شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

نماینده مجلس: مشکلات مرز باشماق ریشه در ضعف مدیریتی و ناهماهنگی دستگاه‌ها دارد

ایرنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 17:23
سنندج- ایرنا- نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات مرز باشماق محدود به شرایط جنگی نیست، گفت: بخش قابل توجهی از موانع تجارت مرزی در این منطقه ناشی از ضعف مدیریت، نبود تعامل بین دستگاه‌ها و اجرا نشدن قوانین مصوب است.

به گزارش ایرنا، امید کریمیان روز سه‌شنبه در دهمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حمل‌ونقل اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: تجار و بازرگانان، سربازان اقتصادی کشور هستند و اتاق بازرگانی نیز پل ارتباطی میان دولت و بخش خصوصی به شمار می‌رود.

وی افزود: برگزاری چنین نشست‌هایی به واسطه وجود اتاق بازرگانی امکان‌پذیر شده و باید از ظرفیت آن برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استفاده شود.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید همه مشکلات را تنها به شرایط جنگی مرتبط دانست، ادامه داد: این مسائل سال‌هاست وجود دارد و بخش عمده آن ناشی از ضعف مدیریت و نبود تعامل و تفاهم میان دستگاه‌های اجرایی است.

کریمیان با اشاره به مشکلات مرز باشماق گفت: بخشی از مشکلات این مرز مربوط به حوزه راهداری است و برخی مدیران با وجود عملکرد ضعیف، اصرار به ماندن دارند؛ در حالی که هزینه این وضعیت را مردم، تجار و فعالان اقتصادی پرداخت می‌کنند.

وی افزود: قوانین حوزه تجارت مرزی و شرح وظایف دستگاه‌ها به صورت شفاف در مجلس تصویب شده اما در مریوان برخی دستگاه‌ها خارج از این چارچوب عمل می‌کنند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رئیس‌جمهور ۲۷ مهر سال ۱۴۰۴ مدیریت واحد مرزی را ابلاغ کرد اما این موضوع هنوز در مریوان به صورت کامل اجرایی نشده است.

کریمیان از دستگاه‌های نظارتی خواست به مشکلات مرز باشماق ورود کنند و اضافه کرد: منطقه آزاد بانه-مریوان ظرفیت بزرگی برای توسعه، صادرات مجدد، انتقال دانش و فناوری، ارزآوری و ایجاد اشتغال دارد.

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی منطقه آزاد بانه-مریوان گفت: از مجموع پنج هزار و ۵۰۰ هکتار این منطقه، هنوز طرح جامع آن تصویب نشده و بخش عمده اراضی به کشت و صنعت اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد نیازمند شهرک مسکونی است اما نه تنها لکه مسکونی در آن پیش‌بینی نشده بلکه چارچوب‌های اصلی منطقه آزاد نیز رعایت نشده و زیرساخت‌های لازم در آن ایجاد نشده است.

کریمیان درباره واردات خودرو در منطقه آزاد بانه-مریوان نیز اظهار کرد: در شرایط فعلی، امکان واردات خودرو فراهم نشده و این موضوع به ایجاد بازار سیاه دامن زده است.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های استان در حوزه تجارت مرزی افزود: زیرساخت‌های تجارت مرزی در کردستان کم‌نظیر است و با توجه به محدودیت‌های موجود در مسیرهای دریایی، اکنون بهترین فرصت برای توسعه و ارتقای مرزهای زمینی فراهم شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.