شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

چرا نتانیاهو دستور حمله به بیروت را داد؟ / تل‌آویو به هر قیمتی می‌خواهد جلوی توافق ایران و آمریکا را بگیرد

خبرآنلاین یکشنبه 17 خرداد 1405 - 18:01
کمتر از یک هفته پس از آنکه در پی تهدید ایران به هدف قرار دادن اسرائیل، رئیس جمهور آمریکا دولت اسرائیل را وادار کرد از حمله به پایتخت لبنان منصرف شود، نهایتا نخست‌وزیر اسرائیل دستور حمله هوایی به ضاحیه بیروت را صادر کرد.

خبرآنلاین - شهاب شهسواری: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه شب هفته گذشته با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تروت سوشیال خبر داده‌بود که حمله اسرائیل را به پایتخت لبنان متوقف کرده‌است.

این پیام ترامپ پس از تماس تلفنی تند و پرتنش میان ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل منتشر شده‌بود.

با این حال نتانیاهو همان زمان تهدید کرده‌بود که اگر حزب‌الله حملات به شمال سرزمین‌های اشغالی را متوقف نکند، او هم برنامه خود را برای حمله به ضاحیه بیروت عملی خواهد کرد.

حزب‌الله لبنان اعلام کرده‌بود که با آتش‌بسی که شامل خروج کامل نظامیان اسرائیلی از خاک لبنان، توقف کامل حملات در سراسر لبنان، آزادی اسیران و بازگشت آوارگان به جنوب لبنان نشود، موافقت نخواهد کرد.

به همین دلیل به رغم ادعا برقراری آتش‌بس از روز چهارشنبه، درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله همچنان ادامه داشت، با این حال اسرائیل از اجرای برنامه حمله به ضاحیه جنوبی بیروت خودداری می‌کرد.

با این حال حرف‌شنوی نتانیاهو از ترامپ یک هفته بیشتر طول نکشید و عصر روز یک‌شنبه ۱۷ خرداد نتانیاهو برنامه حمله هوایی به جنوب بیروت را عملی کرد.

هر چند ادعا شده‌است که این حمله با هدف واکنش به حمله موشکی حزب‌الله به شهرک‌های شمالی سرزمین اشغالی فلسطین انجام شده‌است، اما به نظر می‌رسد که هدف نتانیاهو تحریک تهران به از سرگیری جنگ و کشاندن مجدد آمریکا به ادامه جنگ با ایران باشد.

ایران تاکید کرده‌است که تنها در صورتی تفاهم پایان جنگ را خواهد پذیرفت که توقف درگیری‌ها شامل لبنان هم بشود.  اسرائیل از لبنان به عنوان برگی برای استمرار درگیری‌ها در خاورمیانه و وادار کردن واشنگتن برای بازگشت به جنگ به ایران استفاده می‌کند.

حمله به ضاحیه بیروت بخشی از برنامه نتانیاهو برای پایان دادن به آتش‌بس نیم‌بند جاری میان ایران و آمریکا و جلوگیری از هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا است.

بسیاری از تحلیل‌گران اسرائیلی و غربی معتقدند که هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا و توقف جنگ با حفظ وضعیت فعلی یک شکست استراتژیک برای نتانیاهو تلقی می‌شود.

اخیرا یکی از مسئولان بلندپایه پیشین موساد در گفت‌وگو با کانال ۱۲ گفته‌بود: «اسرائیل برنامه‌ای چندمرحله‌ای برای براندازی نظام ایران در اختیار داشت که بخشی از آن به اجرا درآمده بود، اما با تصمیم ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ، این روند متوقف شد. او ابراز امیدواری کرد که مراحل باقیمانده همچنان بتوانند قابل اجرا باشند.»

کامران یوسف، تحلیل‌گر سیاسی پاکستانی در این مورد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نتانیاهو برای تضعیف تلاش‌های صلح، به سیم آخر زده است.»

به نظر می‌رسد که همزمانی سفر وزیر کشور پاکستان به تهران و تحویل پیام نخست‌وزیر پاکستان برای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، دولت نتانیاهو بار دیگر احساس خطر کرده‌است که ممکن است تهران و واشنگتن به توافق نزدیک شده‌باشند و به همین دلیل تصمیم گرفت تا با حمله به ضاحیه بیروت، دورنمای هر توافقی را از بین ببرد.

نخست‌وزیر اسرائیل بقای خود را در استمرار جنگ ایران می‌داند و هر توافقی در شرایط فعلی برای او حکم مرگ سیاسی دارد، به ویژه اینکه به زودی موعد انتخابات در سرزمین‌های اشغالی فرا می‌رسد و از همین حالا نتانیاهو در نظرسنجی‌ها نسبت به رقبایش عقب افتاده‌است.  شکست در انتخابات و همزمان ناکامی در رسیدن به اهداف اعلام‌شده در جنگ، به معنای پیگیری محاکمه نتانیاهو و پایان زندگی سیاسی‌اش خواهد بود.

۴۲/۴۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.