یکی از مهندسان سابق شرکت xAI متعلق به «ایلان ماسک»، دادخواستی را علیه این کمپانی و شرکت مادر آن یعنی اسپیسایکس تنظیم و ادعا کرده است که به دلیل ابراز نگرانی درباره ایمنی هوش مصنوعی گراک (Grok) از کار اخراج شده است.
«دوین کیم» که در سپتامبر ۲۰۲۵ از xAI جدا شد، این دادخواست را روز سهشنبه در دادگاهی در ایالت کالیفرنیا ثبت کرده است. این شکایت درست در آستانه ورود رسمی اسپیسایکس به بازار بورس مطرح میشود؛ رویدادی که به نظر میرسد به بزرگترین عرضه اولیه سهام (IPO) در تاریخ تبدیل خواهد شد.
با استناد به این پرونده قضایی که تککرانچ آن را رؤیت کرده، کیم در زمان کار روی گراک، چتبات هوش مصنوعی xAI، به صدایی برجسته در زمینه ایمنی هوش مصنوعی تبدیل شده بود. او بهطور مکرر از عدم اولویتدهی xAI به موضوع ایمنی در توسعه گراک شکایت داشت؛ محصولی که از آن زمان به بعد به دلیل طیف وسیعی از مشکلات رفتاری و امنیتی مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. کیم بهطور ویژه نگران احتمال ترویج تبعیض توسط گراک و کمک این چتبات به انتشار اطلاعات مربوط به تسلیحات کشتار جمعی بود.

در متن این دادخواست آمده است:
«گراک با نمایش نفرتپراکنی و خصومت آنلاین، درستی ادعاهای آقای کیم را اثبات و خودش را با هیتلر مقایسه کرده بود. در پی این رسوایی، آقای کیم تلاش کرده بود تا سوگیریهای سیاسی و تمایلات تبعیضآمیز گراک را مجدداً ارزیابی کند.»
چند ماه پس از خروج کیم از xAI، چتبات گراک بار دیگر با تولید تصاویر جنسی از افراد جنجالآفرین شد.
این دادخواست همچنین کیم را به عنوان یک سوتزن (Whistleblower) معرفی میکند و میگوید او نسبت به بیتوجهی xAI به ایمنی هوش مصنوعی در حوزههایی مانند مقررات اینترنت، حفاظت از حقوق مصرفکننده، رفتارهای تجاری ناعادلانه و قوانین مربوط به تسلیحات و مواد منفجره نگران بوده است.