ستار هاشمی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران توضیحاتی درباره وضعیت اینترنت، اقدامات انجام شده در شرایط جنگ و البته تلاش برای برقراری ارتباطات ارائه کرد. او اعلام کرد در دوران قطعی اینترنت، حجم ترافیک خروجی استارلینک و شبکههای مرزی برابر با گیتوی رسمی کشور بود.
پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی اینترنت و ادامه اختلالها گفت کیفیت اینترنت باید بهبود پیدا کند و وزارت ارتباطات همچنان پیگیر تحقق شعار «اینترنت برای همه، با کیفیت و بدون تبعیض» است.
به گفته وی پیش از چهارم خرداد، حجم ترافیک عبوری از گیتوی رسمی اینترنت بینالملل کشور با ترافیکی که از طریق استارلینک و مسیرهای مرزی از کشور خارج میشد برابری میکرد.
هاشمی این وضعیت را تهدیدی جدی برای نظام حکمرانی دانست و آن را یکی از پیامدهای سیاستهای محدودکننده در حوزه اینترنت عنوان کرد.
او با اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال و نقش آن در اقتصاد کشورهای مختلف، تاکید کرد نمیتوان با ایجاد محدودیت و خودتحریمی از مسیر جهانی توسعه دیجیتال فاصله گرفت. به گفته هاشمی، تجربه سالهای اخیر نشان داده است که محدودسازی اینترنت لزوماً به نتایج مورد انتظار منجر نشده و باید آثار و پیامدهای آن بهصورت کارشناسی بررسی شود.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت حفظ پایداری ارتباطات در زمان جابهجایی گسترده جمعیت و حملات به زیرساختهای ارتباطی کار سادهای نبود.
به گفته او، در جریان جنگ اخیر بیش از ۵۰۰ سایت و ۱۰۰ مرکز مخابراتی مورد اصابت قرار گرفت.
وزیر ارتباطات مدعی شد با وجود این حملات، اختلال جدی از سوی مردم به وزارت ارتباطات گزارش نشده و این موضوع حاصل همافزایی میان اپراتورها و بخش خصوصی بوده است.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که در دوره جنگ، دسترسی به اینترنت محدود شده بود و کاربران به سرویسها و ارتباطات داخلی دسترسی داشتند.