به گزارش ایرنا از اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماشااله تابعجماعت در حاشیه هجدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بیان کرد: ایران، جزو کشورهایی است که بخش عمده آن، محصور در خشکی و بیابان است و آب، همواره در طول تاریخ این کشور، مفهومی در راستای زندگی و حیات بوده و اهمیت قابلتوجهی داشته است.
وی افزود: بنابراین بیراه نیست اگر «آب» را مقولهای فرهنگی بنامیم و سازوکار مواجهه با آن را نیز در چهارچوب فرهنگی و اجتماعی جستوجو کنیم. همین نگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا مفهوم «آب» را در قالب یک رویداد هنری به نمایش بگذارد.
تابعجماعت اضافه کرد: نمایشگاه «در ستایش آب»، رویدادی است که توانست به یک پروژه ملی تبدیل شود و توجه سایر نهادهای مرتبط را به خود جلب کند.
وی تصریح کرد: «در ستایش آب» در گام اول، وزارت نیرو را با خود همراه کرد و روز دوشنبه، یازدهم خرداد، در موزه دینی امام علی، تفاهمنامه همکاری میان دو وزارتخانه امضا شد.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو ادامه داد: باید به مفاهمهای برسیم که راه برونرفت از معضل آب باشد، ماهیت آب، یک موضوع فرهنگی است. ما امروز در وزارت نیرو بر این باور هستیم که مشکل آب، فنیومهندسی نیست و بیشتر معضلی اجتماعی به شمار میرود.
تابعجماعت افزود: در واقع بیش از آنکه ابعاد فنی و مهندسی، اجرایی و ساختوساز اهمیت داشته باشد، موضوع سازوکارها، فرهنگ و ذینفعان مهم است. بنابراین ما و تمام ذینفعان یعنی کشاورزان، صنعتگران، فعالان محیط زیست و تأمینکنندگان آب شهری، باید به این باور برسیم که بهصورت مسالمتآمیز، در کنار هم بایستیم و بپذیریم که در یک زیستگاه و سرزمین کمآب زندگی میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: اینجاست که باید اختلافنظرها را کنار بگذاریم و برای حل مشکل، روبهروی یکدیگر نایستیم. در واقع باید به مفاهمهای برسیم که راه برونرفت از معضل آب باشد. در حوزه آب، نگاه فنیومهندسی، جای خود را به یک نگاه اجتماعی داده است.
تابعجماعت افزود: وزارت نیرو، بیشتر از سایر نهادها، درگیر معضل تأمین آب بوده و وقتی با عزم راسخ وزارت فرهنگ برای فرهنگسازی در زمینه مصرف بهینه آب روبهرو شده، این فرصت را مغتنم شمرده و از همکاری با این وزارتخانه، استقبال کرده است.
در ادامه این مقام مسئول درباره روند شکلگیری تفاهمنامه همکاری میان دو وزارتخانه گفت: آنچه امروز در رویکرد وزارت نیرو تغییر کرده و باعث شده که به چنین تفاهمنامهای برسیم، این بوده که نگاه فنیومهندسی، جای خود را به یک نگاه اجتماعی داده است. این تغییر نگرش، مهمترین تحول است که ضرورت دارد تمامی نهادهای دولتی، مجلس، وزارتخانههای مرتبط، مانند صمت، جهاد کشاورزی و راهسازی، آن را دنبال کنند. امروز دیگر نمیتوانیم ادعا کنیم که با راهحل فنی و اجرایی میتوانیم مشکل آب را در کشور حل کنیم، چراکه دیگر منبعی برای تأمین آب وجود ندارد.
تابعجماعت توضیح داد: یک زمانی منابع گستردهای داشتیم و میتوانستیم با سدسازی، آب مورد نیاز مناطق مختلف را تأمین کنیم. در واقع امروز دیگر زمانی نیست که بتوانیم با سازوکار قدیمی، نیازهای خود رو مرتفع کنیم. باید برای تمامی موارد استفاده از آب، به رویکردها و شیوههای جدید دست پیدا کنیم تا بدون اینکه منافع ذینفعان را حذف کنیم، به بهرهوری مناسب برسیم. مثلاً بدون اینکه توقفی در کار کشاورز ایجاد کنیم، الگوی کشت او را تغییر دهیم.
معاون سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو معتقد است که راهحل پیشِ رو برای حل معضل آب، تأمین آب بیشتر نیست، چراکه امروز منابع ما برای تأمین آب، بسیار محدود است و نه منابع مالی و زیرزمینی، و نه راهکارهای فنی و اجرایی اجازه تأمین بیشتر نمیدهد. مشکل آب را باید با نگاه اجتماعی، فرهنگسازی و تغییر رویه مصرف حل کرد.









