به گزارش ایرنا، دهمین نشست کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حملونقل اتاق بازرگانی سنندج روز سهشنبه با محور بررسی چالشهای پیشروی تجارت ناشی از جنگ اخیر و ارائه راهکارهای پیشنهادی برگزار شد.
در این نشست بخش خصوصی، تولیدکنندگان و مسئولان دولتی از استمرار فعالیتهای تجاری در شرایط بحرانی سخن گفتند اما همزمان، مجموعهای از مشکلات ساختاری و اجرایی در حوزه تجارت مرزی و تولید را مطرح کردند.
در این نشست، فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه در روزهای جنگ وقفهای در تامین کالاهای اساسی و تجارت استان ایجاد نشد، اعلام کردند تداوم این وضعیت بدون رفع مشکلاتی همچون تعهدات ارزی، کمبود مواد اولیه، هزینههای بالای حملونقل و نبود مدیریت واحد در مرز باشماق دشوار خواهد بود.
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، امور گمرکی و حملونقل اتاق بازرگانی سنندج در این نشست گفت: فعالان اقتصادی بدون وقفه فعالیتهای تجاری را ادامه دادند اما با وجود این، همچنان با مشکلات و مسائلی مواجه هستند و انتظار میرود مسئولان برای رفع آنها اهتمام بیشتری داشته باشند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز با اشاره به شرایط جنگ اخیر اظهار کرد: نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی میدان را خالی نکردند و برای تامین نیازهای مردم تلاش کردند.
سیدکمال حسینی افزود: در کنار بخش خصوصی، بخش دولتی نیز برای تسهیل امور بازرگانی حضور داشت و اگر در این جنگ تمامعیار کمبودی در بازار ایجاد نشد، حاصل همکاری و تعامل میان بخش خصوصی و دولتی بود.
وی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی سربازان اصلی میدان اقتصادی هستند، ادامه داد: باید از شرایط تهدید برای بهبود روندها و فعالیتهای اقتصادی استفاده شود.
دبیر اتاق بازرگانی سنندج هم در این نشست گفت: یکی از ابزارهای مهم اتاقهای بازرگانی، تشکیل جلسات شورای گفتوگو است اما در کردستان از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و یکی از دلایل آن، حضور نیافتن برخی نمایندگان مجلس در این نشستهاست.
اسدی، تعهدات ارزی را یکی از مهمترین چالشهای تجارت استان دانست و افزود: در سه ماه گذشته به دلیل مشکلات حملونقل دریایی و مسائل بانکی، بسیاری از تجار و تولیدکنندگان نتوانستند کالاهای خود را وارد کنند.
وی ادامه داد: رفع تعهدات صادراتی از سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده اما اکنون استان با سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار تعهد ارزی ایفا نشده مواجه است و با توجه به پایان مهلتها، فعالان اقتصادی باید این مبالغ را نقدی پرداخت کنند که برای استان مقدور نیست.
دبیر اتاق بازرگانی سنندج هم خواستار پیگیری سازمان توسعه تجارت برای اعطای مهلت جدید به فعالان اقتصادی استان شد.
بختیار صالحی از فعالان اقتصادی استان نیز با اشاره به تداوم تجارت در دوران جنگ گفت: در حوزه کالاهای اساسی بیشترین واردات انجام شد و بخش خصوصی با وجود ریسکهای موجود، فعالیت خود را متوقف نکرد.
وی افزود: تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و این موضوع برای واحدهای تولیدی مشکل ایجاد کرده است.
صالحی همچنین خواستار اعطای مهلت برای رفع تعهدات ارزی شد و ادامه داد: بخشی از مشکلات مربوط به مالیات کولبری حل شده اما هنوز مواردی باقی مانده است.
وی درباره مرز باشماق نیز گفت: با وجود اینکه فاصله باشماق تا سلیمانیه کمتر از مسیرهای دیگر است اما هزینه حملونقل از این مرز بسیار بیشتر تمام میشود.
عادل وطنپرست از تولیدکنندگان شهرک صنعتی مریوان نیز نبود زیرساختهای ایمنی را از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی خواند و گفت: در شهرک صنعتی نه حصارکشی مناسب وجود دارد و نه امکاناتی مانند آتشنشانی، در حالی که فعالیت برخی واحدها در حوزه مشتقات نفتی است و خطر آتشسوزی وجود دارد.
