به گزارش ایرنا، دومین شب ویژه برنامه «حضور غیاب» یادبود شهدای دانشآموز مدرسه «شجره طیبه» میناب استان هرمزگان شامگاه سهشنبه (پنجم خردادماه) با حضور مهدی شفیعی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتابک نادری مدیرکل هنرهای نمایشی، علیرضا گیلوری مدیرعامل خانه تئاتر، لطف الله فروزنده معاون شهردار تهران، سید مرتضی روحانی شهردار منطقه ۶، مریم پیرکاری مدیرعامل تصویرشهر، محمدرضا کارچی مشاور شهردار منطقه ۶، همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان و جمعی از مسئولان و هنرمندان در فضای باز مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مراسم یادبود شهدای مدرسه میناب با عنوان «حضور غیاب» با مدیریت هنری امیر اثباتی با همکاری خانههای موسیقی، سینما و تئاتر، خانه هنرمندان و شهرداری منطقه ۶ و با حمایت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران از چهارم خرداد آغاز شده و تا ۱۱ خرداد هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ ادامه دارد.
«حضور و غیاب» در نخستین شب با اجرای یک اثر نمایشی با ایفای نقش مرضیه برومند در نقش بیبی مریم دایه کودکی به نام سحر و مونولوگی توسط پرویز پرستویی برگزار شد. در دومین شب این برنامه پس از اجرای آثار موسیقی و بخشهای هنری، شیدا خلیق بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در یک اثر نمایشی کوتاه، نقش یکی از مادران شهدای مدرسه «شجره طیبه» را ایفا کرد که منتظر بازگشت فرزند خود به خانه است.
در بخشی دیگر پرویز پرستویی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با یادی از دانشآموزان شهید میناب، اسامی هر کدام از شهدا را خواند و با همراهی مخاطبان اعلام شد که آنان همیشه حاضر هستند.
اجرای کوارتت (چهارنوازی) مبین خندان، رهام توتونچی، حسام حسنی و رهی محمدی بخش، اجرای گروه موسیقی سنتی با حضور نیما دلنواز (نوازنده تار)، سعید فهیمی (نوازنده نی) و محمود نوذری (نوازنده سنتور) و دمامزنی گروه «آوای ساحل» با شروهخوانی مالک سراج از دیگر بخشهای این برنامه بود.
در حالی که تهران وارد مذاکرات جدی با واشنگتن شده بود، صبح نهم اسفند ۱۴۰۴، همانند دوره گذشته بدون توجه به مذاکرات، به خاک ایران تجاوز و به چندین نقطه در شهرهای مختلف کشورمان و از جمله تهران حمله کردند. حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حمله رژیم صهیونیستی و آمریکا به شهادت رسیدند و در حمله وحشیانه صهیونیستها به مدرسه ابتدایی دخترانه «شجره طیبه» میناب استان هرمزگان، ۱۶۸ نفر از جمله دانشآموزان، کادر آموزشی و برخی از والدین دانشآموزان شهید و ۹۵ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
حملات نیروهای آمریکایی صهیونیستی علیه کشورمان طی چهل روز اخیر دامه داشت و شماری از هموطنانمان در این حملات به شهادت رسیدند و اکنون آتشبس موقت برقرار شده است.
نکوداشت ۲ هنرمند فقید در سومین «جمعههای تئاترشهر»
به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، سومین ویژه برنامه «جمعههای تئاترشهر» جمعه (هشتم خردادماه) ساعت ۱۷ با پخش فیلم تئاتر «درخشش در ساعت مقرر» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی به میزبانی تالار مشاهیر این مجموعه پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
در این ویژه برنامه که با یادی از بهناز نازی و یعقوب صباحی دو هنرمند فقید تئاتر و از اعضای اصلی گروه تئاتر«شایا» برگزار میشود، نمایش «درخشش در ساعت مقرر» که آذر و دی ماه سال ۱۳۹۱ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت، برای مخاطبان به نمایش در میآید.
رویا افشار در نقش ماریا، سیاوش چراغیپور در نقش دارکو، بهناز نازی در نقش اِما، یعقوب صباحی در نقش نیکلای، رامونا شاه در نقش سوزان سانتاگه، کتانه افشاری نژاد در نقش زانا، بهار نوحیان در نقش لیلا از جمله هنرمندانی بودند که به عنوان بازیگر در این اثر نمایشی که از جمله آثار موفق و پرمخاطب حمیدرضا نعیمی و گروه تئاتر «شایا» محسوب میشود، حضور داشتند.
