شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

ساتیا نادلا: درآمدزایی از بازی‌های ایکس باکس در یوتوب بیشتر از مایکروسافت است

دیجیاتو یکشنبه 24 خرداد 1405 - 11:40
مدیرعامل مایکروسافت باور دارد که کسب‌وکار ایکس باکس باید به ثبات مالی برسد. The post ساتیا نادلا: درآمدزایی از بازی‌های ایکس باکس در یوتوب بیشتر از مایکروسافت است appeared first on دیجیاتو.

روز گذشته، «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، در یک مصاحبه ویدیویی با پادکست Hard Fork اعلام کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند مایکروسافت را به عدم سرمایه‌گذاری روی ایکس باکس در ۲۵ سال گذشته متهم کند، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است که این بخش به پایداری برسد و از محتوای خود درآمدزایی کند. نادلا حتی در بخشی از صحبت‌های خود به شوخی گفت درحال‌حاضر درآمدزایی از بازی‌های ایکس باکس در یوتوب بیشتر از خود مایکروسافت است.

مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه خود درباره وضعیت فعلی مدیریت ایکس باکس می‌گوید:

«آشا [مدیرعامل جدید ایکس باکس] ۱۰۰ روز است که کار خود را آغاز کرده و با انتشار پستی اعلام کرده که در ۱۰۰ روز آینده، نگاهی تازه به امور خواهد داشت تا مطمئن شود آنچه را که طرفداران در هر دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار از ما انتظار دارند، برآورده می‌کنیم. چالش فعلی ما این است که چگونه در دنیایی که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد، هم در بخش سخت‌افزار و هم در بازی‌ها نوآوری ایجاد کنیم.»

او در ادامه به حجم سرمایه‌گذاری‌های گذشته و لزوم تغییر مدل کسب‌وکار اشاره کرد و افزود:

«ما تاکنون سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم. هیچ‌کس نمی‌تواند مایکروسافت را متهم کند که در ۲۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری نکرده است. اکنون باید این بخش را که یکی از بهترین منابع سرگرمی است، به یک کسب‌وکار پایدار تبدیل کنیم. چالش ما این است که از این سرگرمی درآمدزایی نکرده‌ایم و به آن سوبسید داده‌ایم. در واقع، درآمدزایی از بازی‌های ایکس باکس در یوتوب بیشتر از خود مایکروسافت است.»

از اظهارات نادلا می‌توان این‌طور برداشت کرد که او تعارفات را کنار گذاشته و می‌خواهد ایکس باکس روی پای خود بایستد، زیرا مایکروسافت دیگر به تخصیص بودجه بی‌محدودیت ادامه نخواهد داد. او در بخش دیگری از مصاحبه اضافه کرده که «آشا شارما» و سایر مدیران باید مدل جدیدی تعریف کنند که تمام پلتفرم‌های مختلف ایکس باکس، از کنسول و کامپیوتر گرفته تا موبایل و ابری را با یکدیگر ادغام کند.

«آشا شارما»، مدیرعامل ایکس باکس
«آشا شارما»، مدیرعامل ایکس باکس

چالش‌های پیش روی ایکس باکس در بازار سخت‌افزار

ساتیا نادلا درباره تأثیر شرایط اقتصاد جهانی و بحران‌های زنجیره تأمین بر این صنعت گفت:

«متأسفانه به‌دلیل اتفاقاتی که در حوزه ابری و هوش مصنوعی رخ می‌دهد، قیمت‌ها افزایش یافته است. این اتفاق در بخش کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند رخ داده و ایکس باکس نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. کمبود عرضه نیمه‌هادی‌ها و به‌ویژه حافظه، تأثیر گسترده‌ای روی لوازم الکترونیکی مصرفی گذاشته است. این مسئله موقت است و فکر می‌کنم از آن عبور خواهیم کرد و دائمی نخواهد بود. اما یک موضوع دائمی وجود دارد: مدل آینده ایکس باکس چیست؟ کامپیوترها و کنسول‌ها هر دو جایگاه خود را دارند، بدیهی است که مردم روی موبایل هم بازی می‌کنند، بنابراین اکنون باید در عین وفاداری به آنچه همیشه انجام داده‌ایم، همه این مسائل را در کنار هم جمع کنیم.»

وضعیت نرم‌افزاری شاید برای مایکروسافت چالش‌برانگیزتر باشد؛ چرا که شارما تأیید کرده است که ایکس باکس تا زمان بهبود وضعیت سلامت این کسب‌وکار، نمی‌تواند بودجه بیش از یک یا دو بازی انحصاری (درحال‌حاضر Gears of War: E-Day و Clockwork Revolution) را تأمین کند. علاوه‌براین، مدیرعامل جدید ایکس باکس مایل است سرمایه‌گذاری بیشتری روی فرنچایزهای بزرگی مانند Halo ،Fallout و Elder Scrolls انجام دهد و بودجه بازی‌های کوچک‌تر را پایین بیاورد.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.