محققان ژاپنی در مطالعات جدید خود کشف کردند ارتباط مهمی بین افزایش دمای بدن و بیشتر شدن مقاومت در برابر عفونتهای ویروسی وجود دارد .

به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما و بنا بر نتیجه تحقیقات دانشمندان در مجله تخصصی « Nature Communications»،
تیمی از محققان «دانشگاه توکیو» دریافتند بالابودن دمای بدن موجب کاهش فعالیت ویروسها میشود و مشخص شد افراد مسن که اغلب دمای متوسط بدنشان پایینتر است، بیشتر مستعد ابتلا به عفونتهای ویروسی هستند.
این مطالعه نقش حیاتی میکروبیوتای(میکروارگانیسم های هم زیست ) روده را در تقویت بدن در برابر ویروسهایی مانند آنفولانزا و کرونا هنگامی که دمای بدن از ۳۸ درجه سانتیگراد فراتر میرود، روشن میکند. محققان در طول آزمایشات خود، موشها را قبل از القای ویروس آنفلوانزا در معرض شرایط دمایی مختلف قرار دادند.
دکتر «تاکشی ایچینوه» ، از بخش عفونت ویروسی در دانشگاه توکیو، گفت : موشهایی که در معرض گرمای زیاد قرار دارند، دمای پایه بدن خود را به بالای ۳۸ درجه سانتی گراد افزایش میدهند و این عمل به آنها اجازه میدهد تا اسیدهای صفراوی بیشتری را به روشی وابسته به میکروبیوتای روده تولید کنند.
موشهایی با دمای بدن بالاتر به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما، بر خلاف موشهایی که در معرض سرما قرار گرفتند و با پیامدهای شدید مواجه شدند، مقاومت قابل توجهی در برابر افزایش دوز ویروس نشان دادند.
این تیم پیشنهاد کرد که یک جزء از میکروبیوتای روده، اسید دئوکسی کولیک DCA، همراه با گیرنده آن تاکدا G-protein G-coupled و گیرنده ۵ TGR۵، نقشی اساسی در تقویت مقاومت در برابر ویروس آنفولانزا ایفا میکند. این مقاومت ، به کاهش تکثیر ویروس و جلوگیری از آسیب بافت نسبت داده شد.
جالب توجه است که این تیم رفتاری را مشاهده کردند که در آن موشهای آلوده برای افزایش دمای بدنشان در کنار هم جمع شدند و یافتههای آنها حتی زمانی که ویروس آنفولانزا با کرونا جایگزین شد، ثابت ماند.
محققان با استفاده از همسترهای سوری ، تأیید و تعیین کردند که دمای بالای بدن واقعاً میتواند مقاومت در برابر این عفونتهای ویروسی را افزایش دهد. علاوه بر این، تحقیقات فوق الذکر نقش اسیدهای صفراوی خاص را در پاسخ ایمنی در برابر این ویروسها برجسته کرد.
دکتر ایچینوه دراین خصوص گفت : DCA و آگونیست گیرنده فارنوئید X هستهای آن FXR از همسترهای سوری در برابر عفونت کشنده کووید ۱۹محافظت میکند. علاوه بر این، اسیدهای صفراوی خاصی در پلاسمای بیماران مبتلا به کرونا که به بیماری I/II متوسط مبتلا میشوند در مقایسه با شدت جزئی گروه بیماری کاهش مییابد.
این مطالعه همچنین نشان میدهد که دمای بالای بدن ، میکروبیوتای روده را فعال کرده و منجر به افزایش سطح اسید صفراوی میشود که به نوبه خود تکثیر ویروس و پاسخهای التهابی را که اغلب در عفونتهای آنفولانزا و کرونا مشاهده میشود، سرکوب میکند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله« Nature Communications» منتشر شده است.
منبع خبر "
صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.