شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

نوسازی شبکه ۵۰ ساله خاورشهر ری آغاز شد

ایرنا پنج شنبه 21 خرداد 1405 - 13:08
شهرری - ایرنا - معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری از آغاز عملیات اجرایی نوسازی و بهسازی شبکه فرسوده فاضلاب شهرک خاورشهر خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبار ویژه ۲۱۰ میلیارد ریالی از سوی فرمانداری، مطالبه ۵۰ ساله اهالی این منطقه برای رفع معضلات زیست‌محیطی و پس‌زدگی فاضلاب وارد مرحله عملیاتی شد.

به گزارش ایرنا از خبر روز پنجشنبه روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان ری، بیژن سلیمان‌پور با اشاره به وضعیت بحرانی زیرساخت‌های دفع پساب در بخش خاوران این شهرستان اظهار کرد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب خاورشهر که بیش از نیم قرن از عمر آن می‌گذرد، به دلیل فرسودگی شدید و اتمام عمر مفید، در سال‌های اخیر به کانون بروز چالش‌های جدی بهداشتی و گلایه‌مندی به‌حق شهروندان تبدیل شده بود.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی و دیدارهای چهره‌به‌چهره با مردم در مسجد جامع خاورشهر افزود: انسدادهای مکرر ناشی از تجمع رسوبات، تغییر هندسه خطوط زیرزمینی و پس‌زدگی فاضلاب به منازل مسکونی به‌ویژه در زمان بارندگی، نه تنها آسایش مردم را سلب کرده بود، بلکه با نفوذ پساب به لایه‌های خاک، تهدیدی جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی محسوب می‌شد؛ لذا اجرای یک پروژه نوسازی ریشه‌ای به‌جای تعمیرات مقطعی در دستور کار قرار گرفت.

مشارکت ۷۰ درصدی فرمانداری در تأمین بودجه پروژه

فرماندار ویژه شهرستان ری در تشریح جزئیات مالی این طرح بزرگ عمرانی گفت: بر اساس برآوردهای فنی، اجرای کامل این پروژه نوسازی به بودجه‌ای بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد. با توجه به اهمیت موضوع، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مقرر شد ۷۰ درصد این اعتبار معادل ۲۱۰ میلیارد ریال از محل منابع در اختیار فرمانداری ویژه ری تأمین شود و ۳۰ درصد باقی‌مانده معادل ۹۰ میلیارد ریال را شرکت آبفا متقبل شود.

خداحافظی خاورشهر با معضل پس‌زدگی فاضلاب؛ نوسازی شبکه ۵۰ ساله آغاز شد

سلیمان‌پور با بیان اینکه تشریفات قانونی و انتخاب پیمانکار انجام شده است، تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب به‌عنوان مجری طرح، عملیات اجرایی را کلید زده است و طبق برنامه زمان‌بندی، این پروژه ظرف مدت سه ماه به بهره‌برداری می‌رسد تا نقطه پایانی بر دغدغه‌های چندساله اهالی خاورشهر در این حوزه باشد.

توسعه متوازن و حل مطالبات انباشته‌شده

معاون استاندار تهران این اقدام را در راستای راهبرد دولت برای حل مسائل زمین‌مانده توصیف کرد و افزود: اولویت ما در شهرستان ری، تکمیل پروژه‌های زیربنایی و حیاتی است که مستقیماً با سلامت و رفاه مردم در ارتباط است. همان‌طور که در پروژه‌هایی نظیر کمربندی قلعه‌نو با جدیت وارد شدیم، در موضوع فاضلاب خاورشهر نیز با نگاهی اصولی به دنبال حل ریشه‌ای مشکل بودیم.

وی خاطرنشان کرد: نوسازی این شبکه ۵۰ ساله، گامی مهم در جهت توسعه پایدار بخش خاوران و ارتقای سطح رضایتمندی عمومی است و مدیریت شهرستان تا حصول نتیجه نهایی و بهره‌برداری کامل، بر روند اجرای پروژه نظارت دقیق خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، شهرک خاورشهر از توابع بخش خاوران شهرستان ری، در مسیر بزرگراه امام رضا (ع) واقع شده و نوسازی شبکه فاضلاب آن از مهم‌ترین درخواست‌های ساکنان این منطقه در دهه‌های اخیر بوده است.

شهرستان ری در جنوب استان تهران واقع شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.