حسین سعیدی اظهار کرد: در شرایطی که دشمنان ملت ایران تلاش داشتند با ایجاد اختلال در مسیرهای تجاری و اقتصادی، روند تأمین کالا و پشتیبانی از تولید را با چالش مواجه کنند، کارکنان گمرکات استان با خدماترسانی بیوقفه به فعالان اقتصادی، موفق شدند رکورد تجارت سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را به ثبت برسانند.
وی افزود: در بازه «جنگ تحمیلی سوم»، در مجموع پنج میلیون و ۲۱۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار از گمرکات هرمزگان صادر و ۸۴۹ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار نیز وارد کشور شده است که این ارقام، بیانگر استمرار جریان تجارت خارجی ایران در دشوارترین شرایط است.
ناظر گمرکات هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی با اشاره به عملکرد دو ماه نخست سال جاری نیز بیان کرد: در این مدت، چهار میلیون و ۴۴۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار صادر و ۵۶۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده است.
سعیدی همچنین از ثبت ۶۷۲ هزار تن ترانزیت خارجی در فروردین و اردیبهشتماه امسال خبر داد و تصریح کرد: تداوم جریان ترانزیت در شرایط حساس کنونی، بیانگر جایگاه راهبردی هرمزگان بهعنوان بزرگترین دروازه تجاری کشور و نقش کلیدی این استان در پشتیبانی از اقتصاد ملی است.
وی ادامه داد: مبارزه با قاچاق کالا در مبادی گمرکی نیز با جدیت دنبال شده و تشکیل ۲۳ پرونده قاچاق کالا به ارزش دو هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال، نشاندهنده هوشیاری نیروهای گمرکی در صیانت از مرزهای اقتصادی کشور است.
او گفت: درآمد گمرکات هرمزگان در دو ماه نخست سال جاری را ۳۶۴ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۳۴ درصد رشد داشته است.
به گفته سعیدی، گمرکات هرمزگان با ثبت سهمی نزدیک به یکسوم کل مبادلات غیرنفتی کشور، نقش تعیینکنندهای در تجارت خارجی و رونق اقتصادی ایران ایفا میکنند و عملکرد برجسته بنادر استان، هرمزگان را به یکی از مهمترین کانونهای صادراتی کشور تبدیل کرده است.
وی با اشاره به جایگاه هرمزگان در میان گمرکات کشور افزود: از نظر ارزش صادراتی، گمرکات هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجانغربی و تهران بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند و در بخش واردات نیز گمرکات هرمزگان، تهران، خوزستان، کرمان، بوشهر و مازندران در صدر قرار دارند.
ناظر گمرکات هرمزگان تأکید کرد: این استان در هر دو حوزه صادرات و واردات پیشتاز بوده و جایگاه خود را بهعنوان پیشانی تجارت دریایی ایران تثبیت کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر هرمزگان در روز سهشنبه ۱۲ خرداد، سعیدی در پایان درباره ترکیب کالاهای مبادلهشده در هرمزگان گفت: خودرو سواری نو، کشندهها، شمش طلا، گوشی تلفن همراه، محصولات پتروشیمی و کالاهای اساسی از جمله مهمترین اقلام وارداتی استان هستند و در مقابل، کالاهای صنعتی، پتروشیمی، معدنی، فرش و ترانزیت خارجی سهم مهمی در صادرات و اقتصاد هرمزگان دارند.
انتهای پیام








