شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

تنش ایران و اسرائیل، بورس‌ های جهان را لرزاند؛ بازار سهام تهران هم یکپارچه قرمز شد

رکنا دوشنبه 18 خرداد 1405 - 11:05
رکنا اقتصادی: تشدید ناگهانی تنش میان ایران و اسرائیل و جهش قیمت نفت، موجی از نگرانی را به بازارهای مالی جهان تزریق کرد؛ از سقوط بورس‌ های آسیایی تا افزایش بهای نفت به بالاترین سطوح ماه‌ های اخیر. همزمان، بورس تهران نیز تحت تأثیر فضای ریسک گریز بازارها قرار گرفت و بیش از ۸۰ درصد نمادها در محدوده منفی معامله شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا، افزایش تنش‌ های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بازارهای جهانی را با شوک تازه‌ای مواجه کرد. قیمت نفت برنت به نزدیکی ۹۷ دلار در هر بشکه رسید و وابستگی اقتصادهای آسیایی به نفت عبوری از تنگه هرمز، فشار سنگینی بر بورس‌های منطقه وارد کرد.

در کره جنوبی، شاخص «کوسپی» در آغاز معاملات حدود ۹ درصد سقوط کرد و برای دقایقی معاملات متوقف شد. بورس ژاپن نیز افتی ۴ درصدی را تجربه کرد و بازارهای چین و هنگ‌کنگ هم در مدار نزولی قرار گرفتند.

همزمان، رشد قیمت انرژی نگرانی‌ها درباره بازگشت فشارهای تورمی را افزایش داده است؛ موضوعی که می‌تواند برنامه کاهش نرخ بهره در آمریکا را با چالش مواجه کند.

در ایران نیز فضای احتیاطی بر معاملات حاکم است. شاخص‌های بازار سهام تحت فشار فروش قرار گرفتند و بیش از ۸۰ درصد نمادها با افت قیمت مواجه شدند تا بورس تهران نیز همسو با موج منفی بازارهای جهانی، روزی سراسر قرمز را پشت سر بگذارد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که چشم‌انداز روشنی از تحولات منطقه‌ای ارائه نشود، نوسان و احتیاط همچنان بر بازارهای مالی جهان سایه خواهد انداخت.

  • بارش شدید باران در شهر سیرکان + فیلم

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.