شنبه 06 تیر 1405
Saturday, 27 June 2026

طرح ساخت جاده ساحلی در پنج شهرستان مازندران کلید خورد

شمال نیوز شنبه 26 اردیبهشت 1405 - 14:38
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان امسال در پنج شهرستان ساحلی مازندران، عملیات اجرایی برای ساخت جاده ساحلی آغاز می‌شود.
طرح ساخت جاده ساحلی در پنج شهرستان مازندران کلید خورد

به گزارش شمال نیوز، دسترسی به ساحل دریای خزر سال‌هاست به یکی از چالش‌های استان‌های شمالی تبدیل شده، پیشروی آب دهه‌ها پیش و سپس عقب‌نشینی تدریجی دریا، همراه با اقدامات شتاب‌زده‌ای مثل ریختن سنگ‌های بزرگ، عملاً مردم را از کرانه‌ها دور کرده بود، اما با تکیه بر قانون برنامه هفتم و اختیارات جدید استانی، طرح جاده ساحلی در مازندران کلید خورده است

 

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در بازدید از طرح جاده ساحلی عباس‌آباد با بیان اینکه چالش‌ها و افق‌های طرح جاده ساحلی مازندران واکاوی خواهد شد، گفت: برای مهار پیشروی آب دریای خزر در دهه‌های قبل، سنگ چین‌های در پشت ساحل ایجاد شد که سد بزرگی در برابر دسترسی مردم به ساحل ایجاد کرده بود.

 

سید شمس‌الدین حسینی با بیان اینکه با پسروی آب دریای خزر نه تنها مشکل حل نشد، بلکه فاصله مردم تا آب بیشتر هم شده است، افزود: این یک اشتباه مدیریتی نبود، بلکه اقدام اجتناب‌ناپذیر ولی بدون افق بلندمدت بود.

 

وی ادامه داد: طرح ساخت جاده ساحلی با نگاه حفاظت از محیط زیست و با مجوزهای دقیق پیش می‌رود و در قانون برنامه هفتم، به استانداران اختیار داده شده است تا در عرض ۲۰ متر از خط ساحل، زیرساخت‌هایی برای رفع گره ایجاد کنند.

 

حسینی گفت: این طرح تعرض به دریا یا تخریب نیست بلکه بازگشایی حق عمومی در طراحی جدید است تا با تغییر تراز آب، کمترین آسیب به محیط و سرمایه وارد شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات هیدرولوژیک دقیقی انجام شده و آنچه مهم است این است که مردم حق دارند از ساحل استفاده کنند.

 

وی افزود: برای ساخت جاده ساحلی عباس‌آباد مجوزهای لازم گرفته شده و طراحی این جاده در فاصله ۲۰ متری ساحل درحال اجرا است.

 

حسینی با بیان اینکه در برخی شهرها هنوز بر سر مالکیت ساحل اختلاف نظر وجود دارد، ادامه داد: با جلسات مکرر استاندار مازندران با رئیس کل دادگستری و دادستان این گره‌ها در حال باز شدن است.

 

نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا باید تکلیف مالکیت ساحل که معمولاً دولتی است روشن شود سپس با تأمین اعتبار و اخذ مجوزهای زیست‌محیطی طرح اجرایی شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تا پایان امسال در پنج شهرستان ساحلی مازندران، عملیات اجرایی جدی برای ساخت جاده ساحلی آغاز می‌شود

 

حسینی با بیان اینکه در شهرهای ساحلی نوشهر، چالوس و محمودآباد، ترافیک تابستانی فلج‌کننده است، ادامه داد: جاده ساحلی موازی با جاده اصلی، می‌تواند به عنوان مسیر جایگزین عمل کند.


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.