شهرام کرمی مشاور کارگردان، علی زارعی دستیار اول کارگردان و برنامه ریز، آهو ایمانی دستیار دوم کارگردان و منشی صحنه، یوسف رستمی مدیر صحنه، مهرداد خانی دستیار صحنه، میلاد نیک آبادی مدیر اجرا، علی صادقی خواه مدیر روابط بینالملل، امیر خدامی و محسن حسین قلی پور عکاسان، امیر خدامی ساخت تیزر، مرتضی محمدی مترجم، سیاوش لطفی موسیقی، پگاه عینک چی، آرا کاراپتیان، مازیار یونسی و نیما خادملو گروه خوانندگان و مازیار یونسی نوازنده هارمونیکا دیگر اعضای گروه اجرایی نمایش «درخشش درساعت مقرر» را تشکیل میدادند.
حضور در ویژه برنامه «جمعههای تئاترشهر» برای علاقهمندان و مخاطبان رایگان است.
اکران مستند «چریکه بهرام» با یادی از زنده یاد بهرام بیضایی به کارگردانی فرشید قلی پور، ویژه برنامه «حالا نوبت شماست ... (بخش اول)» با محوریت نقد و بررسی عملکرد تماشاخانههای دولتی و خصوصی حوزه نمایش در مواجهه با مخاطبان از جمله رویدادهایی بوده که طی هفتههای گذشته در قالب پروژه «جمعههای تئاترشهر» برگزار شد.
ویژه برنامه «جمعههای تئاترشهر» از جمله رویدادهای جدید مجموعه تئاترشهر در این دوره است که طی آن برنامههایی همچون «اکران فیلم تئاترهای موفق به صحنه رفته در تئاترشهر»، «رونمایی از کتابهای تخصصی حوزه تئاتر»، «نشستهای پژوهشی و تخصصی حوزه هنرهای نمایشی»، «مراسم نکوداشت چهرههای شاخص عرصه تئاتر در ادوار مختلف»، «کارگاه های آموزشی» ، «جلسات نمایشنامهخوانی» و برنامههای متنوع دیگر برگزار میشود.
نمایشنامهخوانی «مجلس قربانی سنمار» در سنگلج
به گزارش روابط عمومی تماشاخانه سنگلج، چهارمین جلسه «ایرانی خوانی» سنگلج روز گذشته و در میان استقبال خوب تماشاگران به تمام سنمارهای گمنام تاریخ این سرزمین تقدیم شد.
فاطمه فرضی کارگردان نمایشنامه خوانی «مجلس قربانی سنمار» در پایان این اجرا گفت: این نمایشنامه یکی از دشوارترین نمایشنامههای استاد بهرام بیضایی برای خوانش است. به لحاظ فضا، پیچیدگی و کثرت شخصیت ها و قدرت کلام، تمرین بسیاری میطلبد.
وی با اشاره به اینکه نمایشنامه را بسیار دوست دارد، افزود: از بازیگران و کارکنان سنگلج سپاسگذارم و اجرای نمایشنامه خوانی «مجلس قربانی سنمار» را به تمامی سنمارهای گمنام تاریخ این سرزمین تقدیم میکنم.
در این نمایشنامه معماری ایرانی-رومی با نام سنمار برای نعمان عرب کاخی عظیم در بیابان میسازد و قربانی حسادت و سخنچینی و رقابتهای او میشود.
چهارمین برنامه ایرانی خوانی با همراهی حسام کلانتری، حسین ملکی، سبا سلیمانی، مبینا طلوعی، مجتبی ترکمان، مهان اکبری و غزاله سادات حسینی که به عنوان نقشخوان این گروه را همراهی میکردند، برگزار شد.
تماشاخانه سنگلج هر سهشنبه میزبان اجرای نمایشنامهخوانی هنرمندان جوان و دانشجویان تئاتر است. نخستین دور «ایرانیخوانی» سنگلج با خوانش هفت نمایشنامه از زنده یاد بهرام بیضایی در حال برگزاری است.












