به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز در حالی پرده از هشتمین نمایشگاه مد و لباس شیراز برچیده میشود که برگزارکنندگان و غرفهداران هر دو یک روایت مشترک را تایید میکنند و آن اینکه استقبال مخاطبان فراتر از حد انتظار بود.
شیراز در هشتمین نمایشگاه مد و لباس، طراحان و فعالان این عرصه را از چندین استان گردهم آورد.
این نمایشگاه با استقبالی فراتر از انتظار برگزار شد و به گفته مسئولان، پس از مدتی وقفه ناخواسته، حال و هوایی تازه به این صنعت بخشید.
با این حال، در میان رضایت از کمیت مخاطبان، غرفهداران شرکتکننده تصویر دیگری نیز ارائه میدهند؛ از یک سو هزینههای جانبی، ضعف زیرساختها و سردرگمی در ورودی را نقد میکنند و از سوی دیگر، چشم به راه حمایتهای واقعی دارند؛ حمایتی که نه فقط سرنوشت یک غرفهدار، که امکان ارائه آثار فاخر و اصیل را با قیمتی منصفانه به مصرفکننده تعیین میکند.
از سردرگمی مخاطبان تا هزینه بالای تجهیزات
یکی از غرفهداران در حاشیه برگزاری نمایشگاه به ارزیابی کیفیت این رویداد پرداخت و ضمن تایید سطح نسبتا مطلوب برگزاری، به برخی کاستیها اشاره کرد.
وی مهمترین ضعف را در ورودی نمایشگاه دانست و گفت: بسیاری از مخاطبان هنگام ورود دچار سردرگمی میشدند و مشخص نبود به کجا وارد میشوند؛ حداقل باید تابلو یا فلشی برای راهنمایی بازدیدکنندگان تعبیه میشد.
وی در ادامه به ضعف در تامین امکانات رفاهی برای غرفهداران اشاره کرد و افزود: با اینکه در این نمایشگاه به سختی کار کردیم، اما برای یک چای یا نسکافه باید پشت سر هم پیگیری کرد که این نشاندهنده ضعف مدیریتی است.
وی که سابقه حضور و شرکت در نمایشگاههای مختلف را دارد، تلکید کرد: اگر قیمت رگالها و تجهیزات پایینتر باشد و نسبت به فروش، صرفه اقتصادی داشته باشد، قطعا همکاری را ادامه خواهیم داد.
این غرفهدار از مدیریت مجموعه در کنترل هزینهها ابراز رضایت کرد و عملکرد آنها را مثبت ارزیابی نمود.
استقبال عالی، اما هزینهها و زیرساختها نیازمند توجه
اسماعیل کعبی غرفهدار تهرانی که در جشنواره حضور یافته است، ضمن ابراز رضایت از استقبال بازدیدکنندگان، به چالشهای پیش رو از جمله هزینههای جانبی و ضعف زیرساختها اشاره کرد.
وی که برای اولین بار در نمایشگاه شیراز شرکت کرده و بیشتر تجربهاش در نمایشگاههای تهران و اصفهان بوده است، هزینه شرکت در نمایشگاه را تا این لحظه برای خود مقرونبهصرفه ندانست و دلیل آن را هزینههای جانبی مانند اسکان، ایابوذهاب و خوراک عنوان کرد و گفت: حضور در این نمایشگاه با توجه به هزینههای جانبی زیاد برای ما مقرونبهصرفه نبود.
کعبی با وجود این دغدغهها، استقبال بازدیدکنندگان را عالی توصیف کرد و گفت: اصلا انتظار چنین استقبالی را نداشتم، چون اولین بار بود که در نمایشگاه مد و لباس شیراز شرکت میکردم.
وی به نقاط ضعف نمایشگاه نیز اشاره کرد و افزود: از نظر من، سیستم سرمایشی نمایشگاه ضعیف بود و تهویه مناسبی وجود نداشت.
کعبی از برگزارکنندگان در سال آینده انتظار دارد که به وضعیت غرفهدارانی که از شهرهای دیگر میآیند، توجه بیشتری کنند و هزینهها را برای آنها منصفانهتر محاسبه نمایند، چون هزینههای جانبی دیگری نیز وجود دارد که بودجه را به شدت افزایش میدهد.
این غرفهدار تهرانی در ادامه خواستار حمایت بیشتر از سوی برگزارکنندگان شد و گفت: انتظار حمایت واقعی داریم، نه صرفا حرفهای کلیشهای. در حال حاضر، من چک دارم و تنها به امید فروش در این نمایشگاه به شیراز آمدهام؛ اگر تسهیلات و حمایتهای لازم به ما داده شود، میتوانیم با انگیزه بیشتری فعالیت کنیم.
