محمد رئیسی روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ورود به چله تابستان و استقرار تودههای هوای گرم در منطقه، تقاضای مصرف انرژی در سیستان و بلوچستان به نقطه بحرانی رسیده است؛ به طوری که در روزهای اخیر شاهد جابجایی رکورد پیک مصرف سالیانه بودهایم.
وی ادامه داد: این وضعیت ایجاب میکند که فرآیند تأمین برق از یک مدل عرضه محور به یک مدل تقاضامحور با مشارکت مستقیم مشترکان برق تغییر وضعیت دهد تا از پایداری خطوط انتقال و توزیع در پهناورترین استان کشور صیانت شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان با تفکیک راهبردهای مدیریتی در حوزههای مختلف افزود: در بخش تجاری، تمرکز اصلی بر حذف بارهای غیرضروری و تابلوهای تبلیغاتی پرمصرف در ساعات اوج بار است. بازرسان شرکت توزیع برق با پایش مستمر مجتمعهای تجاری و بازارچهها، نسبت به رعایت سقف مصرف مجاز اقدام میکنند و در صورت عدم تمکین به الگوهای ابلاغی، محدودیتهای موقت در تأمین برق این واحدها اعمال خواهد شد تا توازن شبکه برای مصارف حساس خانگی حفظ شود.
وی با تبیین وضعیت بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهمنامههای منعقد شده، چاههای کشاورزی ملزم به رعایت ساعات خاموشی در بازههای زمانی پیک مصرف برق هستند در مقابل این همکاری، هزینه برق مصرفی این واحدها در سایر ساعات شبانهروز با نرخ صفر یا مشوقهای حداکثری محاسبه میشود که این اقدام علاوه بر کمک به پایداری شبکه، منجر به کاهش چشمگیر هزینههای تولید برای کشاورزان سیستان و بلوچستان خواهد شد.
رئیسی در خصوص وضعیت بخش خانگی و ساعتهای حساس مصرف عنوان کرد: ساعات طلایی صرفهجویی در سیستان و بلوچستان از ساعت ۱۲ الی۱۷ و همچنین از ساعات ۱۹ الی ۲۳ تعیین شده است در این راستا از شهروندان انتظار میرود با تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه (دمای آسایش) و اجتناب از بهکارگیری لوازم برقی پرمصرف نظیر اتو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در این بازههای زمانی، از فشار مضاعف بر ترانسفورماتورها و سوختگی تجهیزات شبکه در اثر اضافه بار جلوگیری کنند.
وی با اشاره به زیرساختهای پایش هوشمند تصریح کرد: نصب کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف تجاری ، خانگی ، ادارات دولتی ، کشاورزی و صنعتی این امکان را به مرکز پایش و دیسپاچینگ داده تا به صورت لحظهای بار مصرفی را رصد کند همچنین تمامی ادارات و نهادهای عمومی مکلف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف در ساعات اداری و ۶۰ درصدی در ساعات غیراداری هستند و در صورت تخطی، بدون اغماض با قطع انشعاب مواجه خواهند شد، چرا که اولویت نخست ما، استمرار برقرسانی به منازل مردم در دمای بالای ۵۰ درجه است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق سیستان و بلوچستان درباره شایعات مربوط به جداول خاموشی برنامهریزی شده گفت: راهبرد وزارت نیرو و شرکت توزیع، اجتناب از اعمال خاموشی نوبتبندی شده در بخش خانگی است؛ اما باید شفاف اعلام کرد که اگر مدیریت مصرف از سوی مشترکان جدی گرفته نشود، شبکه به دلیل نقص فنی ناشی از داغشدگی تجهیزات دچار قطعیهای ناخواسته خواهد شد بنابراین پایداری جریان برق در تابستان پیشرو، رابطهای مستقیم با مسئولیتپذیری اجتماعی تکتک شهروندان دارد.
وی بیان کرد: پاداشهای و تخفیفهای ویژه روی قبوض برق برای مشترکانی که نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشته باشند، همچنان برقرار است که امیدواریم با استمرار این تعامل دوجانبه و رعایت دقیق الگوهای مصرف در روزهای گرم پیشرو، تابستان امسال را بدون کمترین اختلال در شبکه توزیع و با تامین انرژی پایدار برای تمامی نقاط استان، از شمال تا جنوب، پشت سر بگذاریم.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با بیشاز سه میلیون و ۳۳۷ هزار نفر جمعیت، جوانترین استان کشور محسوب می شود؛ حدود ۷۰ درصد جمعیت این خطه را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل میدهند.









