به گزارش شمال نیوز، مهدی یونسی رستمی امروز -شنبه- در رویداد ملی تنوع زیستی ایران که با حضور شینا انصاری معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در فرحآباد ساری در حال برگزار است، بر لزوم تحول در رویکرد حکمرانی محیط زیست و گذار از مدیریتهای بخشی به سمت حکمرانی علمی، دادهمحور و آیندهنگر تاکید کرد و افزود: اقدامات انجام شده در مازندران برای حل چالشهای محیط زیستی طی ۲ سال اخیر که به برداشتن گامهای بزرگی در مدیریت پسماند منجر شده، آیینهای از آینده ایران است و با استمرار این روند براب حل چالشهای استان، سرنوشت مازندران معیار صداقت ما در تحقق توسعه پایدار ایران خواهد بود.
وی با تشریح چالشهای جدی پیش روی این سامانه ارزشمند زیستی شمال ایران اظهار کرد: تغییر کاربری جنگلهای هیرکانی، تکهتکه شدن زیستگاههای طبیعی، فشار گردشگری فراتر از ظرفیت برد طبیعی، افزایش بار آلایندهها در منابع آب و دریای خزر و کاهش کارکردهای اکولوژیک تالاب میانکاله به عنوان نشانههای عبور از آستانههای هشدار اکولوژیک باید جدی گرفته شوند و به فکر مدیریت و کاهش آنها باشیم.
استاندار مازندران به اقدامات اصلاحی و امیدبخش در حوزه محیط زیستی استان اشاره کرد و گفت: جلوگیری از اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، بهرهبرداری از کارخانه کمپوست بهشهر، زبالهسوز ساری و اتمام پروژههای مدیریت پسماند در قائمشهر، تنکابن و نور تا پایان سال جاری، نشان میدهد که مازندران از مرحله بحرانپذیری عبور کرده و وارد مرحله اقدام، اصلاح و حکمرانی اجرایی محیط زیست شده است.
یونسی رستمی، نظام مدیریت آبهای سطحی و نظام جمعآوری و تصفیه فاضلاب را دو رکن زیرساختی تعیینکننده در آینده محیط زیست استان دانست و از افزایش چشمگیر اعتبارات تخصیصیافته به حوزه آب و فاضلاب در سال جاری خبر داد.
وی این جهش مالی را نشاندهنده تقویت رویکرد دولت در حل مسائل زیرساختی و حرکت جدیتر به سمت بهبود کیفیت محیط زیست و ارتقای تابآوری اکولوژیک استان عنوان کرد.
استاندار مازندران با تاکید بر اینکه هیچ الگوی توسعهای که بر فرسایش سرمایههای طبیعی استوار باشد، واجد پایداری نخواهد بود، تصریح کرد: ما چارهای نداریم نز اینکه از مدیریتهای بخشی و جزیرهای به سمت حکمرانی یکپارچه و نظاممند اکولوژیک، از رویکردهای واکنشی و پسینی به سوی پیشگیری علمی و دادهمحور و آیندهنگر و از تصمیمهای کوتاهمدت و مقطعی به سمت اتکا بر ظرفیت برد محیطی و تقویت تابآوری زیستبوم حرکت کنیم.
یونسی رستمی با قدردانی از حضور معاون رئیسجمهور در این رویداد ملی به میزبانی مازندران، این حضور را بیانگر تحولی معنادار در رویکرد حکمرانی محیط زیست کشور دانست و گفت: حضور ایشان در رأس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، بیانگر یک تحول معنادار در رویکرد حکمرانی محیط زیست است و گذار از مدیریتهای بخشی و واکنشی، به سمت حکمرانی علمی، دادهمحور و آیندهنگر را نوید میدهد.
به گزارش شمال نیوز، رویداد ملی تنوع زیستی ایران صبح امروز –شنبه- با حضور شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران، معاونان محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سراسر کشور و جمعی از کارشناسان و کنشگران محیط زیست در فرحآباد ساری آغاز شد و قرار است طی ۲ روز نشستهای تخصصی و برنامههای راهبردی با محوریت شعار این روز جهانی برگزار شود.
کنوانسیون تنوع زیستی جهان برای این روز در سال ۲۰۲۶ شعار «اقدام محلی برای اثرگذاری جهانی» را تعیین کرده و بر همین اساس نیز رویداد ملی تنوع زیستی با نگاهی به تنوع زیستی ایران در مناطق مختلف و راهبردهای ارتقای سطح کیفی حفاظت از تنوع زیستی برگزار میشود.
این رویداد در ۲ بخش برگزار میشود که بخش نخست شامل همایش صبح امروز با حضور معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است و بخش دوم که از بعدازظهر امروز آغاز میشود و تا عصر فردا –یکشنبه ۳ خرداد- ادامه دارد، شامل برگزاری پنلهای تخصصی با موضوع تنوع زیستی است.
در بخش نخست همایش قرار است امروز با حضور معاون رئیسجمهور از پوستر پویش ملی تنوع زیستی و سه کتاب «پستانداران ایران»، «چارچوب جهانی تنوع زیستی» و «سالنامه آماری تنوع زیستی ایران» رونمایی شود.
به گفته برگزارکنندگان این رویداد، ۲۷ مقاله مدیریتی مرتبط با تنوع زیستی به این همایش فرستاده شده که پس از بررسی آثار و ارزیابی آنها، ۹ مقاله قرار است در نشستهای تخصصی به صورت چکیده مدیریتی ارائه شود و سایر مقالات نیز در قالب پوستر در محل برگزاری همایش به نمایش در میآید.