احمد دشتی، دیگر تولیدکننده مریوانی نیز اظهار کرد: با وجود فعالیت ۶ ساله در مریوان، صادرات محصولات خود را از کرمانشاه انجام میدهیم زیرا هزینههای مرز باشماق برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد و هر دستگاهی هزینهای جداگانه دریافت میکند.
یکی از تجار مریوان نیز با انتقاد از وضعیت مرز باشماق گفت: سیستم این مرز به هم ریخته است و مشخص نیست چرا کامیونهای عراقی امکان تردد دارند اما خودروهای ایرانی با محدودیت مواجهاند.
رئیس اتحادیه مرزنشینان کردستان هم در این نشست گفت: ۱۹ تعاونی مرزنشین استان طی ۱۰ سال گذشته غیرفعال شدهاند.
محمدپور افزود: برخی تعاونیهای مرزنشین بابت صادرات سوختی که انجام ندادهاند، با تعهدات ارزی چندین میلیون دلاری مواجه شدهاند.
وی با انتقاد از دخالت برخی مسئولان در امور اقتصادی اظهار کرد: اگر مدیران دخالت نکنند، فعالان اقتصادی مسیر کار خود را میدانند.
محمدپور گفت: هنوز مشخص نیست مدیریت مرز باشماق بر عهده چه شخص یا نهادی است و در صورت بروز مشکل، فعالان اقتصادی نمیدانند باید به کجا مراجعه کنند.
کارگزار خدمات صادرات و واردات شرکت شهرکهای صنعتی کردستان نیز گفت: واحدهای تولیدی با مشکل تامین مواد اولیه و تخصیص ارز مواجه هستند و برخی واحدها در آستانه تعدیل نیرو قرار دارند.
شیرین اسحاق افزود: مهمترین مشکل واحدهای تولیدی استان، تامین مالی و مواد اولیه است و برخی واحدها به تسهیلات خرید دین نیاز دارند.
شیخ عمر باختر از فعالان اقتصادی استان هم با اشاره به کاهش صادرات سوخت اظهار کرد: از زمان جنگ تاکنون صادرات سوخت به شدت کاهش یافته و تعداد تانکرهای خروجی روزانه افت قابل توجهی داشته است.
سرپرست دفتر امور اقتصادی استانداری کردستان نیز در این نشست از تدوین بستهای ویژه برای مرزهای کشور خبر داد و گفت: قرار است این بسته به تمامی مرزهای کشور ابلاغ شود.
چنور دیداری افزود: برخی مشکلات مرزنشینان باید در شورای ساماندهی مبادلات مرزی پیگیری شود.
وی همچنین با اشاره به سفر استانداران اقلیم کردستان عراق به کردستان در سال گذشته گفت: تفاهمنامههایی میان طرفین امضا شده اما اجرای آنها نیازمند تصویب قوانین مرتبط با دیپلماسی اقتصادی است.
مدیرکل امور مالیاتی کردستان نیز با اشاره به برگزاری نشستهای متعدد با تعاونیهای مرزنشین اظهار کرد: براساس قانون، هر فردی که درآمد داشته باشد مشمول مالیات است مگر اینکه معافیت قانونی برای آن تعریف شده باشد.
مصطفی فعله گری افزود: قانون کولبری از سال ۱۴۰۴ اجرایی شده و هنوز زمان اخذ مالیات آن فرا نرسیده و مالیاتهای مطرح شده مربوط به موضوع کارگزاری بوده است.
نماینده مرزبانی کردستان هم در این نشست گفت: برخلاف برخی اظهارات، مرز باشماق به صورت کامل در ساعت ۱۹ تعطیل نشده و حتی شب گذشته آخرین خودرو ساعت ۲۲ از مرز خارج شده است.
علی محمدی افزود: وظیفه مرزبانی، کنترل ورود و خروج خودروها و تامین امنیت مرز است و ارزیابی کالاها در حیطه مسئولیت این نهاد قرار ندارد.









