طرحی است که حالا تا سقف ، ما نگفتیم لزوما یک میلیارد و  ۹۲۰ همه آن را ، مردم می توانند از این ظرفیت استفاده کنند ، آن جایی که وظیفه بانک است در ادامه مسیری که داشته این است که بتواند الگوهایی متناسب با قدرت درآمدی خانوار ایجاد کند که مردم بتوانند اقساط خودشان را پرداخت کنند .

سوال : من چند پیامک بخوانم ، دوستی اشاره کردند کاش قیمت مسکن پایین بیاید که این قدر این سقف وام ها افزایش نیابد که باعث بدهکار شدن مردم شود و یک فکری به حال این قیمت مسکن شود ، سوالی پرسیده اند این که یک میلیارد اوراق را باید بابت آن چقدر پول دهند ؟

فاضلیان : در رابطه با یک میلیارد تومان تسهیلات به عبارتی هر ورق وقتی ۵۰۰ هزار تومان باشد یعنی هر دو ورق یک میلیون تومان می شود یعنی حدود بیست هزار ورقه باید ابتیاع شود که بتوانند عزیزانمان از این تسهیلات استفاده کنند . قیمت در اختیار ما نیست بانک مسکن هیچ دخالتی در رابطه با قیمت ندارد ولی براساس قیمت هایی که در بازار است باید مراجعه کنند و بخرند معمولا قیمت بین ۸۰ تا ۱۰۰ تومان در نوسان است .

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.