وی با اشاره به وضعیت کارآفرینان کوچک و نوپا مانند خود، تاکید کرد: برندهای بزرگ شاید بتوانند این مشکلات را تحمل کنند، اما ما تازه شروع کردهایم و در مسیر رشد هستیم؛ حمایت در این مرحله برای ما بسیار حیاتی است.
نمایشگاه باید محل ارائه طراحیهای خاص باشد، نه کالای تولیدی ضعیف و وارداتی چینی
فهیمه نوروزی، طراح لباس شیرازی نیز در گفتوگو با ایرنا گفت که فعالیتش را هم به صورت آنلاین و هم حضوری دنبال میکند.
وی در خصوص هزینههای غرفهداری و شرکت در نمایشگاه اظهار کرد که این هزینهها برای او قابل قبول بوده است.
این طراح لباس در عین حال به نقد وضعیت برخی آثار حاضر در نمایشگاهها پرداخت و گفت: به نظر من نمایشگاه باید جایی باشد که یک لباس با طراحی خاص ارائه شود یا از جنسهایی استفاده گردد که سطح نمایشگاه را زیر سوال نبرد.
نوروزی تاکید کرد که بارها دیده است کارهای تولیدی بسیار ضعیف یا کالاهای وارداتی چینی در کنار آثار طراحان قرار گرفتهاند، به طوری که طراحان اصلی دیگر دیده نمیشوند.
نوروزی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چه انتظاری از برگزارکنندگان نمایشگاه در سال آینده دارید، خواستار حمایت از تولیدکنندگان شد.
استقبال پرشور از هشتمین نمایشگاه مد و لباس شیراز؛ روایت مسئول
آلاله پروانه، مسئول گروه امور هنری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه مد و لباس شیراز گفت: این نمایشگاه با استقبال بسیار خوبی مواجه شد؛ با توجه به اینکه مدتی به دلیل شرایط جنگی پیشآمده برنامهای نداشتیم، اما هشتمین نمایشگاه مد و لباس، نمایشگاه خوبی بود.
وی افزود: از چندین استان در این نمایشگاه حضور داشتند و کارهای بسیار خوبی را ارائه داده بودند؛ هنر ایرانیاسلامی را به وضوح در طراحیها و دوختهایشان دیدم و همینجا از همه آنها تشکر میکنم.
پروانه ابراز امیدواری کرد که این رویدادها ادامه داشته باشد و سپس افزود: امیدوارم موسسات دیگر هم چنین نمایشگاههایی را از آنها ببینیم.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که چگونه میتوان این صنعت را تقویت کرد، گفت: برگزاری جشنوارهها و کارگاههای استادمحور که دوستان علاقهمند در حوزه مد و لباس بتوانند در آن شرکت کنند و صنعت مد و لباس را بهروزرسانی کنند، خیلی میتواند تاثیرگذار باشد.
پروانه در ادامه خروجی این کارگاهها را توصیف کرد و گفت: خروجی این گونه برنامهها میتواند این باشد که هنرمندان ما بتوانند آثارشان را در کشورهای دیگر ارائه دهند و بتوانیم با سازمان ارتباطات اسلامی ارتباط بگیریم و آنها کمک کنند که هنرمندان ما ارائه هنرشان را در کشورهای همجوار مخصوصا حوزه خلیج فارس و ترکیه داشته باشند.
اختتامیه جشنواره مد و لباس شیراز؛ آغازی برای رسیدن به افق مطلوب هنر ایرانیاسلامی
برگزارکنندگان جشنواره مد و لباس شیراز حالا در نقطهای ایستادهاند که میتوانند این نمایشگاه را از یک رویداد معمولی به پلی برای هنر ایرانی-اسلامی در عرصه داخلی و بینالمللی تبدیل کنند.
حمایتی که اگر شکل بگیرد، طراح میتواند اثر فاخر بیافریند، غرفهدار بدون دغدغه برای چک برگشتی فعالیت کند و مصرفکننده نهایتا لباسی با کیفیت و قیمت مناسب دریافت کند.
اختتامیه امروز، اگرچه پایان این رویداد است، اما میتواند آغازی برای جبران کاستیها و تحقق همان چشماندازی باشد که هنر ایرانی-اسلامی سزاوار آن است.
هشتمین نمایشگاه سراسری مد و لباس ایران در تالار تشریفات ماهلین از ۱۹ تا ۲۱ خردادماه ۱۴۰۵ برگزار شد.









