به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای ظریف در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن از همه توان برای فشار بر مردم ایران استفاده میکند، تصریح کرد: شاید در کمتر زمانی یک کشور این میزان فشار از سوی برخی قدرتها را تحمل کرده باشد.
مطمئن هستیم تورم کاهش پیدا میکند
معاون اول رئیس جمهور، اولویت دولت را عبور از تحریم و فشار و سامان دادن به زندگی مردم دانست و گفت: مطمئن هستیم، تورم کاهش و رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت.
آقای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نشست مشترک با مدیران ارشد وزارت امور خارجه، با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست خارجی، اظهار داشت: اولویت دولت این بود که هم از تحریم و فشار عبور کند و هم به زندگی مردم سامان دهد؛ در هر دو بخش به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردیم. این کار بسیار سخت بود که با شش قدرت جهانی به گفتگو نشستیم و به توافق رسیدیم، تا دستاورد بزرگی برای ایران به دست آید به گونهای که هم حق هستهای تضمین شود، هم تحریمها لغو شود و امنیت سازی برای ایران از بین برود.
وی با اشاره به اینکه لغو همه قطعنامههای تحریمی در یک دوره شدنی نیست، گفت:، اما این دستاورد را وزارت امور خارجه به دست آورد و در این دولت اقدامات شاخص و ویژهای انجام شد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: اکنون شرایط سخت است و برای عبور از شرایط سخت باید برنامه ریزی انجام دهیم؛ در تمام دنیا مسئولان سیاست خارجه کشورها به دلیل آن که نمایندگان مجموعه نظام و ملت شان هستند، از پشتوانه قویی برخوردارند؛ چنان که دیدیم در دوران گفتگوها رهبر انقلاب از شما تمجید کرد، چون میخواستند به دنیا علامت بدهند که مورد تأیید ما و نظام هستید.
آقای جهانگیری با اشاره به خاطرهای از مجلس دوم و سوال از وزیر خارجه وقت، افزود: آن سوال سخت نبود، ولی امام برخورد سختی کردند. در دوره سوم هم از وزیر خارجه سوال شد که رهبر انقلاب تذکر دادند بنابر این وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد تا کارهای حساس را دنبال کند.
وی همچنین تاکید کرد: آمریکاییها راهبرد بردن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال میکنند که ان شاءالله با پیگیریهای وزارت خارجه موفق نمیشوند.
این عضو از کابینه همچنین مخالفت ۱۴ کشور در نشست اخیر شورای امنیت با رویکرد آمریکا را افتخاری برای کشور دانست و تاکید کرد: در این نشست نگذاشتند، اجماعی علیه ایران صورت گیرد و این برای کشور سرمایه است.
آقای جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: همواره سعی کرده ایم در داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی را فراهم کنیم، کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد، ولی آنچه باعث پایان جنگ شد مقاومت دیپلماتها در مذاکرات مربوط به قطعنامه ۵۹۸ بود.
وی همچنین به خاطرهای از دیدارها با سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: من تقریباً هر ماه یک بار سردار سلیمانی را میدیدم و با هم ناهار میخوردیم؛ فکر میکنم، شهید سردار سلیمانی اینگونه فکر میکردند که هماهنگی شان با وزارت خارجه در موفقیت کشور در منطقه اثرگذار بود.
معاون اول رئیس جمهور همچنین به هدف آمریکاییها برای نابودی کشور اشاره کرد و افزود: اقتصاد کشور در عرصه غیر نفتی رشد مثبت داشته و اقتصاد منهای نفت محقق شده است.
آقای جهانگیری در پایان اطمینان داد: که نرخ تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی افزایش یافته و اشتغال هم بیشتر میشود که این پشتوانه خوبی برای دفاع از کشور خواهد بود.
عراقچی: آمریکا در پی کشاندن پرونده هستهای ایران به شورای امنیت
معاون سیاسی وزیر امور خارجه، گفت: هدف آمریکا بردن پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.
آقای سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشستی با حضور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در یک معرکه سیاسی و حقوقی بسیار سنگین هستیم، گفت: آمریکاییها سیاست فشار حداکثری را حدود ۳ سال و نیم است که آغاز کرده اند، یعنی یک سال بعد از اجرایی شدن برجام این فشارها آغاز شده است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: سیاست فشار حداکثری وقتی آغاز شد که آمریکاییها متوجه شدند، ایران آنچه از برجام میخواست به دست آورد.
آقای عراقچی با اشاره به دستاوردهای برجام، تاکید کرد: این روزها هدف آمریکا بردن پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.
وی با خطرناک خواندن این بازی آمریکا، اظهار داشت: یکی از روشهای آمریکایی ها، استفاده از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.