وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشورمان دارای تنوع نیروگاههای بادی، زمین گرمایی، آبی کوچک، آبی بزرگ در کنار نیروگاههای خورشیدی در تولید برق است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیت نیروگاهی کشور از یکصد هزار مگاوات گذشته است و در دولت چهاردهم شاهد توسعه قابلتوجه در اتصال نیروگاهها به شبکه سراسری هستیم و وضعیت خوبی داریم. علی آبادی با اشاره به اینکه خردادماه آتی یک هزار مگاوات نیروگاه به شبکه سراسری متصل میشوند، یادآور شد: یکی از ویژگیهای نیروگاههای خورشیدی، ساخت و راهاندازی در کمترین زمان ممکن است و وزارت نیرو حمایت همهجانبه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه همکاری و کمک مسوولان، مردم در صرفهجویی و بخش خصوصی در سرمایهگذاری به توسعه نیروگاههای خورشیدی و تولید برق در کشور بسیار مهم است، گفت: ضرباتی که دشمن در جنگ تحمیلی به شبکه برقی کشور وارد کرده و ۴هزار و ۲۰۰ مگاوات از نیروگاهها را از مدار خارج کرده و برخی خطوط انتقال آسیب دیده، در حال بهسازی است و انتظار همراهی مردم در صرفهجویی را داریم. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امسال تولید ۹ هزار مگاوات برق در کشور هدفگذاری شده و اگر مردم مصرف را کاهش بدهند، به نقطه بهتر خواهیم رسید و میخواهیم مصرف را از تراز منفی به سمت مثبت ببریم تا خدمات بهتر به ملت ارائه شود.
علی آبادی افزود: تاکنون ۷میلیون کنترل هوشمند رؤیتپذیر و کنترلپذیر نصب و جایگزین کنتورهای قدیمی شده و تا پایان امسال به بالای ۱۰میلیون خواهد رسید و با این برنامه به پرمصرفها این اجازه را نمیدهیم که در اوج مصرف عمومی، بیش از حد مجاز مصرف کنند. وی افزود: اکنون با روشهای مکانیکی و اتوماتیک مصرف را در محدوده الگو قرار دادهایم و برای پرمصرفها جرایم سنگین و قطع برق را در نظر گرفتهایم. وزیر نیرو با اشاره به تشدید قوانین و جرم انگاری در استفاده از ماینرها گفت: طرح کشف و ضبط ماینرها با قوت ادامه دارد و از مردم نیز میخواهیم دولت را در شناسایی مختلفان استفاده و بهرهبرداری غیرمجاز در تامین برق ماینرها همراهی کنند. علیآبادی گفت: البته روشهای مختلفی برای شناسایی متخلفان داریم و مردم نیز همکاری خوبی در این بخش دارند و روزانه در حال کشف ماینرها هستیم.