شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

استاندار خراسان رضوی: شرق به شاهراه تجارت تبدیل می‌شود

ایرنا پنج شنبه 21 خرداد 1405 - 09:18
مشهد-ایرنا- استاندار خراسان رضوی با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تعامل ویژه با بخش خصوصی گفت؛ محاصره دریایی در شرایط کنونی فرصتی برای شرق کشور بوجود آورده و آن را به شاهراه تجارت تبدیل می کند.

به گزارش ایرنا، غلامحسین مظفری چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران افزود: توسعه اقتصادی استان در گروی توانمندسازی بخش خصوصی است.

وی از رفع اختلافات قانونی در مدیریت مناطق آزاد و پیگیری جدی طرح‌های زیرساختی در کریدورهای ترانزیتی استان خبر داد.

مظفری با اشاره به جایگاه راهبردی این استان در کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب، اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک خود، از ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه ترانزیت برخوردار است، اما متأسفانه در حوزه زیرساخت‌های آزادراهی با عقب‌ماندگی تاریخی مواجه بوده است.

وی گفت: در حال حاضر تلاش می‌شود با سرعت‌بخشی به طرح‌هایی نظیر آزادراه مشهد-نیشابور-بینالود، این خلأ جبران شود.

وی با انتقاد از فقر آزادراهی استان در ۲۵ سال گذشته، بهترین مسیر جبران محدودیت‌های تجارت دریایی از جنوب و غرب را مرزهای شرقی و شمال‌شرق دانست و از شتاب‌گیری احداث باندهای دوم در چهار مرز اصلی استان خبر داد.

مظفری با بیان اینکه در شرایط محدودیت‌های تجاری در سایر مرزها، شرق کشور بهترین مسیر برای جبران این کمبودهاست، افزود: عملیات راهسازی در تمامی مسیرهای منتهی به مرزهای چهارگانه لطف‌آباد، سرخس، دوغارون و خواف با سرعت در حال انجام است و احداث باندهای دوم در این مسیرها با جدیت دنبال می‌شود.

تعیین تکلیف مدیریت مناطق آزاد

استاندار خراسان رضوی در خصوص چالش‌های مدیریتی میان اداره‌کل راهداری و مناطق آزاد توضیح داد: بر اساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، مدیریت کامل مناطق آزاد بر عهده مدیر این منطقه است و مرز تعریف‌شده برای راهداری باید بین منطقه آزاد و سرزمین اصلی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با داوری معاونت حقوقی ریاست جمهوری، این اختلاف‌نظر که بیش از یک سال به طول انجامیده، به‌نفع مناطق آزاد حل‌وفصل شود تا از اتلاف فرصت‌های اقتصادی جلوگیری شود.


«یکشنبه‌های اقتصادی»؛ تمرین شنیدن برای حل مشکلات

مظفری با اشاره به اجرای طرح «یکشنبه‌های اقتصادی» با حضور نمایندگان بخش خصوصی، این جلسات را تجربه‌ای متفاوت در راستای تقویت تعامل دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: هنر مسئولان، «شنیدن» صدای تولیدکنندگان و تبدیل آن به راهکارهای اجرایی است.

وی اظهار کرد: یکشنبه‌های اقتصادی با فلسفه همراهی و همدلی بیشتر بین بخش خصوصی و ارکان دولت در استان طراحی شد که امروز سالگرد آن نشست‌هاست که بیش از ۲۱۳ مصوبه داشته و بیش از ۷۰ درصد شان اجرایی شده است.

استاندار خراسان رضوی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز هشداری جدی داد و گفت: فلسفه وجودی دستگاه‌های دولتی، خدمت به مردم و تولیدکنندگان است. مدیران باید گره‌گشای مسائل باشند و هر مدیری که با بخش خصوصی همراهی نکند، باید جای خود را به نیروهای کارآمدتر بدهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تداوم «یکشنبه‌های اقتصادی» در کنار قالب‌های دیگر جلسات نظیر بازدیدهای عمرانی و بررسی مسائل انرژی، فضای پویایی برای توسعه اقتصادی استان فراهم خواهد شد، چرا که معتقدیم توسعه بدون وجود بخش خصوصی قدرتمند امکان‌پذیر نیست.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.